یک مقام نهاد ریاست‌جمهوری محورهای لازم برای تغییر قانون اساسی ایران را اعلام کرد

دوشنبه, 24ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

رضا اکرمی گفته که تغییر قانون اساسی نیاز است، اما نه در موضوع تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی

رییس شورای فرهنگی ریاست‌جمهوری ایران می‌گوید اگرچه قانون اساسی ایران به تغییر «نیاز» دارد٬ اما این تغییر نباید درباره تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی باشد.

رضا اکرمی این اظهارات را روز دوشنبه ۲۴ مهر در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان و در واکنش به تصمیم شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد که از ارسال نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، برای آماده کردن زمینه‌های تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی در ایران خبر داده بودند.

وی گفته که «تغییر در قانون اساسی نیاز است٬ اما نباید در موضوع تبدیل نظام پارلمانی به ریاستی باشد».

رییس شورای فرهنگی ریاست جمهوری اضافه کرده که با توجه به نام‌گذاری سال ۹۶ به عنوان سال «اقتصاد مقاومتی٬ تولید و اشتغال» از سوی رهبر جمهوری اسلامی٬ قانون اساسی باید در زمینه اقتصاد مورد تجدیدنظر قرار بگیرد.

دومین تغییر ضروری از نظر وی٬ افزایش دوره کار مجلس شورای اسلامی٬ ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به پنج سال است.

این روحانی همچنین در این گفت‌و‌گو٬ انتخابات را از آن مردم دانسته و گفته که «مردم تغییر در هیچ انتخاباتی را صحیح نمی‌دانند».

دهم مهرماه٬ عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که احتمال دارد نمایندگان برای بازنگری در قانون اساسی ایران و تغییر نظام انتخاباتی از ریاستی به پارلمانی٬ نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی بنویسند.

آقای یوسفیان ملا، در دفاع از ضرورت برقراری نظام پارلمانی اضافه کرد که «مجلس اگر بخواهد با دولت تعامل داشته باشد، باید چشم‌پوشی‌های فراوانی را انجام دهد. در حال حاضر مجلس مسائل فراوانی را می‌بیند ولی به خاطر تعامل صحبتی نمی‌کند».

جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی٬ از اعضای فراکسیون امید مجلس نیز به خبرگزاری خانه ملت گفته که «بخشی از تنش تقسیم قدرت در راس قوه‌ مجریه با این روش از بین می‌رود و مجلس با کابینه هماهنگ خواهد بود».

این نامه از آن رو قرار است به رهبر جمهوری اسلامی نوشته شود که وی در سال ۹۰ در جریان سفر به کرمانشاه گفته بود: «اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد».

در نظام پارلمانی، ریاست قوه مجریه بر عهده نخست‌وزیر منتخب مجلس خواهد بود.

در حالی که شماری از چهره‌های سیاسی٬ به ویژه حامیان علی خامنه‌ای از تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی در ایران حمایت می‌کنند٬ شماری دیگر از سیاستمداران، فقدان احزاب قوی و مستقل در کشور را مانع اصلی تغییر جدی در رابطه دولت و مجلس٬ حتی در صورت تغییر نظام انتخاباتی می‌دانند.

احتمال وابستگی کامل مجلس به رهبر جمهوری اسلامی و به تبع آن وابستگی و مطیع بودن نخست‌وزیر منتخب این مجلس٬ از جمله هشدارهای منتقدان در این زمینه است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.