رئیس‌جمهور فرانسه: با آمریکا درباره ایران توافق نداریم/ به تهران سفر خواهم کرد/فرانس۲۴: سفر ماکرون به ایران حامل پیام مهمی است

دوشنبه, 24ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

ماکرون می‌گوید ترامپ می‌خواهد لحنش را تند کند اما او نه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از سفر خود به ایران در زمان مناسب خبر داد. ماکرون همچنین گفت: ما با آمریکا درباره ایران توافق نداریم. دونالد ترامپ می خواهد لحنش را تند کند اما من نه.
رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که در «زمان مناسب» به ایران سفر خواهد کرد.
به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، «امانوئل ماکرون» در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفت: ما با آمریکا درباره ایران توافق نداریم. دونالد ترامپ می خواهد لحنش را تند کند اما من نه.
رئیس جمهور فرانسه عدم تائید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا را اقدامی نادرست خواند و نسبت به پایبند ماندن ایالات متحده به توافق هسته ای ابراز امیدواری کرد.
ماکرون همچنین از سفر خود به تهران در «زمان مناسب» خبر داد.
گفتنی است که کاخ الیزه پیش از این اعلام کرده بود که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه بعد از تماس تلفنی که با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود داشت، موضوع سفر به تهران را بررسی کرده است.
کاخ الیزه در این باره گفت: دعوت سفر به ایران که از سوی رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد شد، بررسی شده است.
فرانس پرس همچنین به نقل از وبسایت ریاست جمهوری ایران، تاریخ این سفر را سال میلادی آینده (۲۰۱۸) اعلام کرد.
با پذیرش این دعوت، این نخستین بار از سال میلادی ۱۹۷۱ به این سو خواهد بود که یکی از رؤسای جمهور فرانسه به ایران سفر می کند.
این در حالی است که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز طی هفته های آتی برای دیدار با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی، به تهران می آید.
به نوشته خبرگزاری مهر، اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در عدم تایید توافق هسته ای ایران و تهدید به خروج از آن در صورت عدم اعمال تغییرات، موضوع گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و فرانسه و همچنین سفر لودریان، عنوان می‌شود.
فرانس۲۴: سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران حامل پیام مهمی است
شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ نیز روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به موضع گیری های اخیر دونالد ترامپ در قبال توافق هسته ای وین، سفر اتی رئیس جمهوری فرانسه به ایران را حامل پیام مهمی خواند.
در این گزارش آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود درباره توافق هسته‌ای ایران، پایبندی تهران به آن را تائید نکرد و تا جایی که توانست این توافقنامه را تضعیف کرد. این تصمیم واکنش های زیادی را در جهان به دنبال دارد تا جایی که بلافاصله پس از پایان صحبت های ترامپ، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر پایبندی این اتحادیه بر توافق هسته ای ۲۰۱۵ تاکید کرد.
در همین ارتباط، ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه روز گذشته (شنبه) از کنگره آمریکا خواست تا این توافق را نکشد؛ توافقی که بعد از سالها مذاکره به دست آمده است.
شبکه فرانس ۲۴ افزود: در این شرایط بسیار حساس است که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تصمیم گرفته است که به ایران سفر کند. سفری که می توان گفت تا تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشه است.
به نوشته ایرنا، گزارشگر این شبکه گفت: ‘امانوئل مکرون در ایران، این خبر دیگر یک تردید نیست، بلکه یک امکان است که به زودی محقق می شود.’
سفر مکرون به تهران در شرایط خاص کنونی که کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته ای بکار بسته اند، و پس از اعلام تصمیم ترامپ، حامل پیام مهمی است.
توافقنامه ۲۰۱۵ وین پس از ۱۲ سال مذاکره سرانجام بر سر برنامه های هسته ای ایران به امضای طرفین رسید و قرار شد ایران در ازای محدود کردن برنامه های هسته ای خود، بار دیگر به آغوش جامعه جهانی بازگردد.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.