روحانی پس از دیدار با اردوغان: تصمیم اشتباه بعضی از سران اقلیم کردستان باید جبران شود

چهارشنبه, 12ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در یک نشست خبری که امروز چهارشنبه ۱۲ مهر (۴ اکتبر) بعد از دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود برگزار کرد گفته کشورش در پی وارد کردن فشار به کردستان عراق نیست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برای سفری یک روز هم اکنون در تهران به سر می‌برد “پشت درهای بسته” با حسن روحانی، همتای ایرانی خود دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای روحانی در این نشست خبری گفته است: “ما نمی خواهیم فشاری را به مردم کردستان عراق وارد کنیم اما تصمیمات اشتباهی که بعضی از سران این اقلیم اتخاذ کردند باید جبران شود. بنابراین سه کشور ترکیه عراق و ایران ناچار هستند تا با اقدامات ضروری و جدی خود اهداف راهبردی‌شان را در منطقه دنبال کنند.”

همه‌پرسی اخیر کردستان عراق، جنگ سوریه و روابط تهران-آنکارا از محورهای گفت‌وگوهای دو رئیس جمهور بوده است.
آقای اردوغان قرار است تا ساعاتی دیگر با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران هم دیدار کند.

این سفر رسمی به دعوت حسن روحانی انجام شده است.

رئیس جمهور ترکیه پیش از سفر به ایران به خبرنگاران گفته بود با یک “نقشه راه” به کشورش بازخواهد گشت.

آقای اردوغان سه روز پیش از سفر به تهران گفته بود: “سفر من به ایران برای شرکت در یک نشست همکاری استراتژیک در سطح عالی خواهد بود. ما درباره مسئله شمال عراق هم گفتگو خواهیم کرد و با یک نقشه راه جدی برمی‌گردیم.”

روسای جمهور ایران و ترکیه دیدار خود مذاکراتی هم درباره توسعه روابط تجاری داشته‌اند که آقای روحانی “توسعه روابط بانکی دو کشور و تجارت با پول ملی دو کشور” را از تصمیمات مهم امروز برشمرده است.
او زمان نهایی شدن این تصمیم‌ها را “تا پایان هفته آینده” اعلام کرده است.

ایران و ترکیه هر دو با برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان مخالف بودند و انتظار می‌رود بخش مهمی از مذاکرات سران دو کشور به این موضوع اختصاص یابد.

بر اساس اعلام مقام‌های اقلیم کردستان بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال کردستان رأی دادند.

سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در حالی انجام می‌شود که ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش این کشور هم دو روز پیش وارد تهران شد و هنوز در ایران است.

این سفر در پاسخ به دیدار سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از ترکیه بوده که اواسط ماه اوت سال جاری انجام شد.

ایران و ترکیه در مورد اقلیم کرستان عراق نگرانی‌ها و مواضع مشابهی دارند ولی در مورد موقعیت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده سیاسی این کشور دارای اختلاف نظر هستند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.