فرمانده سپاه کردستان: ناگفته‌هایی از مسائل مالی سران اقلیم کردستان عراق و ارتباطشان با اسرائیل

یکشنبه, 23ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

فرمانده سپاه کردستان با ذکر ناگفته‌هایی از مسائل مالی سران اقلیم کردستان عراق و ارتباطشان با اسرائیل، درباره شادی بخش کوچکی از مردم مناطق کردنشین کشورمان پس از برگزاری رفراندوم در شمال عراق سخن گفت.

سردار محمدحسین رجبی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم درباره بازتاب‌ها و تبعات همه‌پرسی استقلال کردستان عراق که ۲۵ سپتامبر (سوم مهر ماه امسال) در شمال عراق برگزار شد، اظهار داشت: طبعاً یک تهدید جدی وارد حوزه عملیاتی ما شده که این اقدامات خصمانه و اهدافی که دشمنان فرامنطقه­ای طراحی کرده‌اند، ممکن است نه تنها در کشور ما بلکه برای کشورهایی که جمعیت کرد دارند، تأثیر سوء بگذارد.

علاقه‌مندی کردهای ایران به جمهوری اسلامی

وی با بیان اینکه ظرفیت هر منطقه نسبت به همان محیط تفاوت دارد و ظرفیت مردم کردستان ظرفیت بالایی است، افزود: آمار مشارکت مردم سنندج در رفراندوم جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید که با توجه به شرایط آن زمان آمار بسیار قابل توجه است و طبعاً در شهرهای دیگر کردستان هم همینطور بوده اما در مرکز استان بیشتر بوده است.

شادی کردها بعد از رفراندوم «احساسی» بود

فرمانده سپاه کردستان گفت: در روزهای اولی که رفراندوم در استان های کردنشین عراق مثل سلیمانیه برگزار شد، بازتابی داشت و با شناخت دقیق و مبنایی که از شرایط استان و جمعیت شهرها داریم، لایه اولیه و سطح احساسی مردم در خیابان شادی کردند و هیچ حرکت ساختارشکنانه‌­ای نداشتند و شعار ضد انقلابی هم ندادند، بلکه جمعی از مردم به خیابان آمدند و مسیری را پیمودند و تمام شد.

تجمع‌‌کنندگان به ۱۰ هزار نفر نمی رسیدند

سردار رجبی افزود: وقتی این را کالبدشکافی و زیرپوستی نگاه می کنیم، با توجه به نرخ ۸۰ درصدی سواد و حجم ارتباطاتی که در استان هست که ۵۰۰ روستای اینجا اینترنت پرسرعت دارند و از ظرفیت اطلاعات دیگران استفاده می کنند، یک درصدی از مردم خوشحالی کردند و در مقابل هم نمونه‌ای از ظرفیت مدیریتی بالای نظام در عین اقتدار و توانمندی به نمایش درآمد.

قاطبه مردم کردستان عقلانی برخورد کردند

وی خاطرنشان کرد: اینکه از جمعیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری از مجموع جمعیت ۱۰ شهرستان و ۲۸ شهر کردنشین ما، کمتر از ۱۰ هزار نفر به خیابان ها آمدند، نشان می دهد اکثریت و قاطبه مردم کردستان خیلی عقلانی و با تفکر و با منطق به موضوع نگاه می کنند.

بزرگ‌نمایی رسانه‌ای برای رفراندوم بی رمق

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان اظهار داشت: در جریان مرزکشی آن زمان استعمار پیر که مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرد، طوایفی از کردها در ایران و طوایفی دیگر در عراق هستند و حالا اتفاقی در اقلیم کردستان عراق افتاد که باید از خود آنها پرسید.

سردار رجبی افزود: وقتی با مردم اینجا که با کردهای عراق ارتباط برقرار می کنند صحبت می کنیم، می گویند آنجا اینقدر شور و اشتیاق ندارد و این تبلیغات رسانه‌ای است که فضایی را در یک سطحی از جامعه ایجاد می کند که خوشحال می شوند.

تقلب و تخلفات گسترده در همه‌پرسی عجیب

وی ادامه داد: مردم سلیمانیه ۴۰ درصد در رفراندوم شرکت کردند و در منطقه حلبچه میزان مشارکت خیلی کمتر بود. این شرکت علیرغم این همه مشکلات که آنجا بوده که صدام آن جنایات را علیه کردها انجام داد و یک نگاه بدی نسبت به دولت مرکزی دارند و تبلیغات سوئی که کردند که با رفراندوم چه اتفاقی می افتد، چندان قابل اعتنا نیست.

سردار رجبی با بیان اینکه بر اساس برخی گزارش ها مردم در مناطقی از اقلیم کردستان در رفراندوم شرکت نکردند ولی سران اقلیم درصد بالایی از مشارکت را اعلام کردند و تقلب و تخلف گسترده در رأی گیری نیز در همه جا هم گزارش شده، متذکر شد: اگر تازه همین درصد مشارکت اعلام شده را هم قبول داشته باشیم، این انتخابات، انتخابات عجیبی بود که خودشان درباره خودشان برگزار کردند. مثل اینکه کسی خودش سؤال طرح کند، خودش جواب بدهد، خودش به خودش نمره هم بدهد! چنین انتخاباتی چیزی را عوض نمی کند.

رفراندوم واقعیت‌های کردستان عراق را عوض نمی کند

فرمانده سپاه کردستان گفت: مردم فهیم ما و جمعیتی که درک عمیقی نسبت به این تحولات دارند، می دانند که محرومیت مردم کردستان عراق چیزی نیست که با یک رفراندوم عوض شود. اگر کسی باور نمی کند، به آنجا برود و از نزدیک ببیند چه خبر است.

مال اندوزی مسئولان کوه‌نشین اقلیم کردستان

سردار رجبی افزود: مال اندوزی مسئولان و عشیره‌های مورد نظر که این کار (برگزاری همه‌پرسی) را کردند، باید بروید ببینید که در دنیا جزو افرد ثروتمند هستند. کسانی که تا چند سال قبل در همین کوه‌ها بودند، این سرمایه را از کجا آورده‌اند؟ اینها را خود مردم می دانند.

همراهی توهین آمیز صهیونیست‌ها با بارزانی

وی ادامه داد: همه کشورها و همه سازمان ها با برگزاری رفراندوم مخالفت کردند و حتی شورای امنیت بیانیه داد و گفت این کار انجام نشود و تنها رژیمی که از اینها استقبال کرد، اسرائیل بود. دفتر اسرائیل که خود اینها به آن افتخار می کنند، سال‌هاست در اربیل مستقر است. حالا سؤال اینجاست که چه ارتباطی بین اسرائیلی ها با مردم مسلمان کرد عراق وجود دارد؟ مگر آنها قبلاً آنجا بودند که بعد رفتند در سرزمین های اشغالی یا اینها آنجا بودند و حالا از صهیونیست‌ها جدا شدند؟ اسرائیل در کدام درد مردم کرد شریک بوده؟ در فاجعه حلبچه که توسط صدام اتفاق افتاد، اسرائیل به کمک مردم این منطقه آمد؟

سران اقلیم کردستان مأمور اسرائیل هستند

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با تأکید بر اینکه رژیم کودک‌کُشی که علیه مردم فلسطین وغزه جنایت می کند هیچ نسبتی با مردم کرد ندارد و نسبت دادن آنها برچسب ناچسب و توهین به مردم کردستان است، در عین حال ابراز عقیده کرد که سران اقلیم کردستان عراق از سوی این رژیم برای تجزیه عراق مأموریت دارند.

سردار رجبی گفت: در واقع باید گفت این آقایان مأمورند که در مقطعی از زمان این کار را انجام دهند اما اگر یک بررسی میدانی کنید، می بینید اکثر مردم کردستان از اینها و خصوصا از این حرکت‌شان ناراضی هستند.

وی تصریح کرد: وقتی همه معابر زمینی و راه‌های هوایی عراق، ترکیه و ایران به روی اقلیم کردستان بسته شود، اینها می خواهند چکار کنند و اساساً چه فرصت و ظرفیتی دارند؟ اینها همه تهدید است و مردم وقتی احساس می کنند به زندگی آنها فشار وارد می شود، ناراحتند.

طرح صهیونیست‌ها برای تجزیه عراق

این مقام ارشد نظامی با تأکید بر اینکه باید جدایی کردستان از عراق را طرح اسرائیلی دانست، خاطر نشان کرد: روز به روز هر قدر که از فضای فعلی فاصله بگیریم واقع‌بینی مردم کردستان عراق بیشتر می شود و مردم کرد کشورهای همسایه هم به این توطئه بیشتر پی می برند و متوجه خواهند شد این توطئه از کجا آب خورده و چه بسا الآن هم خیلی از آنها متوجه شده‌اند.

۲۷ درصد بودجه عراق کجا می رود؟

سردار رجبی افزود: اگر مناطق کردی عراق بروید، توسعه‌نیافتگی موج می زند. مردمی که به اقلیم کردستان تردد دارند، خیلی واقع‌بین هستند. کسانی که الآن ناراضی هستند و می خواهند از دولت مرکزی عراق جدا شوند، بگویند ۲۷ درصد بودجه را که تا الآن از دولت مرکزی می گرفتند، چکار می کردند و این ۲۷ درصد بودجه عراق به کجا می رود؟ بیایند و بگویند درآمدهای بسیار کلان معابر رسمی مرزی را که به دولت عراق نمی دادند، چکار کرده‌اند؟

رأی واقعی کردهای عراق زندگی آنهاست

او با بیان اینکه زندگی و میزان برخورداری مردم کردستان عراق از درآمدها و دارایی اقلیم اندک است و در حقیقت آنها هستند که باید واقعیت‌ها را ببیند، متذکر شد: رأیی که در جریان رفراندوم به صندوق ها ریخته شده، رأی واقعی مردم کردستان عراق نیست بلکه رأی واقعی آنها خود آنها، زندگی آنها و اظهارات آنهاست که چه وضعیتی دارند و در چه فضایی آمدند رأی دادند و این رأی مبنای خوبی نمی تواند باشد.

واکنش سپاه به شادی خیابانی در کردستان ایران

فرمانده سپاه کردستان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تسنیم در خصوص واکنش سپاه به شادی خیابانی برخی شهروندان که پس از رفراندوم کردستان عراق در چند شهر کردنشین کشورمان برپا شد، اظهار داشت: طبعاً ما به عنوان سپاه که مسئولیت جدی در حوزه امنیت داریم، در قالب هماهنگی خوبی که در سطح استان و شهرستان ها وجود دارد، نقش خود را ایفا کردیم و سایر مجموعه‌ها هم نقش خودشان را در این زمینه داشتند.

سردار رجبی افزود: سپاه طبق فرایند قانونی در منطقه شمال غرب (هم در استان کردستان و هم در استان آذربایجان غربی) تحت یک قرارگاه واحد به‌نام قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) با اقتدار عمل می کند و بر اساس یک روش جاری تدابیر را از رأس سلسله مراتب فرماندهی می گیریم و اجرا می کنیم که در این مورد هم مأموریت‌مان را انجام دادیم.

همکاری خوب نیروی انتظامی با سپاه

وی در همین راستا خاطرنشان کرد که نیروی انتظامی هم در چارچوب این تدبیر، خیلی خوب عمل کرد.

جمله قابل تأمل یک بازاری کرد

فرمانده سپاه کردستان در همین راستا به ذکر خاطره‌ای از نحوه برخورد یک شهروند کرد با موضوع رفراندوم در کردستان عراق پرداخت و گفت: یکی از دوستان برای من تعریف می کرد که یک بازاری می گفت اگر کاری در آنجا شده، برای خودشان است و برای ما نیست. ما خودمان کشورمان را داریم، استان مان را داریم و نظم و امنیت‌مان را داریم که این جمله بیانگر زبان حال جامعه اینجاست.

مراقبیم امنیت پایدار کردستان خدشه نبیند

سردار رجبی با اشاره به تقدیر و تشکر مردم از از سپاه، ناجا و مسئولان استان کردستان به خاطر تلاش برای برقراری نظام و امنیت و حفظ آرامش جامعه انجام می شود، تصریح کرد: من بارها از اقشار مختلف مردمی شنیدم که شاکر امنیت موجود در کردستان هستند و وقتی روزهای سخت گذشته را با وضعیت مطلوب و پایدار الآن مقایسه می کنند، می بینند جای شکر دارد و برای حفظ این وضعیت مشارکت و همکاری دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه اقدام سران اقلیم کردستان عراق را تهدید جدیدی می دانیم اما در عین حال همه کارهایی را که باید برای حفظ امنیت انجام دهیم و اقدامات مقابله‌ای را در نظر می گیریم و مراقب هستیم که به امنیت پایدار ما خدشه‌ای وارد نشود.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.