کلید در قفل آزادی شکست

دوشنبه, 13ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

ساناز کلانتری، شهروند خبرنگار

می خواهید برای تماشای بازی ایران و سوریه به ورزشگاه بروید؟ فرمول ساده است؛ قبل از این که به وسیله نقلیه برای سفر به غرب تهران نیاز داشته باشید، به یک تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی نیاز دارید. فقط کافی است در گوگل جمله «خرید بلیت بازی ورزشگاه» را جست و جو کنید، اولین لینکی که به شما می دهد، سامانه فروش اینترنتی بلیت های ورزشگاه است؛ همان سامانه پر حاشیه ای که فدراسیون فوتبال ایران با قراردادی طولانی مدت، اختیار فروش بلیت های لیگ برتر و بازی های ملی را به آن سپرده است.

وارد که شدید، روی پرچم ایران کلیک کنید؛ یک نقشه از ورزشگاه آزادی پیش روی شما است. ردیف و صندلی را انتخاب کنید و بعد وارد بخش خرید بلیت شوید. آیا از قبل ثبت نام کرده اید؟ اگر نه، باید نام، نام خانوادگی، شماره ۱۰ رقمی کد ملی و ای میل خود را وارد کنید. جنسیت از شما سوال نمی شود اما دستگاه به صورت مستقیم به سازمان ثبت احوال متصل است. در صورتی که جنسیت شما «غیرمردانه» تشخیص داده شود، از ادامه فرآیند خرید محروم هستید.

داستان، یک اشتباه ساده و اتفاقی بود. دختران ایرانی هم‏چنان امید داشتند که بتوانند در آخرین بازی انتخابی جام جهانی فوتبال، درهای ورزشگاه «آزادی» را باز کنند. یکی از مهم‎ترین تلاش های آن ها هم یک جنبش اینستاگرامی بود. چهره های سرشناس فوتبال بانوان اظهار امیدواری کردند که سکوهای ورزشگاه آزادی در روز بازی ایران و سوریه یا فقط برای بانوان باز شود یا خانواده ها حق ورود داشته باشند.

«مریم ایراندوست»، مربی سرشناس فوتبال بانوان ایران در اینستاگرام خود نوشته بود: «کاش مجبور نباشیم برای ورود به استادیوم و تماشای فوتبال ملی، یک سال دیگر صبر کنیم. من می‌خواهم راه ملی را از تهران آغاز کنم وگرنه روسیه که همین نزدیکی است.»

امیدواری دختران ایرانی به یک تلاش از سوی کاپیتان تیم ملی بود. «مسعود شجاعی» جرقه اول را زد. ۲۴ خردادماه امسال، او به همراه اعضای تیم ملی فوتبال ایران به دیدار حسن روحانی رفت؛ دیداری که برای قدردانی رییس‌جمهوری از صعود ایران به جام جهانی فوتبال تدارک دیده شده بود. این فوتبالیست در برخورد با حسن روحانی، فقط به یک مورد اشاره کرد: «تلاش کنید درهای ورزشگاه به روی بانوان کشورم باز شوند.»

اما حالا خود مسعود هم جایی در تیم ملی ایران ندارد. شاید باید کم کم برای بازگشت مسعود به تیم ملی هم یک کمپین در فضای مجازی به راه انداخت.

حالا تصور کنید دوباره قرار است مانند تمام دخترانی که عاشق حضور در ورزشگاه آزادی هستند، پای صفحه لپ تاپ بنشینید و برای صدمین یا شاید هزارمین بار شانس خود را امتحان کنید. باز هم در سامانه فروش اینترنتی بلیت ورزشگاه، نام و نام خانوادگی خود را بزنید، بعد شماره ۱۰ رقمی کد ملی و ای میل را وارد کنید تا شاید به شما اجازه خرید بلیت داده شود.

روز یک شنبه، «الهام یزدی ها»، خبرنگار سابق خبرگزاری «ایسنا» در کانال تلگرام خود نوشت: «باورمون بشه یا نه، لینک خرید بلیت ویژه جایگاه بانوان بازی فوتبال ایران و سوریه در استادیوم آزادی از ساعتی پیش فعال شد! بسیاری از علاقه مندان در حال خرید بلیت هستند!»

موجی از هجوم دختران و بانوان به صفحه فروش اینترنتی بلیت بازی ها آغاز شد. خبرگزاری ایسنا در خبری نوشت: «با تعریف و تعیین جنسیت و امکان انتخاب صندلی در سایت فروش اینترنتی بلیت مسابقه ایران و سوریه، بانوان به راحتی می‌توانند بلیت این مسابقه را بخرند. آیا تماشای دیدار ایران – سوریه برای بانوان آزاد شده است؟»

این خبرگزاری در گزارش خود به این مورد اشاره کرد که گویا مشکل تخصیص بخشی از سکوهای ورزشگاه به بانوان حل شده است. اما کم تر از یک ساعت بعد، «محمدحسین حمیسی»، مدیر حراست فدراسیون فوتبال درباره خریداری بلیت توسط بانوان به ایسنا گفت: «چنین بحثی صحت ندارد. هیچ برنامه‌ای برای حضور بانوان در مسابقه وجود ندارد و شایعات منتشرشده در این‌باره را قویا تکذیب می‌کنیم. تاکید می‌کنم روند بلیت فروشی کمافی السابق انجام می‌گیرد و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است.»

فدراسیون فوتبال به همین تکذیب مدیر حراست خود اکتفا نکرد. بیانیه ای روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت و فروش بلیت یا تخصیص جایگاهی به بانوان تکذیب شد. بعد نوبت به شرکت «برهان مبین»، مجری فروش اینترنتی بلیت های ورزشگاه رسید. روابط عمومی این شرکت طی اطلاعیه ای که خبرگزاری «ایلنا» آن را منتشر کرد، نوشت: «خرید بلیت توسط تعدادی از بانوان به علت عدم دسترسی این سامانه به سایت ثبت احوال انجام پذیرفته است. لذا فروش بلیت این بازی مانند دیگر بازی های فوتبال، به علت نداشتن جایگاه اختصاصی جهت استقرار بانوان در ورزشگاه، ممنوع بوده و مبلغ بلیت های خریداری شده به بانوان توسط این شرکت مسترد خواهد شد.»

بلیت ها کنسل شدند و دخترها باز پشت درهای بسته ماندند. اما متنی دست به دست در فضای مجازی و کانال های تلگرامی از روز یک شنبه روی تلفن های همراه کاربران می چرخد: «این بار زنانی که بلیت گرفته اند، قطعا به پشت درهای استادیوم خواهند آمد؛ بلیت به دست و برای حقی که سال ها است از آن ها گرفته شده و احتمالا با نقص سیستم بلیت فروشی، ناخواسته این حق به طور موقت به آن ها داده شده است.»

«ورزش سه» در گزارشی نوشته است که طی ماه های اخیر، امکان خرید بلیت برای بانوان آزاد شده بود اما دختران ایرانی با علم به این که هنوز ورودشان ممنوع است، اقدامی برای خرید اینترنتی نکرده بودند. ولی طی روزهای اخیر و با موج امیدواری باز شدن درها برای تماشای بازی نهایی تیم ملی در راه انتخابی جام جهانی، بانوان ایرانی برای خرید اینترنتی بلیت بازی، شانس خود را امتحان کردند.

مهم این است که می دانیم فردا درهای غربی و شرقی ورزشگاه آزادی جوی امنیتی تر از سابق خواهد داشت. روزی مجله «ورلد ساکر» در توصیف دربی تهران (بازی استقلال و پرسپولیس) نوشت: «حداقل ۱۰۰ هزار تماشاگر مرد، دربى تهران را از نزدیک تماشا مى کنند.»

آزادی هم‏چنان مردانه خواهد ماند. شاید میان آن ۱۰۰هزار نفر، دیگر دخترانی پیدا نشوند که راه ورود را با پوشیدن لباس مردانه پیدا کنند. هوا گرم است و در این دمای تهران، مردی با کاپشن گشاد به ورزشگاه نمی رود.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.