درخواست باربد گلشیری از شهردار تهران: اجازه دهید یادمان دکتر مصدق را با هزینه‌ خودم بازسازی کنم

یکشنبه, 23ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

باربد گلشیری از شهردار تهران، درخواست کرده است که یادمان دکتر مصدق که در سال ۱۳۵۸ ساخته شد، و کمی بعد آن را تخریب کردند را با هزینه‌ی خود احیا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم اختتامیه‌ هفتمین دوسالانه‌ی مجسمه‌سازی، که دیروز عصر ۲۱ مهرماه برگزار شد، جایزه‌ی ویژه‌ی این دوره از دوسالانه به «سیره الموت» اثرِ باربد گلشیری (پسر هوشنگ گلشیری) رسید.

باربد گلشیری به دلیل سفر در این مراسم حضور نداشت و فرزانه طاهری؛ مادر باربد گلشیری و مترجم، این جایزه را دریافت کرد.

فرزانه‌ طاهری متنی را از طرف فرزندش، در این مراسم قرائت کرد که در آن، باربد گلشیری، از شهردار تهران، درخواست کرده بود که یادمان دکتر مصدق که در سال ۱۳۵۸ ساخته شده، و کمی بعد آن را تخریب کرده بودند را به هزینه‌ی خود احیا کند.

در این متن آمده است: «سلام، سپاسگزارم از برگزارکنندگان و هیات‌انتخاب هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی، خصوصاً انجمن مجسمه‌سازان که انجمنی مردم‌نهاد است؛ چیزی که این ملک بیش از هر چیز دیگر به آن نیازمند است و سپاسگزارم از دوستانم که در اجرای «سیره الموت» من را یاری کردند.

من زندگی‌ام را، سیره‌ام را وقف خیره شدن به مرگ و ویرانی کردم. از میان این ویرانی‌ها یکی یاد و خاطره و نام دکتر محمد مصدق است. او وصیت کرده بود در مزار شهدای سی‌تیر در گورستان «ابن بابویه» دفنش کنند. شاه نگذاشت. در ۲۹ تیر ۱۳۵۸ به همت حزب ملت ایران یادمانی برای او در آنجا که می‌خواست برافراشتند؛ البته آن یادمان درست مانند بسیاری از کارهای من دیری نپایید که فروانداختندش و شکستندش.

من بارها از شهرداری تهران خواسته‌ام اجازه دهند این یادمان را به هزینه و تلاش خودم بازسازی کنم. می‌دانم اعضای شورای شهر تهران از این دوسالانه دیدن کرده‌اند و عکس یادمان فروافتاده دکتر مصدق را هم دیده‌اند. همینجا از ایشان بار دیگر می‌خوام بگذارند این یادمان را به پشتوانه این جایزه مرمت کنم، بایستانم و البته تکه شکسته‌اش را شکسته بگذارم تا بدانیم هرکه خاموش است/ از چه معنی چنین سیه‌پوش است.»

از: ایلنا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.