۲۵ درصد ازدواج‌ ایرانیان در سال ۹۵ به طلاق ختم شد

سه شنبه, 31ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

رئیس سازمان بهزیستی ایران با اعلام رشد نرخ طلاق میان زنان سرپرست خانوار٬ گفت که در سال ۹۵ به ازای هر چهار ازدواج٬ یک طلاق نیز ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه ۳۰ مرداد با اعلام این موضوع افزود: طلاق زنان سرپرست خانوار از سال ۸۵ تا ۹۱، ۵۷ درصد «رشد» داشته است.

این مقام مسئول به علت افزایش نرخ طلاق میان زنان سرپرست خانوار اشاره‌ای نکرد.

وی با بیان اینکه «۴۷ درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج زندگی رخ می‌دهد»٬ خواستار تلاش برای کاهش این آمار شد.

رئیس سازمان بهزیستی همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از طلاق به عنوان «آسیب بزرگ اجتماعی» نام برد و افزود برای کاهش نرخ آن باید «ارائه مشاوره‌های تخصصی و آموزش‌های مهارت زندگی را جدی بگیریم».

خبرگزاری مهر دی ماه سال ۹۵ با استناد به آمار سازمان ثبت احوال ایران، از افزایش طلاق و کاهش ازدواج خبر داده و نوشته بود در هر ساعت، ۲۰ طلاق در ایران ثبت می‌شود.

بر اساس آمار این سازمان، میزان طلاق در طول یک دهه گذشته در ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به آمار ازدواج داشته است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شماری از کارشناسان، عامل اقتصادی را مهمترین عامل کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق در کشور معرفی می‌کنند و برخی دیگر نیز تغییر سبک زندگی را عامل مهمی در بروز این پدیده‌ها می‌دانند.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ایران ۲۶ فروردین ماه سال جاری٬ علاوه بر مشکلات اقتصادی و اشتغال، مواردی چون شتاب‌زدگی در ازدواج، اعتیاد و دخالت خانواده‌ها را نیز موجب افزایش آمار طلاق در ایران اعلام کرده بود.

حبیب‌الله حسنی گفته بود که قوه قضائیه در موضوع کاهش آمار طلاق در ایران، «زیاد نمی‌تواند مؤثر باشد، زیرا ریشه مشکلات در جای دیگری است».

وب‌سایت تهران‌نیوز نیز به نقل از امان‌الله قرائی مقدم، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی نوشته که افزایش آمار طلاق در شهرهای بزرگ به دلیل «دوری بیشتر از سنت‌ها و از بین رفتن قبح آن بسیار بیشتر است.»

وی افزود که «در بیش از ۷۰ درصد مواقع، زنان درخواست‌دهنده طلاق هستند» و مهمترین عامل افزایش طلاق در ایران «دوساختی شدن جامعه» است.

به گفته این جامعه‌شناس، «پسران جوان {در ایران} هنوز بر طبق تفکرات سنتی به دنبال سلطه‌گری بر زنان، منع اشتغال آنها و عواملی از این دست هستند، در حالی که دختران … خواهان حقوق برابر، حق اشتغال در بیرون از منزل و استقلال اقتصادی‌اند».

روزنامه قانون روز یکشنبه ۲۶ دی سال ۹۵ نیز به نقل از کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب ‌شناسی ایران، در واکنش به تکلیف مجلس شورای اسلامی به سازمان بهزیستی برای کاهش ۲۰ درصدی نرخ طلاق در طول برنامه ششم نوشته بود: «طلاق با دستور و بخشنامه کاهش نمی‌یابد».

آقای محمدی با بیان اینکه «امروز با تغییر سبک زندگی روبرو هستیم»٬ گفته بود که «سازمان بهزیستی توانایی تغییر سبک زندگی مردم را ندارد».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.