بانک مرکزی اعلام کرد: نرخ تورم مرداد ماه ۱۰ درصد شد

یکشنبه, 5ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

بانک مرکزی نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه سال ۱۳۹۶ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به مرداد ۹۵ را بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ معادل ۱۰ درصد اعلام کرد.

این برای نخستین بار است که سال پایه محاسبه نرخ تورم بر مبنای سال ۱۳۹۵محاسبه می شود؛ پیشتر سال پایه محاسبه نرخ تورم سال ۱۳۹۰ بود.

معاون اقتصادی مرکز آمار ایران روز گذشته نرخ تورم مرداد ماه را ۷٫۹ درصد اعلام کرد که حدود ۲ درصد کمتر از نرخ اعلام شده از سوی بانک مرکزی است . البته اختلاف در آمارهای این دو نهاد اصلی تازگی ندارد.

گفتنی است که سال پایه محاسبه نرخ تورم در مرکز آمار سال ۱۳۹۰ است که یکی از عوامل تاثیر گذار در بروز این اختلاف آماری است .

بر اساس محاسبه بانک مرکزی، شاخص نرخ تورم در مردادماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۸٫۶ درصد افزایش داشته است.

در این ماه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران به عدد ۱۰۷٫۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۰٫۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، در این بررسی نرخ تورم در مرداد ماه نسبت به ماه قبل لدر گروه «خوراکی ها و آشامیدنی ها» ۱٫۱ درصد کاهش داشته و در گروه «دخانیات» ثابت بوده است اما در گروه «پوشاک و کفش» ۰٫۵ درصد، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» ۰٫۸ درصد، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» ۰٫۵ درصد، «بهداشت و درمان» ۱٫۲ درصد، «حمل و نقل» ۰٫۵ درصد، «ارتباطات» ۰٫۵ درصد، «تفریح و امور فرهنگی» ۰٫۹ درصد، «تحصیل» ۰٫۲ درصد، «رستوران و هتل» ۱٫۱ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» ۰٫۹ درصد رشد کرده است.

در مجموع میزان تورم در مرداد ماه نسبت به ماه قبل در گروه کالا ۰٫۵ درصد کاهش و در گروه خدمات ۰٫۹ درصد افزایش داشته است.

تغییرات سالانه تورم

همچنین بررسی تغییرات تورم در مرداد در مجموع میزان تورم در مرداد ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل در گروه کالا ۸٫۹ درصد و در گروه خدمات ۸٫۴ درصد افزایش داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.