شهردار تهران ممنوع‌التصویر است؟/نجفی: شنیده‌ام اما دقیقاً نمی‌دانم این اتفاق افتاده یا خیر!/ماجرای افشای املاک نجومی و نقش نجفی

دوشنبه, 24ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

شهردار تهران در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست.

اولین نشست خبری محمدعلی نجفی شهردار تهران با حضور صدها خبرنگار داخلی و خارجی و همچنین دبیران شهری رسانه‌های مختلف آغاز شد و وی در این نشست خبری با بیان اینکه امروز ۵۰ روز از اولین فعالیت من به عنوان شهردار تهران می‌گذرد، گفت: امیدوارم بتوانیم به طور فصلی این نشست‌های فصلی را برگزار کنیم.
به گزارش آفتاب‌نیوز، نجفی با بیان اینکه شهر ما در کنار همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بی‌مانندش، در معرض تهدیدهایی قرار دارد که ایجاب می‌کند وضعیت زیست‌پذیری، پایداری، آسایش و آرامش روانی و اجتماعی آن را به طور مستقیم مورد ارزیابی قرار دهیم، گفت: سیاست‌های شهری در چند دهه اخیر از یک سو به افزایش داشته‌ها و امکانات شهری منجر شده و از سوی دیگر زیست‌پذیری پایداری  آن را کاهش داده است.
شهردار تهران افزود: با آنچه که دستاوردهایی داشتیم ولی کیفیت محیط اجتماعی و محیط زیست شهری یا منبع تامین مالی مورد نیاز شهر در وضعیت مطلوبی نیست و سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی عمدتا معطوف به اداره روزمره شهر بوده و به آینده شهر کمتر اعتنا شده است و در نتیجه در ارتقای زیست‌پذیری و پایداری شهر موفقیت چندانی نداشته است.
نجفی افزود: امروز در وضعیتی قرار داریم که ادامه سیاست‌های قبلی ممکن نیست.
دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است
شهردار تهران افزود: دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و فضاهای شهری فروخته شده‌اند و منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارد و در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش است و شهر در برابر حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است، در حالیکه آسیب‌های اجتماعی نیز رو به گسترش است و تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان به صورت روزمره خود را آشکار می‌کنند.
نجفی با بیان اینکه سیاست‌های شهری کنونی قادر به حل این مشکل نیست، گفت: زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است و شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها میسر نیست و ما به ایده‌هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفت‌وگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید.
وی با بیان اینکه ایده‌ درباره شهر نزد این یا آن  فرد یا گروه نیست، تصریح کرد: ایده در جریان گفت‌وگوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل می‌گیرد.
شهردار تهران با بیان اینکه نقد و ارزیابی سیاست‌های شهری را باید از ارزیابی مدیران شهری جدا کرد، گفت: مشکل ما در ارزیابی سیاست‌های شهری این است که به آن جنبه‌های شخصی داده می‌شود و متاسفانه فضای سیاسی کشور هم این گرایش را تشدید می‌کند که نقد سیاست‌های شهری را به نقد مدیران گذشته تقلیل دهد.
به علت هویتی شدن سیاست نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم
نجفی با بیان اینکه نقد مدیریت شهری هویتی شده است و این امکان نقد و تغییر سیاست‌ها را دشوار ساخته است، ادامه داد: تصور اینکه اگر این فرد یا آن فرد بیاید یا این جناح یا آن جناح بیاید، شهر دچار مشکل می‌شود یا تمام مشکلات حل می‌شود واقع‌بینانه نیست.
وی با بیان اینکه ما به علت هویتی شدن سیاست نتوانستیم به مفهوم مصلحت شهر نزدیک شویم، گفت: مصلحت شهر مفهومی معادل منافع ملی در سطح کشور است و شهر محل زندگی همه ماست و همه ما جدا از گرایش‌های سیاسی و اجتماعی‌مان به شهر زیست‌پذیر و پایدار نیازمندیم.
برخی گروه‌های اجتماعی، توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند
شهردار تهران با بیان اینکه مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، مشکلاتی است که هم اکنون پیش روی ماست ولی راه‌های کوتاه مدت به آن پاسخ نمی‌دهد، افزود: شکاف بین مشکلات، عاجل، فوری و راه‌های میان مدت یکی از مسائلی است که در سیاست‌گذاری شهری با آن مواجهیم و تغییر سیاست‌ها و روش‌ها نیازمند زمان است و مدیران شهری جدید با توقعات و انتظاراتی مواجهند که در کوتاه مدت به آن پاسخ دهند و برای حل مشکلات و جلوگیری از سرخوردگی مردم تنها راه مشارکت گسترده مردم است.
نجفی با بیان اینکه در کنار آن، تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست، گفت: برخی گروه‌های اجتماعی، توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند و برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند.
وی افزود: باید کسانی که در رشد شهری در ده‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند سهم بیشتری در این تغییر را برعهده بگیرند.
کسانی که برخوردارترند باید در تأمین هزینه‌های شهری سهم بیشتری برعهده گیرند
شهردار تهران با بیان اینکه کسانی که در ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی در شهر ایجاد می‌کنند و کسانی که با اتومبیل‌های خود نوعی تجمل را برای زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تأمین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت: نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری، عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند باید در تأمین هزینه‌های شهری سهم بیشتری برعهده گیرند.
واکنش نجفی به شائبه ممنوع‌التصویر شدنش
 نجفی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص شائبه ممنوع‌التصویر شدنش به ایسنا تصریح کرد: در روز پنجشنبه نشستی با فرماندهان نیروهای انتظامی داشته و حتی مصاحبه‌ای با شبکه‌های تلویزیونی انجام دادم اما این مصاحبه پخش نشد و با وجود این مساله شایعه ممنوع‌التصویری‌ام را شنیدم.
شهردار تهران با بیان اینکه روز گذشته می‌خواستم از آقای علی عسگری بپرسم که اگر ممنوع‌التصویر هستم فکری کنم، گفت: من هم درخصوص ممنوع‌التصویری‌ام شنیده‌ام اما دقیقا نمیدانم این اتفاق افتاده است یا خیر؟
شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص راهکارهای مدیریت جدید شهری تهران برای حل معضل ترافیک، گفت: یکی از مشکلات شهر تهران بی تردید معضل ترافیک است که در تمامی نظرسنجی‌ها نیز به عنوان اولین و یا دومین مشکل شهروندان تهرانی مطرح می شود و این معضل را می‌توان در چهار راهکار اصلی مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: توسعه حمل و نقل عمومی به صورت شبکه‌ای باید در شهر تهران انجام شود، چرا که در حال حاضر برخی از شهروندان که می‌خواهند از شبکه حمل و نقل عمومی استفاده کنند به دلیل عدم وجود شبکه‌ای در حمل و نقل عمومی این شهر عملا نمی‌توانند از این سیستم بهره‌مند شوند.
وی کاستن از سفرهای کاری درون شهری را یکی دیگر از راهکارهای کاهش ترافیک کلانشهر تهران خواند و افزود: هوشمندسازی سیستم‌ها باید انجام شود که بخشی از آن در درون شهرداری تهران باید محقق شود که شهروندان در رابطه با کارهایی که در درون شهرداری تهران دارند بتوانند بدون داشتن سفرهای درون شهری و از طریق هوشمندسازی سیستم‌ها امورات خود را انجام دهند و بخش دیگر نیز باید در مجموعه دولت و از طریق پیگیری دولت الکترونیک محقق شود که در سال‌های اخیر این کار انجام شده و برنامه‌ای نیز برای ادامه این روند ارائه شده است تا سفرهای کاری را در درون شهر کاهش دهیم.
وی ادامه داد: مسئله دیگر مقداری گرانتر کردن استفاده از خودروهای شخصی در تهران و بسیاری از کلانشهرها است. امروز بسیاری از کلانشهرها شهروندانشان برای استفاده از بزرگراه‌ها باید هزینه‌هایی را بپردازند، اما در تهران این مورد پیش بینی نشده لذا باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود. ما نیز در این راستا طرحی داریم که امیدواریم شورا و مجلس از آن حمایت کنند تا افرادی که در ساعات پیک ترافیک از خودروی شخصی استفاده می‌کنند هزینه‌ای را نسبت به آنچه که به شهر از آلودگی هوا و … تحمیل می‌کنند پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: البته باید نگاه علمی نیز به شهر تهران داشته باشیم، چه بسا که با برخی تغییرات و اصلاحات هندسی می‌توان تا میزان زیادی در ساعات پیک، ترافیک را کاهش داد. در این مورد نیز با پلیس راهور و دانشگاه‌ها برای بهره گیری از ظرفیت آنان در حال انجام برنامه ریزی هستیم.
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال مطرح شده درباره موضوع بافت فرسوده در کلانشهر تهران، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در شهر تهران و برخی دیگر از کلانشهرهای کشور بافت فرسوده است. سیاست‌هایی که در این مورد توسط دولت و شهرداری ظرف سال‌های گذشته دنبال شده است. هیچ یک به طور کامل موفق نبوده‌اند لذا هنوز با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم. علاوه بر اینکه به لحاظ کمیتی هم نتوانستیم اهداف پیش بینی شده را محقق کنیم.
طرح جدید شهرداری و وزارت راه برای حل معضل بافت‌های فرسوده پایتخت
وی افزود: طرح جدیدی با کمک وزارت راه و شهرسازی در حال تهیه داریم و امیدواریم تا آخر همین هفته بتوانیم آن را تکمیل کنیم. این مورد توسط رئیس جمهور از شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی درخواست شده، لذا امیدواریم این طرح تکمیل و به ریاست جمهوری ارسال شود. اساس این طرح استفاده از توانایی بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده است.
وی ادامه داد: بخشی از این کار را با ساماندهی بخش خصوصی انجام خواهیم داد که از محل ارزش افزوده برای بخش خصوصی و با ایجاد حالت غلتان برای این بخش می‌توانیم در این حوزه گام‌های موثری برداریم که قطعا جزئیات این طرح به محض ارائه به رئیس جمهور اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی بافت فرسوده نیز باید مد نظر قرار گیرد. بافت فرسوده همزمان یکی از دارایی‌های اجتماعی و معنوی شهر تهران نیز محسوب می‌شود. لذا سیاست ما این نیست که هر جا که بافت فرسوده قرار دارد آن را بکوبیم و ساختمان‌های جدید احداث کنیم. قطعا می‌توانیم بخشی از بافت فرسوده را احیاء و از آن استفاده کنیم. برای مثال در مقابل ایده احداث نمایشگاه شهر آفتاب کیلومترها دورتر از شهر تهران می‌توان نمایشگاه دائمی برای مثال در حوزه کتاب در بافت فرسوده احداث کرد که قطعا این ایده مردمی‌تر و فرهنگی‌تر خواهد بود. باید به ایده‌های فرهنگی به عنوان احیای این بافت با توجه به اینکه بافت فرسوده سرمایه‌های معنوی تهران محسوب می‌شوند توجه ویژه داشته باشیم.
تعیین تکلیف مجلات گروه همشهری و احتمال تعطیلی آنها
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تعیین تکلیف مجلات گروه همشهری و یا احیانا تعطیلی برخی از آنها گفت: گروه مجلات همشهری به اذعان بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب برخی از مجلاتش شرایط غیررقابتی را ایجاد کرده بودند و به بخش خصوصی فعال در این حوزه نیز خسارت‌های بسیاری را وارد کرده بودند.
وی افزود: بر اساس گزارش مدیریت جدید گروه همشهری تعدادی از مجلات این گروه زیر ۲۰ درصد مصرف می‌شوند و در حقیقت ۸۰ درصد آنها برگشت می‌خورد و در مقابل یارانه بسیاری برای آنها توسط شهرداری پرداخت می‌شود. قطعا اگر از شهروندان تهرانی پرسیده شود که عوارض آنها جمع آوری و برای مجلاتی که نمونه آنها در بخش خصوصی وجود دارد پرداخت شود، فکر نمی‌کنم موافق باشند.
وی تاکید کرد: قطعا ما برای اینکه نگاه انسانی به همکاران خود در این مجموعه داشته باشیم تنها چهار عنوان از مجلات این مجموعه که بالای ۸۰ درصد برگشتی داشته‌اند تعطیل خواهیم کرد. هر چند که من موافق تعطیلی تعداد بیشتری از مجلات بودم اما در حال حاضر مدیریت جدید این مجموعه با من موافق نیستند. بی تردید موافق نیستیم که همکاران ما بیکار شوند اما قطعا راضی هم نیستیم که این سوبسید به این مجلات داده شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص انتصابات انجام گرفته در مجموعه شهرداری تهران و برخی اظهار نظرها در خصوص انتصاب افرادی که به عنوان احمدی نژادی و قالیبافی خطاب می‌شوند، گفت: می‌خواهم از برخی رسانه‌ها که از نظر سیاسی هم شاید با ما اختلاف داشته باشند گله کنم. امروز همه کسانی که با شهرداری تهران ارتباط داشتند اظهار می‌کنند که دو اقدام اخیر ما برای مبارزه با فساد و آن هم مبارزه ریشه‌ای با فساد در شهرداری تهران که ظرف روزهای اخیر انجام شده است مفید بوده، در حالیکه برخی از این رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به این موضوعات نداشته‌اند.
وی افزود: من تا کنون شش معاون در شهرداری تهران تغییر داده‌ام که احتمالا امروز نیز یک معاون دیگر تغییر خواهد کرد به این ترتیب هفت معاون در شهرداری تهران تغییر کرده است. چهار نفر از این افراد به اصلاح طلبی معروف هستند و سه نفر دیگر معتدل متمایل به اصلاح طلبان هستند.
منبع: ایسنا

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.