رضا معینی: دور جدید سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران آغاز شده است

چهارشنبه, 1ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

گزارش‌ها از تهران حاکی است که یغما فشخامی، روزنامه‌نگار، عصر روز دوشنبه ۳۰ مرداد بازداشت شده است. هفته پیش نیز ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد، بازداشت شد.

رضا معینی، مسئول میز ایران در گزارشگران بدون مرز،‌ این بازداشت‌ها را نشان‌دهنده آغاز دور جدیدی از سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران می‌داند.

خبرگزاری ایلنا در این مورد نوشت که هنوز هیچ یک از مقام‌های رسمی درباره علت بازداشت این دو روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب توضیحی نداده است.

وب‌سایت کلمه، ‌نزدیک به میر حسین موسوی، با اشاره به بازداشت یغما فشخامی به دست ماموران امنیتی نوشت:‌ این روزنامه‌نگار در محل کار خود، سایت دیده‌بان ایران، بازداشت شد.

کلمه افزود: گفته می‌شود بازداشت این روزنامه‌نگار از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضائیه صورت گرفته است.

آقای فشخامی در سال ۹۴ نیز بازداشت شد و مدتی زندانی بود. وی خبرنگار ماهنامه «پیام هاجر» و خبرنگار سابق روزنامه «روزان» بوده ‌است.

در این میان،‌ خانواده ساسان آقایی، روزنامه‌نگار زندانی، خواستار تسریع در روند رسیدگی به پرونده او شدند. ساسان آقایی ۱۰ روز پیش بازداشت شد.

مادر ساسان آقایی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد که روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد منتشر شد، گفت: «پس از بازداشت او، در روز تفهیم اتهام ساسان را در دادسرا دیدیم که قویا عنوان می‌کرد هیچ کار خلاف قانونی مرتکب نشده است».

مادر این روزنامه‌نگار در مورد اقداماتی که بازپرس برای ملاقات با فرزندش انجام داده است، گفت: «سه روز پس از بازداشت، بازپرس پرونده اجازه ملاقات ما با ساسان را صادر کرد که البته این را باید بگویم که چنین اتفاقی در هیچ پرونده‌ای رخ نمی‌دهد. ما هم برای ملاقات به زندان رفتیم ولی از سوی مسئولان زندان این اجازه به ما داده نشد».

مادر آقایی با بیان اینکه روز شنبه هم به دادسرا رفته و هم با بازپرس پرونده و هم ناظر زندان در این ارتباط صحبت کرده است، افزود: «همان لحظه بازپرس با زندان تماس گرفت تا چرایی این موضوع را جویا شود، آنها هم اعلام کردند که چون پرونده در مراحل تحقیق است و طبق قانون متهم نمی‌تواند ملاقات حضوری یا تماس تلفنی داشته باشد، از چنین امری جلوگیری کردند».

او اشاره کرد که بازپرس قول تماس تلفنی ساسان آقایی با خانواده اش را داده است.

مادر این روزنامه‌نگار در گفت‌وگویش با روزنامه اعتماد از مسئولان قضایی خواست روند رسیدگی به این پرونده را تسریع کنند تا هرچه زودتر فرزندش آزاد شود.

رضا معینی، مسئول میز ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز، در مصاحبه با رادیو فردا با اشاره به اینکه «سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد»، می‌گوید که ایران همچنان «یکی از پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان» است.

وی با ابراز تاسف از اینکه روند بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ادامه داشته است، می‌افزاید: «افزون بر آقایان فشخامی و آقایی، گروهی از روزنامه‌نگاران نیز تهدید و یا احضار شده‌اند. ضمن آنکه خانم عالیه مطلب‌زاده به سه سال زندان قطعی محکوم شده است».

آقای معینی با اشاره به اینکه «دور جدیدی از بازداشت و تهدید روزنامه‌نگاران در ایران آغاز شده است»، درباره عملکرد دولت حسن روحانی در این حوزه می‌گوید: «اگر دولت دوازدهم را ادامه دولت یازدهم بدانیم، ‌شاهد رویکرد همراه با سکوت آقای روحانی نسبت به انجام وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی هستیم که امیدواریم این وضع تغییر یابد».

مسئول میز ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین می‌گوید: «وزارت اطلاعات یکی از اصلی‌ترین ابزارهای سرکوب خود را متوجه روزنامه‌نگاران کرده است. این در حالی است که وزیر اطلاعات در دولت حسن روحانی و تحت نظر او است».

رضا معینی اضافه می‌کند که دولت روحانی با توجه به بازداشت ‌خودسرانه و نگه داشتن روزنامه‌نگاران در زندان‌های مخفی و بدون ملاقات و دسترسی به وکیل، آن دولت قانونمداری که وعده‌اش را داده بود، نیست.

او ضمن انتقاد از نگاه امنیتی به مطبوعات و روزنامه‌نگاران نسبت به گزارش‌ها در مورد وضعیت جسمانی و روحی هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی، ‌دو روزنامه‌نگار زندانی، ابراز نگرانی می‌کند.

در این ارتباط، دختر هنگامه شهیدی در حساب توئیتری خود خبر داده که مادرش از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

پیشتر گزارش شده بود که اعتصاب غذای خانم شهیدی در اعتراض به «بلاتکلیفی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان قضایی» صورت گرفته است. ‌

ملیحه حسینی، ‌همسر احسان مازندرانی، ‌نیز در توئیتی درباره وضعیت همسرش نوشته که «شش روز است که معده‌اش چیزی جز آب قبول نمی‌کند و دادستان حتی اجازه مرخصی استعلاجی هم نمی‌دهد».

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید ایران در رده‌بندی آزادی مطبوعات سال جاری این سازمان، از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار دارد.

این سازمان روز ۱۲ مرداد، از حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، خواسته بود در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش به وعده‌هایی که به مردم ایران داده است، عمل کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.