صدور روادید آمریکا برای دانشجویان ایرانی از مبدا ترکیه «متوقف شده است»

دوشنبه, 17ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

نمایی از ساختمان بخش صدور ویزای سفارت آمریکا در آنکارا، پایتخت ترکیه

خبرگزاری صداوسیما روز دوشنبه ۱۷ مهرماه از توقف صدور روادید تحصیلی آمریکا برای دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی از مبدا ترکیه خبر داد.

خبرگزاری مهر نیز با انتشار خبر مشابهی در این زمینه نوشته که سفارت آمریکا در ترکیه شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای٬ اعلام کرد صدور روادید غیرمهاجرتی در سفارتخانه‌ و کنسولگری‌های این کشور در ترکیه متوقف شده است.

وب‌سایت روزنامه حریت نوشته که سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا در ترکیه با هدف به «حداقل رساندن مراجعان به سفارت»٬ صدور روادید را متوقف کرده است.

ایرنا نیز به نقل از منابع خبری غیررسمی در ترکیه نوشته آمریکا این تصمیم را به دلیل نگرانی از «امنیت کارکنان و دیپلمات‌های این کشور در ترکیه»، اتخاذ کرده است.

بر اساس این گزارش٬ به نظر می‌رسد واشینگتن این تصمیم را در واکنش به دستگیری متین توپوز٬ کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول، اتخاذ کرده باشد.

توپوز کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول٬ یک هفته پیش با دستور دادستان استانبول به اتهام «ارتباط با تشکیلات فتح‌الله گولن» از سوی پلیس امنیت دستگیر و روانه زندان شد.

برخی رسانه‌های ترکیه مدعی شده‌اند که وی «عضو» گروه گولن بوده و به عنوان «رابط» در کنسولگری آمریکا مشغول به کار بوده است.

به نوشته این مطبوعات٬ متین توپوز٬ با برخی «سران پلیس سابق ترکیه که آنها هم با گولن مرتبط بودند، ارتباط داشته است».

ایسنا نیز نوشته که پس از بازداشت توپوز٬ بکر بوزداغ، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته بود که «نمایندگی آمریکا در ترکیه باید از خود این سوال را بپرسد چرا یک مظنون وابسته به سازمان وابسته به فتح‌الله گولن را بدون اطلاع مقامات ترکیه استخدام کرده است».

بوزداغ در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ۲۴ ترکیه در این زمینه نیز افزوده که «کنسولگری آمریکا در استانبول باید درباره استخدام یک مظنون مرتبط با گروه گولن پاسخگو باشد».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما٬ داود چاووش اوغلو٬ وزیر خارجه ترکیه نیز اتهام‌های وارده به توپوز مبنی بر «جاسوسی، تلاش برای سرنگونی دولت قانونی ترکیه (و ارتباط با سران کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه» در این کشور را تکرار کرده است.

آقای اوغلو گفته است، «اگر وی مرتکب جرمی شده باشد٬ اینکه در فلان مکان کار می‌کند موجب مصونیت وی نخواهد بود».

سفارت آمریکا در آنکارا هرگونه ارتباط متین توپوز با گروه عبدالله گولن را تکذیب می‌کند.

پس از کودتای نافرجام ترکیه و خودداری آمریکا از استرداد فتح‌الله گولن که مقام‌های فعلی حاکم بر آنکارا٬ او را متهم ردیف اول این کودتا معرفی می‌کنند٬ روابط واشینگتن و آنکارا رو به تیرگی گذاشته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.