واکنش دونالد ترامپ به آزمایش تازه موشک بالیستیک در ایران

یکشنبه, 2ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

تصویر تلویزیون ایران از آزمایش موشکی اخیر

رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر به تازه‌ترین آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داده‌است. آزمایش موشک بالیستیک «خرمشهر»، در روزهای اخیر انجام شد و تهران می‌گوید «دو هزار کیلومتر» برد دارد.

دونالد ترامپ دوم مهر ماه در توئیتر خود می‌گوید «ایران به‌تازگی یک موشک بالیستیک با توانایی رسیدن به اسرائیل را آزمایش کرد. آن‌ها در عین‌حال با کره شمالی هم کار می‌کنند. توافق زیادی بین ما نیست».

به‌نظر می‌رسد اشاره از «توافق»، توافق اتمی میان دولت پیشین ایالات متحده، پنج قدرت جهانی دیگر و تهران است، که دونالد ترامپ، چه در زمان کارزار انتخاباتی سال گذشته، چه تا کنون، از مخالفان و منتقدان آن به‌شمار می‌رود.

رئیس‌جمهوری آمریکا به‌تازگی گفته تصمیم خود را در درباره توافق اتمی و برنامه جامع اقدام مشترک به‌زودی اعلام می‌کند. دولت ایالات متحده باید هر ۹۰ روز تائیدیه‌ای را در همین زمینه به کنگره بفرستد که به معنی پایبندی ایران به توافق اتمی و در نتیجه امکان تعلیق تحریم‌ها، یا پایبند نبودن ایران به توافق اتمی‌ست. دولت ترامپ دو بار تاکنون این تائیدیه را صادر کرده، مهلت بعدی، ماه اکتبر است.

بـرد اعلام‌شده برای «خرمشهر» نشان می‌دهد این موشک می‌تواند به نقاط مختلف غرب آسیا، از جمله کشوری اسرائیل برسد. روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گزارشی در این باره، موشک خرمشهر را «کابوس اسرائیل» توصیف کرده بود.

پیش از آنکه آقای ترامپ به موضوع قابلیت موشک تازه‌ برای رسیدن به خاک اسرائیل اشاره کند، وزیر دفاع این متحد کلیدی واشینگتن نیز آزمایش موشک «خرمشهر» را «تحریک‌آمیز» توصیف کرده بود.وزیر دفاع اسرائیل گفته این اقدام «تحریک‌آمیز» ایران نشانگر سودای این کشور «برای تبدیل‌شدن به قدرتی جهانی، برای تهدید دیگر کشورها» است.

آزمایش‌‌های موشکی و توسعه موشک‌های بالیستیک در ایران، بارها هدف انتقادهای شدید مقام‌های ایالات متحده قرار گرفته؛ انتقادهایی که در آن‌ها این موضوع عامل بی‌ثباتی در منطقه و یا زیرپاگذاشتن «روح» برجام توصیف می‌شود؛ همچنین به این موضوع اشاره می‌شود که قطعنامه شورای امنیت در پشتیبانی از توافق اتمی دو سال پیش، آزمایش موشک‌هایی که می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند را منع کرده‌است.

تهران از سوی دیگر می‌گوید آزمایش‌ موشکی‌اش جنبه دفاعی دارد و در این زمینه «از کسی اجازه نمی‌گیرد». دولت ایران در عین حال می‌گوید اساسا به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست که موشک‌ها بتوانند کلاهک‌هایی از این دست حمل کنند.

موشک «خرمشهر» در مهرماه سال گذشته به عنوان «جدیدترین موشک دوربرد ایران» معرفی شده بود. در بهمن ماه سال پیش نیز گزارش‌هایی از آزمایش آن به نقل از مقام‌های آمریکایی منتشر شد. در همان زمان نیکی هیلی،‌ نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، پس از نشستی در شورای امنیت، در رابطه با موشکی که برد آن «متوسط» توصیف شده بود، آزمایش آن را «کاملا غیر قابل قبول» نامید.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.