اختلاف شدید میان ۲ حزب کردستان عراق، همزمان با اتفاقات کرکوک

دوشنبه, 24ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

از «شکست همه‌پرسی» تا «اتهام خیانت»

همزمان با مأموریت ارتش عراق برای تحت کنترل درآوردن استان کرکوک، اختلافات ۲ حزب مهم کردستان عراق بالا گرفته است تا جایی که یکی، دیگری را به طور ضمنی به خیانت متهم می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با تشدید تنش در استان کرکوک عراق، اختلافات میان دو حزب بزرگ کردستان عراق نیز افزایش پیدا کرده است.

برخی دنبال سرپوش بر شکست همه‌پرسی هستند

«سعدی احمد پیره» سخنگوی حزب «اتحادیه میهنی کردستان» امروز دوشنبه بدون اشاره صریح به نام «حزب دموکراتیک کردستان» به ریاست «مسعود بارزانی»، گفت، برخی شبکه‌های تلویزیونی تلاش می‌کنند بر «شکست همه‌پرسی» سرپوش بگذارند.

پیره، این شبکه‌های را که از آن به صراحت نام نبرد، به «آغاز جنگ روانی» علیه «افکار عمومی در کردستان» متم کرد و گفت که این منابع، اخبار درست را به مردم منتقل نمی‌کنند.

به گزارش شبکه «السومریه»، پیره در کنفرانسی خبری گفت: برخی شبکه‌ها، تلاش می‌کنند با اخبار نادرست، جنگ روانی کنند… این کارها فقط به دشمنان کمک می‌کند… این شبکه‌های تلاش می‌کنند مردم را ناامید کنند و بر شکست همه‌پرسی [جدایی از عراق] سرپوش بگذارند.

حزب بارزانی حزب رقیب را به خیانت متهم کرد

همزمان با این سخنان، حزب دموکراتیک کردستان، رقیب خود، حزب اتحادیه میهنی (معروف به حزب طالبانی) را به خیانت متهم کرد و گفت که مواضع خود در کرکوک را تخلیه کرده و به نیروهای مرکزی عراق تحویل داده است.

طبق گزارش «روسیا الیوم»، منابع محلی گفتند که نیروهای پیشمرگه در کرکوک شاهد اختلافات داخلی جدی است به طوری که نیروهای وابسته به حزب اتحادیه میهنیف مواضع خود در کرکوک را تخلیه کرده است.

در حالی که وزارت پیشمرگه امروز تجهیزات بیشتری به جنوب غرب کرکوک اعزم کرده است، حزب بارزانی، حزب طالبانی را به خیانت متهم می‌کند زیرا مواضع خود در استان کرکوک را تسلیم نیروهای امنیتی عراق کرده است.

روسیا الیوم نوشت که منابع عراقی می‌گویند این اختلافات به قدری شدید است که ممکن است به درگیری مسلحانه میان نیروهای دو حزب منجر شود.

بنا بر گزارش وبسایت «المعلومه» عراق، نجم الدین کریمف استاندار برکنار شده کرکوک که گفته شد، به سلیمانیه فرار کرده است، امروز نیروهای مسلح وابسته به حزب طالبانی را به «خیانت» متهم کرد و گفت که باید تحقیق شود که چه کسی دستور عقب‌نشینی به نیروهای این حزب داده است.

همکاری حزب طالبانی با نیروهای دولت مرکزی در کرکوک

به گزارش السومریه، «جاسم محمد جعفر» نماینده فهرست «دولت قانون» در پارلمان عراق، اعلام کرد که برخی طرف‌ها در استان کرکوک مثل شهرستان طوزخورماتو با نیروهای عراقی همکاری کردند.

جاسم جعفر خواستار تعیین استاندار جدید برای استان کرکوک شد و گفت که «نیروهای دلاور ما با کمکی برخی طرف‌ها در حزب اتحادیه میهنی کردستان کردند، مرحله نخست طرح تسلط دولت مرکزی بر کرکوک را انجام دادند».

این نماینده عراقی گفت که نیروهای دولت مرکزی عراق در مرحله نخست مأموریت در کرکوک، مساحتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر مربع از چهارراه کفری در سلیمان بیک را تا شمال کرکوک تحت کنترل گرفتند و این مساحت شامل چاه‌های نفت، گاز، تاسیسات برق، فرودگاه کرکوک و مقر لشگر ۱۲ و مناطق راهبردی دیگر می‌شود.

به گفته جعفر، هم‌اکنون وضعیت آرام و تحت کنترل است ولی نیازمند احتیاط و هشیاری است. او درباره «توطئه مسعود بارزانی و استاندار [برکنارشده] کرکوک» هشدار داد و گفت «توطئه آنان تمام نشده است».

از: خبرگزاری فارس


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.