انتقاد مطهری از وضعیت «بعد از احضار» متهمان در ایران

سه شنبه, 18ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

در پی اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران که گفت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی «از سر بیکاری» افراد را احضار می‌کند و واکنش تندی که رئیس قوه قضائیه به این سخن داشت، علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز سه‌شنبه وارد این بحث شده و به رئیس قوه قضائیه پاسخ داد.

یک روز پس از دفاع رئیس قوه قضائیه از احضارهایی که توسط این نهاد صورت می‌گیرد، علی مطهری گفت که «سخن در صِرف احضار نیست، بلکه بیشتر در بعد از احضار است و قاعدتاً مقصود» رئیس جمهور در انتقاد از برخی احضارها نیز «همین» بوده‌است.

آقای مطهری این مطلب را در یادداشتی که روز سه‌شنبه (۱۸ مهر) از وی در روزنامه اعتماد منتشر شده، مطرح کرده است.

حسن روحانی ۱۵ مهرماه در میان شماری از دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود که «ممکن است برخی از دستگاه‌ها بیکار باشند و برای ایجاد شغل برای خود عده‌ای را احضار کنند».

در واکنش به این موضع‌گیری، صادق لاریجانی سخنان آقای روحانی را «کم‌لطفی» خواند و گفت که«قوه قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند…[بلکه] حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می‌کند».

او بدون اشاره به نام روحانی اضافه کرد که «اگر بیکاری وجود دارد، این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید، گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد. ما هم کار داریم و هم محکم در مسیر قانونی خود ایستاده‌ایم».

علی مطهری نیز در این زمینه نوشته که «سخن در این است که وقتی مثلاً خبرنگاری توسط دادسرای رسانه به نحو نامناسبی بازداشت می‌شود، بعد از آن تا مدتی حتی خانواده او از محل نگهداری او اطلاع ندارند و در حالی که طبق قانون اساسی باید ظرف ۲۴ ساعت تفهیم اتهام شود».

این نماینده ادامه داده این در حالی است که این خبرنگار، «مدت طولانی برخلاف قانون در بازداشت انفرادی باقی می‌ماند به این امید که تحت فشار روحی و جسمی اعترافی در جهت اتهام خود انجام دهد، نه اینکه ابتدا دلایل و اسناد متقنی وجود دارد و بعد او بازداشت می‌شود».

وی به عنوان نمونه به بازداشت ساسان آقایی و هنگامه شهیدی، دو روزنامه‌نگار اشاره کرده که نفر اول، «بیش از یک ماه است در بازداشت به سر می‌برد» و نفر دوم، «سرانجام با زور اعتصاب غذا از زندان آزاد شد بدون آنکه کوچک‌ترین سند یا دلیلی در اثبات اتهام او به وی ارائه کنند».

نایب رئیس مجلس اضافه کرده که «تا کی باید ما نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگان تهران ملجأ و پناه خانواده‌های این بازداشت‌شدگان باشیم و پی در پی به ما مراجعه کنند در حالی که کار زیادی هم از ما برنمی‌آید»؟

مطهری در کنایه به صادق لاریجانی، اضافه کرده وی که «هر چند وقت یک بار دربارهٔ سیاست جهانی و برجام و مسائل خاورمیانه اظهارنظر می‌کنند… خوب است که هر چند وقت یک بار نیز شخصاً در جمع خبرنگاران یا دانشجویان حاضر شوند و به سؤالات گوناگون آنها پاسخ دهند و این کار را خلاف شأن خود ندانند».

انتقادهای اخیر حسن روحانی علیه قوه قضائیه پس از بازداشت مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری، معاون اول وی، صدور احکام حبس و ممنوعیت از فعالیت سیاسی و مطبوعاتی برای هفت تن از فعالان اصلاح‌طلب و اعمال محدودیت‌های تازه برای محمد خاتمی بیان شده‌است.

حسن روحانی و صادق لاریجانی پیش‌تر نیز بر سر وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران و نیز احضار برخی سرمایه‌گذاران از سوی نهاد قضایی به یکدیگر تاخته بودند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.