پرونده‌سازی برای ۱۱زندانی در اعتصاب غذا؛ شیوه جدید سرکوب در سیستم قضایی!

شنبه, 18ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن


اختصاصی«آمدنیوز»: ماموران دادستانی درتلاش هستندتا برای یازده تن از زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا پرونده‌سازی کنند.

به گزارش آمدنیوز طی ماه‌های اخیر، در پی بدرفتاری‌های ماموران دو زندان رجایی شهر و اوین با زندانیان سیاسی و انتقال آنها به سلول‌های انفرادی، تعداد زیادی از زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

اما اعتصاب غذای دستجمعی اخباد واکنش نهادهای حقوق بشری همراه شد، به طوری که عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران روز ۳۱ آگوست (نهم شهریور ۱۳۹۶) با انتشار بیانیه‌ای نگرانی خود را از وضعیت شمار زیادی از زندانیان زندان رجایی شهر که در اعتراض به وضعیت نگهداری و انتقال‌شان به بند امنیتی دیگر این زندان دست به اعتصاب غذا زدند، ابراز کرد.

گزارشگر حقوق بشر در بیانیه خود نوشت: «از دولت ایران مصرا می‌خواهم که با مذاکره و حُسن نیت برای وضعیت اضطراری ناشی از اعتصاب غذا چاره‌ای عاجل بیابد و به اعتراضات و موارد نقض حقوق بشر رسیدگی نماید و احترام کامل و جایگاه و استقلال‌شان تضمین شود.»

منابع خبری آمدنیوز گزارش داده‌اند محمد امیرخیزی، رضا اکبری منفرد، سعیدماسوری، شاهین ذوقی‌تبار، حسن صادقی، ابوالقاسم فولادوند، امیرقاضیانی، رضاشهابی، محمدنظری، پیام شکیبا و سعیدشیرزاد همچنان در اعتصاب غذا به سر می برند.

همچنین شاهین اقدامی، پیروز منصوری، ابراهیم فیروزی، وحید صیادی و مجید اسدی به علت شدت مشکلات پیش آمده از اعتصاب غذا در طول هفته گذشته، اعتصاب خود را به روزه سیاسی تبدیل کردند.

گفتنی‌است حمید بابایی و چند تن دیگر از زندانیان نیز در روزه سیاسی به سر می برند.

یک منبع آگاه به خبرنگار آمدنیوز گفت: «زندانیانی که به تازگی اعتصاب خود را شکسته‌اند، اعلام کرده‌اند در صورت عدم تامین خواسته‌شان مجددا دست به اعتصاب غذا خواهند زد.» خواسته تمام زندانیان ذکر شده، بازگرداندن‌شان به بندِ قبلی و اعاده خسارت و حیثیت است.

از زندان رجایی شهر نیز خبر رسیده که سعید پورحیدر جمعه شب گذشته در پِی مراجعه ماموران دادستانی و قول مساعدت در پرونده اش، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

محمدنظری یکی دیگر از زندانیان سیاسی نیز بعد از قریب چهل روز اعتصاب غذا، از هفته گذشته دچار خونریزی معده شده، اما ماموران زندان از انتقال او به بیمارستان خودداری می‌کنند. وضعیت جسمانی این زندانی سیاسی وخیم گزارش و اعلام شده بر اثر اعتصاب غذای طولانی، ۱۲ کیلو کاهش وزن داشته و معده‌اش آب پس می‌دهد.

سعیدشیرزاد هم به علت اعتصاب غذای خشک ۱۳کیلو کاهش وزن و افت شدید فشار داشته که بهداری زندان از تزریق سرم به او خودداری می‌کند. همچنین گزارش شده بر اثر عوارض ناشی از اعتصاب غذای خشک و افت فشار، در اغلب موارد معده‌اش آب پس می‌دهد.

مسئولان زندان و دادستانی با انتقال محمد بنازاده امیرخیزی زندانی سالخورده‌ای که به علت اعتصاب غذای خشک حال جسمانی‌اش به شدت وخیم است، مخالفت کردند.

وضعیت جسمی ابوالقاسم فولادوند، محمدامیر خیزی، سعیدماسوری، محمدنظری، سعیدشیرزاد، شاهین ذوقی تبار و دیگر ۱۱نفری که هنوز در اعتصاب غذا هستند نیز وخیم گزارش شده است.

یک منبع مطلع به خبرنگار آمدنیوز گفت: در پی افزایش اعتصاب‌ها، مسئولان زندان و ماموران دادستانی درتلاش هستند تا برای یازده تن از زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا پرونده‌سازی کنند.

سعید ماسوری، رضا اکبری منفرد، فولادوند، امیرقاضیانی، شاهین اقدامی، ابراهیم فیروزی، حسن صادقی، سعید شیرزاد، شاهین ذوقی تبار، پیام شکیبا و مجید اسدی از جمله افرادی هستند که به علت اعتراض و اعتصاب برای‌شان پرونده جدیدی تشکیل شده است.

گفته می‌شود توهین به رهبری، توهین به مقامات کشوری و اخلال در نظم زندان، اتهامات جدیدی است که کهندانی قاضی اجرای احکام و مردانی رئیس زندان به این زندانیان سیاسی نسبت داده‌اند. در صورت تائید این اتهامات، بین دو تا دوسال ونیم حبس به پرونده‌ی این زندانیان افزوده خواهد شد.

زندانیان سیاسی در اعتصاب اما گفته‌اند تا رسیدن به خواسته‌های به حق و قانونی‌شان دست از اعتصاب نخواهند کشید» اما همچنان تغییری در شرایط‌شان به وجود نیامده و از بدیهی‌ترین امکانات و حقوق یک زندانی محروم هستند.

همچنین منابع خبری آمدنیوز» گزارش داده‌اند که در داخل بندها و سلول‌های انفرادی هیچ گونه تهویه هوا، آب آشامیدنی سالم و امکاناتی وجود ندارد، آب زندان در طول روز قطع است و تنها دو ساعت در روز وصل می‌شود.

زندانیان مجبورند در ساعات هواخوری در حیاط زندان و با آب سرد حمام کنند و وضعیت بهداشت در زندان اسفناک است.

به رغم وضعیت بد عموم زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا، بهداری زندان کماکان از معاینه، گرفتن فشار خون و تزریق سرم به زندانی‌ها خوداری می‌کند.

به دستور دادستان، مسئولان زندان حق ارائه هیچ‌گونه خدمات و در اختیار قرار دادن رادیو، تلویزیون و… را به زندانیان ندارند. ابوالقاسم (جواد) فولادوند زندانی سیاسی ۵۱ساله، همچنان از دوماه پیش تاکنون ممنوع الملاقات است.

گزارش‌های رسیده به آمدنیوز حاکی است: مواد غذایی که توسط زندانیان خریداری و در سالن ۱۲ نگهداری می‌شد، کلا فاسد شده به طوری که بوی نامطبوع آن سراسر اندرزگاه را گرفته بود و پاسداربندان مجبور شدند یخچال‌ها را خالی کرده و مواد غذایی را دور بریزند، همچنین فروشگاه زندان پول اجناس تخریبی و سرقتی زندانیان را از آنها طلب کرده که این مساله با اعتراض زندانیان سالن مواجه شد. در پی این اتفاق فروشگاه زندان، از آوردن موادغذایی اولیه و مورد نیاز زندانیان امتناع می کند.

محمودی معاون حاج‌مرادی دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، در بازدید از زندان به زندانیانی که در مورد سرقت و تخریب اموالشان به او شکایت کرده بودند، گفت: هیچ مرجعی در ایران به شکایات شما رسیدگی نمی‌کند!

به گزارش آمدنیوز: طبق گزارش‌های واصله، این وضعیت‌ با دستور مقامات اول قوه قضائیه به‌وجود آمده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.