آلمان: نگران احتمال تقابل نظامی با ایران هستیم

دوشنبه, 24ام مهر, 1396
اندازه قلم متن


وزیر خارجه آلمان گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره یافتن راه‌هایی برای حفظ برجام گفت‌وگو خواهند کرد

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان هشدار داده که سیاست تازه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه ایران ممکن است به رویارویی نظامی منجر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای گابریل امروز دوشنبه ۱۶ اکتبر قبل از شروع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: “ما اروپایی‌ها بسیار نگران هستیم که تصمیم رئیس جمهور آمریکا ما را به مسیر رویارویی نظامی با ایران برگرداند”.

اشاره آقای گابریل به سخنرانی اخیر آقای ترامپ درباره ایران است که در آن اعلام کرد دولت آمریکا پایبندی ایران به توافق جامع هسته‌ای (برجام) را تأیید نمی‌کند و از فعالیت‌های موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه به شدت انتقاد کرد.

این سخنان واکنش بقیه کشورهای طرف توافق با ایران (بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) را به همراه داشت که همگی بر تعهد کامل خود به برجام تأکید کردند.

وزیر امور خارجه آلمان امروز گفت که وزرای خارجه اروپایی در نشست امروز درباره یافتن راه‌هایی برای حفظ برجام گفت‌وگو خواهند کرد.

ژان-ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه هم در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت که امیدوار است کنگره آمریکا توافق هسته‌ای ایران را به خطر نیندازد.

آقای ترامپ با تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، موضوع را به کنگره آمریکا ارجاع داده است. کنگره ۶۰ روز وقت دارد تا درباره بازگرداندن تحریم‌هایی که بعد از توافق هسته‌ای رفع شده بود، تصمیم بگیرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در آخرین مراحل مذاکرات هسته‌ای ایران و اعلام توافق حضور داشت، امروز بار دیگر از برجام دفاع کرد و گفت: “این توافقی است که دارد کار می‌کند. توافقی است که ما برای امنیت خودمان به آن نیاز داریم، و من امروز از وزاری خارجه انتظار دارم که همبستگی اروپا و حمایت (از برجام) و تعهد کامل اتحادیه به اجرای آن از سوی همه طرف‌ها را نشان دهند.”

مقام‌های ارشد آمریکایی روز یکشنبه ۱۵ اکتبر در مصاحبه‌های مختلف با رسانه‌ها تأکید کردند که با وجود تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام، آمریکا از این توافق خارج نشده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که از نظر او ماندن در برجام به نفع آمریکا است و نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد هم تأکید کرد که آمریکا فعلا در برجام می‌ماند و امیدوار است که “وضعیت بهبود پیدا کند”.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.