سندیکاهای سوئد: رهبران سازمان‌های کارگری زندانی را آزاد کنید!

جمعه, 14ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷

اتحادیه فلزکاران (IF Metall) در یک بیانیه مشترک همراه با اتحادیه‌های کمون‌ها، حمل و نقل (ترانسپورت)، و اتحادیه سراسری سوئد (LO) از رژیم ایران می‌خواهد که به فوریت رضا شهابی، رهبر کارگری و دیگر فعالین کارگری و سیاسی که به دلیل فعالیت‌‌های خویش مدتهای درازی است که درزندان به سر می‌برند را آزاد سازد.

رضا شهابی، یکی از نمایندگان سندیکای اتوبوسررانی در ایران،  در سال ۲۰۱۰ به سبب فعالیت‌‌های کارگری به زندان کشیده شد. فعالیتی که رژیم حاکم بر ایران آنرا علیه امنیت داخلی می‌شمارد و ازاین زاویه رضا شهابی و شماری از فعالین کارگری رابه زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده است. رضا شهابی به‌سان یکی از رهبران سندیکای اتوبوسرانی تهران، پایتخت ایران، همراه با شماری از دیگر فعالین کارگری و سیاسی به اتهام «شایعه علیه امنیت ملی» و «سازماندهی علیه رژیم» زیر پی گرد قرار گرفته، زندانی و محکوم شده‌اند.

در حالیکه، تنها اقدام آنان کوشش برای دستیابی به شرایط کاری بهتری است. دبیر اتحادیه  فلزکاران در نامه‌‌ای به رئیس جمهور ایران نوشت: زندان و شکنجه، علیه تمامی موازین حقوق بشر می‌باشند.

درهمان نامه، ماری نیلسون (Marie Nilsson) رژیم را به‌آن واقعیت رجوع می‌دهد که سال گذشته هیئت دولتی از سوئد برای داد و ستد و مبادله بنا به موازین بین‌المللی به ایران دعوت کرد و با آنان دیدار کرد.

اگر مقامات ایران براین ادعا جدَی‌ هستند و می‌خواهند در اینگونه روابط مبادلاتی جهانی به‌سان یک طرف قابل احترام و جدَی به‌شمار آیند، آنان نیز بایستی به حقوق بشر نیز احترام بگذارند. برای این منظور، آشکار است که بایستی سازمانیابی کارگری و مداخله و تاثیر گذاری سیاسی برای بهبود شرایط کاری کارگران به عنوان یک حق مسلم  و برپایه‌ موازین به رسمیت شناخته شده بین‌المللی را بپذیرد.

شرایط سلامتی به‌ویژه رضا شهابی اهمیت عظیمی دارد، او در اعتراض به حکم دراز مدت حبسی که تا  دسامبر ۲۰۱۸ به آن محکوم شده است،‌ دست به اعتصاب غذا زده است.

اتحادیه [فلز کاران] و اتحادیه سراسری کارگران سوئد در این بیانیه مشترک خواهان:

  • آزادی بدون قید وشرط رضا شهابی است.
  • آزادی بدون قید و شرط تمامی فعالین سازمانهای‌ کارگری است.
  • لغو تمامی اتها‌م‌ها علیه فعالین سازمانهای کارگری.
  • ایران بایستی مبانی بنیادین سازمان جهانی کار را احترام گذارده و خویش را با آن‌ها تطبیق دهد.
  • توقف اقدامات وحشیانه علیه فعالین سازمانهای کارگری و دگر اندیشان است.

دراین باره  به‌سایت اینترنتی‌اتحادیه‌های جهانی صنعتی (IndustriAll Global Unions) بازدید کنید و با امضا لیست درخواست آزادی فعالین کارگری (از زندان‌های ایران) همراه شوید.

ترجمه و نشر از: دفتر روابط بین‌الملل حزب کمونیست ایران

 ۵ مهر ماه ۱۳۹۶

منبع: WWW.ifmetall.sel


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.