سجاد فیروزی: پرونده حضور زنان در ورزشگاه بسته شد

یکشنبه, 12ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

سجاد فیروزی

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ١٣٩۶ بود؛ چند روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری. فارغ از هیاهوی به‌وجود‌آمده در عرصه سیاسی، ورزش ایران و در رأس آن، فوتبال ملی روزهای پرامیدی را سپری می‌کرد. داستان از این قرار بود که اگر در بازی پیشِ‌روی آن زمان، شاگردان کی‌روش، ازبکستان را در «آزادی» شکست می‌دادند، کار تمام می‌شد و ایران به جام جهانی صعود می‌کرد. وزارت ورزش هم در آن زمان در حال کشیدن نقشه‌های شیرینی بود؛ نقشه‌ای که قرار بود «راه را برای ورود زنان به ورزشگاه آزادی باز کند». جزئیات این نقشه همان موقع رسانه‌ای شد (منتشرشده در تاریخ ٢۵ اردیبهشت در روزنامه «شرق»)؛ قرار بر این شد که اگر صعود ایران به جام جهانی قطعی شود، آخرین بازی تیم ملی ایران برابر سوریه در ورزشگاه آزادی، ١۴ شهریور، که دیداری کاملا تشریفاتی است با حضور «خانواده‌ها» برگزار شود. البته همان موقع هم مشخص بود که منظور از «خانواده» حضور هم‌زمان زنان و مردان هوادار تیم ملی نبود؛ بلکه منظور حضور مادران و دختران در ورزشگاه آزادی بود، بدون حضور مردان.

تیم ملی مطابق با برنامه‌ای که در سر اهالی ورزش می‌گذشت، ازبکستان را برد و صعودش به جام جهانی قطعی شد؛ همان زمان‌ها، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم در ورزشگاه ١٢ هزارنفری آزادی در میان حضور هزاران هوادار زن و مردش سخنرانی‌های گیرایی را انجام داد و این امید را زنده نگه داشت که می‌توان بالاخره پای زنان را به ورزشگاه‌های ایران کشاند.

بعد از «تکرار» ریاست‌جمهوری روحانی، نوبت به بقیه عوامل رسید تا زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کنند. استارتش را مسعود شجاعی و عادل فردوسی‌پور در دو دیدار ملی‌پوشان و اهالی ورزش با ریاست‌جمهوری زدند و با مطرح‌شدن این خواسته، از رئیس‌جمهور قول مساعدت و یاری خواستند. سناریویی که روز اول در ذهن مسئولان وزارت ورزش و در رأس آن، وزیر ورزش می‌گذشت رفته‌رفته در مرحله اجرائی‌شدن بود که با یک «اتفاق» که ناشی از اشتباهات محاسباتی در جدول رده‌بندی مرحله انتخابی جام جهانی بود، همه‌چیز به هم ریخت.

زنان باز هم پشت در می‌مانند

داستان از این قرار است که با وجود تلاش مسئولان، بحث حضور زنان در بازی مقابل سوریه کاملا منتفی شده است. دلیلش هم حساسیتی است که پیرامون این بازی صورت گرفته است. وزارت ورزش پیش از این، هرگز تصور نمی‌کرد روزی سوریه در بازی برابر ایران شانس صعود به جام جهانی را داشته باشد و «توجه» رسانه‌ای زیادی روی آن صورت بگیرد. با توجه به مباحثی که کره‌ای‌ها بعد از بازی با ایران به راه انداختند مبنی بر اینکه ایران در «آزادی» به سوریه راه می‌دهد، حسابی حالا توجه رسانه‌های مختلف معطوف به بازی ایران و سوریه در آزادی شده و همین مورد مسئولان را برای حضور «خانواده‌ها» به دردسر انداخته که دست آخر قرار بر آن شده تا قید این موضوع «فعلا» زده شود. دیروز حتی گروهی از بانوان موفق به خرید بلیت شدند اما ساعاتی بعد حراست فدراسیون فوتبال اعلام کرد حضور زنان در بازی سه‌شنبه ممنوع است.

قرار بر انتخاب‌کردن تماشاگران زن است؟

بعد از حساسیت به‌وجودآمده، مسئولان ورزش ایران از آنجا که نمی‌خواستند قول ضمنی‌شان مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها زیر سؤال برود، طرحی را رو کردند تا حداقل به صورت نمادین هم که شده تعدادی از تماشاگران زن را برای این بازی انتخاب کنند؛ درست مثل همان کاری که فدراسیون والیبال زمانی که تحت فشار فدراسیون جهانی بود انجام داد؛ پیشنهاد هم این بوده که نزدیک به ١٠٠ یا ١۵٠ زن برای تماشای بازی ایران با سوریه به ورزشگاه آزادی برده شود؛ موضوعی که ظاهرا با مخالفت وزیر ورزش روبه‌رو شده و این امر را شایسته زنان ندانسته است. به‌این‌ترتیب همان اندک امیدی هم که برای عده معدودی از زنان ایرانی به وجود آمده بود از دست رفت تا آخرین بازی مرحله انتخابی جام جهانی ایران را هم نتوانند از نزدیک ببینند.

داستان «مسعود»

البته دیگر محرکی هم که مسئولان را تحریک کرد تا قید حضور زنان در این بازی را بزنند، ماجرای دعوت‌نشدن مسعود شجاعی به تیم ملی بود؛ کاپیتان ایران که به صورت جدی خواهان حضور زنان در ورزشگاه بود و حتی به صورت شخصی این خواسته را با حسن روحانی هم در میان گذاشت. با این حال بازی مقابل نماینده اسرائیل و داستانی که علیه او از طرف برخی جناح‌های خاص صورت گرفت، دست به دست هم داد تا شرایط برای حضور این بازیکن در تیم ملی به‌راحتی گذشته نباشد. نگرانی مسئولان شاید این بود که موضوع شجاعی هم این بازی را زیر ذره‌بین ببرد هرچند کارلوس کی‌روش قویا عنوان کرده که شجاعی به دلایل فوتبالی دعوت نشده است.

زنان به «آزادی» می‌روند ولی…

با اتفاقات رخ‌داده به نظر می‌رسد پرونده حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران با سوریه به صورت قطعی بسته شده ولی پرونده حضور زنان برای ورود به این ورزشگاه «باز» است و همچنان در پی یافتن راه‌حلی برای این موضوع هستند. به نظر می‌رسد مسئولان وزارت ورزش در پی ارائه طرحی دیگر هستند تا هر طور شده ورود زنان به ورزشگاه آزادی را عملی کنند. فعلا ماجرا از این قرار است که یک بازی دوستانه برای تیم ملی ایران در ورزشگاه «آزادی» تدارک دیده شود؛ بازی‌ای که حداقل با یکی از تیم‌های خوب دنیا صورت بگیرد تا تماشاگران را ترغیب به حضور در ورزشگاه کند. البته این بار هم داستان مشابه است؛ یعنی قرار بر این شده که فقط مادران و دختران برای تماشای این بازی دوستانه به آزادی راه داده شوند و این بار ورود مردان برای تماشای بازی تیم ملی ممنوع شود. اگرچه خود این داستان هم باز ایرادات زیادی دارد، ولی به نظر می‌رسد برای گام نخست، گزینه‌ای بهتر از «هیچ» است.
از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.