به نام بیماران؛ به کام پاسداران

سه شنبه, 25ام مهر, 1396
اندازه قلم متن


یکی از ویژگی‌های برجام و خروج جمهوری‌اسلامی از پرانتز تحریم و تحدید، انعقاد قراردادهای کلان و معاملات بزرگ تجاری و بازرگانی با شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی غربی برای تهیه محصولات مورد نیاز ایران بود تا از این مسیر بخش‌های مختلف و کلیدی کشور اعم از بهداشت و درمان، صنایع، حمل و نقل، انرژی و… که نسبت به استانداردهای جهانی چند دهه عقب‌تر بودند تجهیز شوند. خرید چند ده فروند هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ATR و… از جمله گام‌هایی بود که پس از ۳۸ سال با برجام ممکن شد.

در این میان اما نهادهای نظامی و شبه‌نظامی همه تلاش خود را کردند تا بحث تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی سپاه پاسداران را در پوشش‌های مختلفی ادامه دهند. کاری که تا پیش از ماجرای برجام امری محال و غیرممکن می‌نمود به‌ لطف برجام ممکن شد تا «شرکت آوا سلامت» به سرپرستی «پیرحسین کولی‌وند» که از شرکت‌های وابسته به وزارت بهداشت به‌شمار می‌رود، بتواند به‌نام تجهیز و گسترش سیستم حمل و نقل هوایی بیماران یا به‌عبارتی اورژانس، چیزی بیش از حد نیاز همه مراکز استانی کشور هلی‌کوپتر یا همان بالگرد پیشرفته وارد کند.

یک منبع مطلع به «آمدنیوز» اطلاع داده است که اخیرا کار خرید و انتقال حدود ۶۰ فروند هلی‌کوپتر پیشرفته و مدرن از فرانسه و آلمان از سوی «شرکت آوا سلامت» ایران با پادر میانی مدیران شرکت ایرباس از فرانسه و آلمان به اتمام رسیده است.

بخش عمده‌ای از این هلی‌کوپترهای مدرن EC145 که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، نه برای وزارت بهداشت و رفاه مردم، بلکه برای تجهیز ناوگان هوایی سپاه پاسداران، با مصارف نظامی و تجسسی خریداری شده است.

از آنجا که هلی‌کوپترهای نظامی اقلام تحریمی محسوب می‌شوند، سپاه پاسداران ترفند جدیدی را در پیش گرفته تا با توسل به بهداشت و درمان مردم بتواند آن‌ها را خریداری کند.

بنابر گفته این منبع خبری، یک تیم نظامی – امنیتی مأمور این کار بوده که سرپرستی آن را مهندس «علی‌رضا ولدخانی» بر عهده داشته است.

علی‌رضا ولدخانی کیست؟


مهندس علیرضا ولدخانی

علی‌رضا ولدخانی یکی از بستگانِ نزدیک علی فلاحیان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در دولت پنجم و ششم به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی‌ است. او در سال‌های پایانی دولت ششم از سوی «فلاحیان» به سمتِ مسئول حفاظت پرسنلی جهاد سازندگی منصوب شد. لازم به ذکر است که وزارت اطلاعات در همه‌ی سازمان‌های دولتی یک نماینده دارد که مسئول حفاظت پرسنلی آن سازمان‌ها محسوب می شوند. فعالیت این نیروها، جمع‌آوری اطلاعات افراد، تشکیل شناسنامه کاری و دادن تأییدیه‌های امنیتی است.

«ولدخانی» به زبان‌های عربی، انگلیسی و اسپانیایی تسلط دارد و همین امر به او کمک کرد تا مسئولیت خریدهای خارجی جهاد سازندگی که پُست مناسبی برای اختلاس‌های کلان بود نیز، به وی سپرده شود. او بعدها مسئولیت خریدهای نظامی سپاه پاسداران را نیز بر عهده گرفت.

بنابر اطلاعاتی که یک منبع مطلع در سپاه پاسداران در اختیار «آمدنیوز» گذاشته، «ولدخانی» پس از آن‌که چند سالی در این عرصه فعالیت کرد، توسط سازمان اطلاعات و امنیت اسپانیا بازداشت و زندانی شد. او بعد از آزادی از زندان اسپانیا، به‌رغم وثیقه نیم میلیون یورویی، بالاجبار سه سال با دستبند الکترونیکی در اسپانیا اقامت اجباری کرد و توسط پلیس آن کشور کنترل می‌شد ولی پس از آزادی از اسپانیا مدتی‌ است به دلیل تسلط کافی به زبان‌های خارجی، قدرت چانه‌زنی بالا، ارتباط با دلالان تسلیحات نظامی و… مأمور انجام معاملات سپاه پاسداران در پوشش‌های مختلف در کشورهای فرانسه و آلمان شده‌ است.

به‌گفته این منبع مطلع که در خارج از ایران اقامت دارد، «علیرضا ولدخانی» در توهم این‌که سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا برای بازداشت او در اسپانیا توطئه کرده، پس از آزادی و ورود به ایران‌، مصاحبه های بسیاری با رسانه‌های داخلی انجام داد و سعی کرد موضوع کلاهبرداری خود و ارتباطش با «حسن تهرانی مقدم» فرمانده کشته شده در حادثه انفجار موشکی ملارد کرج را از دید رسانه‌ها پنهان کند و سناریوی بازداشتش را به گردن سازمان CIA بیندازد.


احمد خلیلی از بازداشت شدگان نظامی در اسپانیا

این درحالی‌ست که علی‌رضا ولدخانی ادعا می‌کند «تمام فعالیت‌های ما civil (غیرنظامی) بود و فعالیت خاصی در حوزه نظامی نداشتیم.»

وی در خصوص بازداشت خود می‌گوید: «ما در مقطعی با شرکت‌های اسپانیایی‌ قرارداد همکاری در خصوص خدمات هوانوردی داشتیم که با آن‌ها به مشکلات کاری برخوردیم. به همین دلیل برای حل این مشکلات سفری به اسپانیا ترتیب دادیم. نیم ساعت بعد از ورود ما به شرکت مورد نظر در حومه مادرید، نیروهای پلیس امنیت ملی اسپانیا به آن محل ریختند و بنده، یک نفر از اعضای هیات مدیره شرکت آسمان و یکی از مسئولین خرید نظامی وزارت دفاع بنام احمد خلیلی، معاون فنی شرکت سرهنگ بازنشسته هوانیروز مهندس حسین رحمانیان، وکیل حقوقی ما و دو نفر از مدیران شرکت اسپانیایی را بازداشت کردند.


سرهنگ بازنشسته هوانیروز ارتش مهندس حسین رحمانیان

اوایل خرداد سال ۹۰ دستگیر شدیم و من آبان سال ۹۳ به کشور بازگشتم. دو نفر همراه من حدود هشت ماه بعد از دستگیری آزاد شدند و به ایران برگشتند. دلیل طول کشیدن مدت حبس من در اسپانیا هم این بود که بنده را به عنوان متهم اصلی نگه داشتند و دادستان و قاضی به هیچ‌وجه زیر بار نمی‌رفتند که تا مشخص شدن تکلیف، اجازه خروج من را بدهند. در ‌‌نهایت به دنبال مذاکره آقای ظریف با وزیر خارجه وقت اسپانیا در سفر ایشان به تهران و مذاکره جناب آقای فدایی‌فرد سفیر کشورمان با دادستان کل اسپانیا آنان را مجاب کرد که اجازه خروج من را بدهند، چون بعد از گذشت سه سال و نیم از دستگیری، پرونده بدون هیچ نتیجه‌ای باز بود و آن‌ها هم هیچ دلیل و مدرکی ارائه نمی‌کردند.

من در طول ۴۰ ماهی که در حصر بودم پاسپورت نیز در اختیارم نبود و حضور من در آن کشور غیرقانونی قلمداد می‌شد.»

بنابر اطلاعات واصله به وزارت امنیت اسپانیا، «ولدخانی» در این کشور مشغول خرید هلیکوپترهای بل ارتش اسراییل متعلق به سی سال قبل بوده و قصد فروش آن‌ها به یگان هواپیمایی نیروی انتظامی را داشته است!


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.