بیانیه جبهه ملی ایران: با هرگونه جدایی خواهی و تجزیه طلبی در کشورهای خاورمیانه قویا مخالفیم

یکشنبه, 2ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

در سال ۱۹۱۶ نمایندگان دولتین انگلیس وفرانسه، سایکس وپیکو، خطوط مرزی کشورهای خاورمیانه را ترسیم واین منطقه ی حاوی هفتاد در صد از کل منابع انرژی جهان را بر اساس منافع ومقاصد استعماری، بین خود تقسیم نمودند، پس از آن با همه جنگ وجدال ها وفراز ونشیب ها به جز مواردی از اشغال سرزمین های اعراب توسط دولت اسرائیل، جغرافیای منطقه، تقریبا بدون تغییرات عمده باقی مانده است. ولی از حدود چهاردهه پیش زمزمه هایی نا موزون مبنی بر ضرورت تجزیه کشورهای این منطقه وتبدیل آن ها به کشورهای کوچک و غیر موثر وقابل کنترول تر به گوش می رسد. مبتکر وتشخیص دهنده این ضرورت ناصحیح « برنارد لوئیس » تئوریسین ونظریه پرداز صهیونیست است که متاسفانه نظریاتش مورد وثوق وقبول طیف گسترده ای از سیاستمداران راست گرا ومحافظه کار آمریکایی واسرائیلی وکمپانی های غارت گر نفتی قرار دارد. و اکنون پس از انقلابات بهار عربی وجنگ های ویرانگر سوریه وعراق وبه صحنه آمدن گروه جنایت کار و واپس گرای داعش شاهد آنیم که حکومت اقلیم خودگردان کردستان عراق به فکر استقلال وایجاد کشور کردستان افتاده است. داعش نه واجد توان لازم بود ونه برنامه ای برای تعرض به خاک ایران داشت و بر خلاف برخی از ادعا ها هرگز خطری برای تمامیت ارضی ایران تلقی نمی شد. اما پیدایش حکومت کردستان مستقل در همسایگی ایران نمیتواند نگران کننده نباشد.

تجزیه اقلیم کردستان از دولت فدرال عراق می تواند گام اول برای تجزیه های بعدی و به کرسی نشستن نظریات برنارد لوئیس شناخته شود. هرگونه اقدامی در جهت اعلام استقلال کردستان عراق، نه تنها با قانون اساسی فدرال عراق که اقلیم کردستان هم در زیر آن امضاء نهاده در تضاداست، بلکه به دلایل متعدد دیگر، نه به سود اقلیم خودگردان، نه به صلاح عراق ونه به مصلحت سایر کشورهای خاورمیانه است. به روشنی میتوان پیش بینی کرد که به محض پا گرفتن قضیه استقلال، تازه جنگ بین طوایف و نیروهای رقیب کرد در همین اقلیم خودگردان کردستان آغاز خواهد شد. طوایفی که در گذشته نه چندان دور جنگ های خونین و اعدام های چند صدنفره از نیروهای یکدیگر را در کارنامه خود دارند. از سوی دیگر دولت مرکزی عراق، هم چنان که اعلام نموده، نمی تواند در مورد از دست رفتن تمامیت ارضی خود بی تفاوت بماند و ناگزیر خواهد بود که با تمام قوا بر جدایی طلبان بتازد. که این خود با توجه به ارزیابی نیروهای طرفین، آغاز جنگی طولانی وخانمان بر انداز خواهد بود. کشورهای ترکیه وسوریه وایران نیز به دلیل همسایگی با اقلیم کردستان عراق و به مناسبت داشتن مناطق کرد نشین نمیتوانند از ماجرا برکنار بمانند. مضافا براین باید در نظر داشت که شورای امنیت سازمان ملل متحد ودولت آمریکا وبه طور کلی جامعه بین المللی هم با اقدام حزب کردستان عراق برای انجام همه پرسی به منظور استقلال اقلیم کردستان عراق مخالفت نموده اند. صرفنظر از این ها باید در نظر داشت که در این برهه از تاریخ، جامعه بشری وساکنان کره خاک با مسائل ومشکلات بزرگی دست به گریبانند که حل کردن این معضلات جهانی به همگرایی وتجمع واحدهای سیاسی با یکدیگر ونزدیک شدن به یک سازمان ومرکزیت جهانی قدرتمند نیاز دارد و این تجزیه ها و واگرایی ها در هر کجای جهان که باشد باشکل گرفتن یک چنین مرکزیتی متباین ومتضاد است.

جبهه ملی ایران با هرگونه جدایی خواهی وتجزیه طلبی در کشورهای منطقه خاورمیانه قویا مخالف است. وبه هیئت حاکمه جمهوری اسلامی نیز هشدار می دهد که حفظ تمامیت ارضی ایران به تدابیری سنجیده و سیاست هایی صحیح وخردمندانه و بنیادی احتیاج دارد تا بتواند از امکان بروز چنین توطئه هایی در سرزمین ما پیشگیری نماید. این پیشگیری فقط با اتکاء به زور و توسل به سرکوب وقوه قهریه میسر نیست. بلکه سرمایه گذاری و محرومیت زدایی از استان های محروم و بها دادن به شان وشخصیت اقوام ایرانی ورعایت آزادی های اساسی واولیه ملت ایران را میطلبد. که متاسفانه اثری از اجرای چنین سیاست های امنیت آفرین واطمینان بخش دیده نشده و نمی شود. و امکانات و منابع کشور بجای سرمایه گذاری و ایجاد تحول درزندگی مردم مناطق محروم، در مواردی غیر ضروری ودور از منافع ملی به هدر داده می شود.

دوم مهرماه۱۳۹۶

 تهران – هـیئت اجـرائیه جـبهه ملـی ایـران

   


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. به تناقض این اعلامیه از همان جمله اول توجه کنید:ادولتین انگلستان و فرانسه بر اساس منافع ومقاصد استعماری تقسیم کردند….ولی جبهه ملی با هرگونه تجزیه طلبی در کشورهای منطقه خاورمیانه قویا مخالف است…..یعنی در واقع جبهه به اصطلاح ملی همچون حامیان ان مقاصد استعماری از ظلم و ستم تاریخی تقسیم کردستان بهرە بردە است و از ان دفاع خواهد کرد.این جبهه به اصطلاح ملی تنها نمایندە ملت ستمگر است و این رویا را به گور خواهد برد که حاکمیت نداشته اش بر کردستان ابدی باشد!