احضار شیما بابایی به دادسرای تهران/ نامه اعتراضی این فعال مدنی

یکشنبه, 23ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

شعبه ششم دادسرای ناحیه ۲۱ تهران شیما بابایی را به اتهام «توهین به مأموران» احضار کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، بر اساس احضاریه‌ای که در ۲۰ مهرماه برای شیما بابایی صادر شده است، این فعال مدنی می‌بایست ظرف مدت پنج روز برای رسیدگی به اتهام «توهین به مأموران» به شعبه ششم دادسرای ناحیه ۲۱ تهران مراجعه کند.

شیما بابایی روز شنبه ۲۸ مردادماه در پی احضار به پلیس امنیت تهران همراه با پدرش، ابراهیم بابایی، بازداشت و به دادسرا منتقل شده بود؛ او در این مکان به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تفهیم و به همراه پدرش با قرار کفالت به‌طور موقت آزاد شد.

گفته می‌شود، در مراجعه شیما و ابراهیم بابایی به پلیس امنیت، مسئول پرونده، ستوان رفیعی، به آقای بابایی توهین می‌کند و همراه چند تن از مأموران دیگر با این جانباز جنگی درگیر می‌شوند که در پی آن او و فرزندش دستگیر و به دادسرا منتقل می‌گردند.

نامه اعتراضی شیما بابایی پس دریافت آخرین احضاریه که برای انتشار در اختیار تارنگار حقوق بشر در ایران قرارگرفته است، در پی می‌آید:

«۲۴ مردادماه:

از طریق تلفنی به پلیس امنیت احضار شدم (این احضارهای غیرقانونی تلفنی برای کنشگران مدنی و امنیتی پایانی ندارد!)

۲۵ مردادماه:

به همراه همسرم به پلیس امنیت مراجعه کردیم به دلیل غیرقانونی بودن احضاریه ابتدا همسرم داخل رفت و علت احضار را از مأمور پرونده جویا شد. وقتی مأمورین علت را توضیح ندادند درخواست احضاریه کتبی کرد.

بدون اینکه علت را بنویسند احضاریه کتبی برای ۲۸ مرداد را به همسرم تحویل دادند!

۲۸ مرداد ماه:

به همراه پدرم به پلیس امنیت مراجعه کردیم و به داخل اتاق مأمور پرونده رفتیم. من به جرم اعتراض به حجاب اجباری احضار شده بودم! مأمورین پلیس امنیت رفتار خشن و ناشایستی رو با من و پدرم داشتند، وقتی پدرم به لحن بی‌ادبانه ای که مأمور نسبت به من داشت اعتراض کرد و گفت حق ندارید به دخترم اهانت کنید، مأمور پرونده به همراه همکارش به پدرم حمله کردند و خواستند او را بیرون کنند که ایشان مقاومت کرد تا اینکه پدرم که جانباز جنگ هست دچار تشنج شد و دست از کشمکش‌ها و آزار برداشتن!

من و پدرم را به دادسرا منتقل کردند! به علاوه پرونده من به جرم اعتراض به حجاب اجباری پرونده‌سازی دیگری برای پدرم به جرم درگیری با مأمورین تشکیل دادند و خود که با بی ادبی و فحاشی باعث‌وبانی این درگیری بودند و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند حال شاکی شده بودند!

پس از چند ساعت، حکم بازداشت موقت من صادر شد و پرونده پدرم به جریان افتاد! من را با دستبند به بازداشتگاه پلیس امنیت انتقال دادند چند ساعت پس از اتمام زمان اداری با قید کفالت موقتاً تا زمان دادگاه آزاد شدم!

و حال ۲۰ مهرماه:

احضاریه فوق به درب منزل ما از سوی دادسرا ارسال شد!

متهم: ابراهیم بابایی زیدی

علت حضور: دفاع از اتهام انتسابی

اتهام: توهین به مأمورین!

(نتیجه عدم حضور جلب است)

اینجا در برج بلند دموکراسی جمهوری اسلامی من به دلیل اعتراض مسالمت‌آمیز به قانون بد، حجاب اجباری مجرم شناخته می‌شوم مأمورین حکومتی به خودشان اجازه می‌دهند بدترین توهین‌ها و برخوردها را با من داشته باشند به من دستبند می‌زنند و به بازداشتگاه می‌برند وقتی پدرم که جانباز ۴۵ درصد جنگ است و برای دفاع از این خاک از جان‌مایه گذاشته در برابر این بی‌عدالتی و توهین به فرزندش اعتراض می‌کند مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و متهم هم شناخته می‌شود از کدام بی دادگاه داد بستانم؟!

شما رجالین حکومتی اگر گمان می‌کنید با این فشارها و بگیر و ببند ها می‌توانید من و هزاران زن و مردی که برای گرفتن حقشان به پا خواسته‌اند را از این امر بازدارید سخت در اشتباهید!

من و ما تا گرفتن حقمان از پای نمی‌نشینیم، شاید با زور و خشونت بتوانید جسممان را در بند کنید ولی فریاد اعتراضمان گوشتان را کر خواهد کرد! اعتراض مسالمت آمیز مارا با قانون‌های ضد انسانی‌تان با خشونت پاسخ می‌دهید اما بدانید دیکتاتوری‌تان رو به سقوط است و اعتراض ما به این قانون‌ها تنها به خاطر فراهم کردن زمینه ایست برای نابودی کامل شما!

شیما بابایی

۲۳ مهر ۱۳۹۶»

لازم به یادآوری است؛ در تاریخ ۱۸ تیرماه، شیما بابایی پس از مراجعه به دادسرای اوین متوجه می‌شود که حکم تعلیقی برای وی صادرشده و بدون ابلاغ و مهلت اعتراض، به اجرای احکام اوین ارسال شده است.

بازپرس پرونده در پاسخ به اعتراض این فعال مدنی اعلام کرده است که «طبق قانون به محکومین امنیتی حکم کتبی ابلاغ نمی‌کنیم».

این بازپرس همچنین برگه‌ای به وی تحویل داد که در آن عنوان شده بود «برای شیما بابایی قرار تعلیق تعقیب صادر شده است».

شیما بابایی در بهمن‌ماه سال گذشته برای ارائه آخرین دفاعیات به شعبه سوم دادسرای اوین احضار و پس از مراجعه به این مکان، شش اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی»، «توهین به رهبری»، «توهین به سران»، «ارتباط با بیگانه و رسانه‌های خارج از کشور» به وی تفهیم شد.

این فعال مدنی تنها فرصت دفاع از یکی از این اتهامات را پیدا کرد. مسئولان قضایی طی این جلسه اعلام کردند که وی تنها می‌تواند از اتهام «تبلیغ علیه نظام» دفاع کند و برای سایر اتهامات «به‌اندازه کافی مستندات موجود است.»

شیما بابایی، فعال مدنی ۲۳ ساله، ۵ خرداد ۹۵ بازداشت و پس از ۸ روز بازجویی در بند دو الف، در تاریخ ۱۲ خردادماه با قرار وثیقه صد میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

این دانشجوی مهندسی عمران یکی از فعالان مدنی است که در تجمعات صلح‌آمیز لاستیک دنا و زندان اوین شرکت کرده بودند.

شیما بابایی پس از آزادی با قرار وثیقه، تاکنون چندین بار از سوی «دفتر پیگیری وزارت اطلاعات» احضار و مورد بازجویی قرارگرفته است.

همچنین دکتر ابراهیم بابایی، پدر این فعال مدنی، از زندانیان سیاسی پیشین و جانباز ۴۵% جنگ است که در سال ۸۸ بازداشت و به مدت پنج سال در زندان اوین محبوس بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.