جیمز مَتیس در بغداد: ادامه حضور آمریکا و جلوگیری از نفوذ ایران در عراق در دستور کار قرار دارند

چهارشنبه, 1ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

دیدار جیمزمَتیس، وزیر دفاع آمریکا با حیدرعبادی نخست وزیر عراق و دیگر مسئولان این کشور در بغداد. سه‌شنبه ٣١ مرداد/ ٢٢ اوت ٢٠۱٧

بقلم شاهرخ بهزادی

جیمزمَتیس، وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه ٣١ مرداد/ ۲۲ اوت برای گفتگو با مقامات عراقی و اعلام حمایت آمریکا از عراق در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی (داعش) وارد بغداد شد. این دیدار که از پیش اعلام نشده بود، در حالی انجام می شود که نیروهای عراقی با حمایت شبه نظامیان این کشور از روز یکشنبه گذشته عملیات برای بازپس‌گیری “تلعفر”، آخرین شهر عراق که هنوز در کنترل نیروهای داعش است را آغاز کرده‌اند.

جیمزمَتیس پیش از وارد شدن به بغداد در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: اولویت آمریکا در حال حاضر، شکست کامل گروه دولت اسلامی در عراق و بازگرداندن استقلال و تمامیت ارضی به این کشور است.

جیمزمَتیس در عراق با حیدرعبادی نخست وزیر و دیگر مسئولان این کشور در بغداد و همچنین در اربیل با مسعود بارزانی رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

آینده حضور نیروهای آمریکایی در عراق پس از بازپس‌گیری شهرهای تحت تسلط گروه دولت اسلامی، یکی از محورهای مهم گفتگوی وزیر دفاع آمریکا با مقامات عراقی است.
در این باره، “نیکلا هراس” محقق مرکز “نیو آمریکن سکیوریتی” که یک مرکز جدید امنیتی آمریکایی در واشینگتن است به خبر گزاری فرانسه گفت: رئیس پِنتاگون در این سفر تلاش می کند تا مقامات عراقی را مجاب کند که نیروهای آمریکایی برای آموزش نیروهای امنیتی عراق و تضمین جلوگیری از بازگشت احتمالی جهادگرایان داعش، کماکان در این کشور بمانند. نیکلا هراس در این باره هشدار داده است که اما این رویکرد واشینگتن با مقاومت شدید نیروهای شبه نظامی “حشدالشعبی” روبرو خواهد شد. نیروهایی که حضور پررنگی در عملیات “تلعفر” دارند.

با این وجود، جیمزمَتیس گفته که در نظر دارد تا از تجربیات سه سال مبارزه نیروهای آمریکایی و عراقی در یک جبهه مشترک علیه داعش در جهت جلوگیری از ایجاد شکاف سیاسی در عراق و محدود کردن نفوذ ایران در این کشور استفاده کند.

نیکلا هراس گفته با توجه به رویکرد از پیش اعلام شده واشینگتن درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، ملاقات جیمزمَتیس با مسعود بارزانی می تواند در چهار چوب قاطعیتی دوستانه باشد.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.