قوه قضائیه ایران “محکومیت قطعی” عضو تیم هسته‌ای را تأیید کرد

دوشنبه, 17ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، حکم ۵ سال زندان برای عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای، قطعی است. اتهام دری اصفهانی “جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان” و “ارتباط با دو سرویس جاسوسی” عنوان شده است.

عبدالرسول دری اصفهانی از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، “نشان درجه سه خدمت” دریافت کرده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز یکشنبه (۱۶ مهر/ ۸ اکتبر) تأیید کرد که حکم ۵ سال زندان برای عبدالرسول دری اصفهانی، عضو تیم مذاکرات هسته‌ای، قطعی است.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن تأکید بر “دو تابعیت ایرانی و کانادایی” دری اصفهانی، اتهام او را “جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان” و “ارتباط با دو سرویس جاسوسی” عنوان کرد.

محسنی اژه‌ای گفت، دادگاه بدوی ضمن بررسی، متهم را به ۵ سال حبس قطعی محکوم کرده بوده، اما اعتراض شده و سپس دادگاه تجدیدنظر حکم را تأیید کرده است و دری اصفهانی “باید حکم ۵ سال زندان را تحمل کند”.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، دری اصفهانی «یک پرونده فساد مالی هم دارد که قرار وثیقه صادر شده، اما هنوز کیفرخواست صادر نشده است».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی ایران، ۱۲ مهرماه خبر داده بود که محکومیت “یک عضو تیم مذاکرات هسته‌ای” به ۵ سال زندان تایید شده است.

این خبرگزاری درباره سابقه خبر نوشته بود: «مرداد سال گذشته (۱۳۹۵) بود که رسانه‌ها از دستگیری یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به اتهام جاسوسی خبر دادند؛ خبر چندی بعد یعنی در تاریخ هفتم شهریور ۹۵ از سوی غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه تأیید شد».

محسنی اژه‌ای گفته بود: «اصل خبر دستگیری این شخص صحت دارد و این فرد بعد از چند روز با وثیقه آزاد شد».

سخنگوی قوه ‌قضاییه چند ماه بعد، در ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در خصوص پرونده متهم دستگیرشده‌ی تیم مذاکرات هسته‌ای، از صدور کیفرخواست خبر داد و گفت: «در پرونده این فرد قرار نهایی صادر شده و پرونده به دادگاه می‌رود تا رسیدگی لازم انجام شود».

در گزارش خبرگزاری تسنیم از متهم نامی برده نشده بود، اما برخی رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان تندرو از “عبدالرسول دری اصفهانی” نام برده بودند.

اواخر مرداد ۱۳۹۵ نیز عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، بدون نام بردن از دری اصفهانی، از “بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی” خبر داده بود که به ادعای او “با سرویس جاسوسی انگلیس مرتبط بوده است”.

رسانه‌های داخلی ایران از عبدالرسول دری اصفهانی به عنوان نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نام می‌برند. همچنین گفته شده که او پیشتر از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، “نشان درجه سه خدمت” دریافت کرده است.

گفته شده که دری اصفهانی در دولت یازدهم به ایران بازگشته و به عنوان مشاور ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، مشغول به کار بوده است. او در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز به عنوان زیرمجموعه تیم حمید بعیدی‌نژاد، رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی، فعالیت می‌کرده است. بعیدی‌نژاد سال گذشته جاسوس نامیدن دری اصفهانی را “توهین به نهادهای امنیتی” ایران عنوان کرده بود.

برخی منابع حضور دری اصفهانی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در ارتباط با مشاوره بانکی و “موردی” عنوان کرده‌اند. وزارت خارجه ایران پیش از این خبرهای مرتبط با بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی را تکذیب کرده بود.

از: دویچه وله

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.