ترامپ: خروج کامل آمریکا از برجام بسیار محتمل است

سه شنبه, 25ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

دونالد ترامپ روز دوشنبه (۱۶ اکتبر) بار دیگر درباره توافق اتمی با ایران گفت احتمال این که آمریکا به طور کامل از این معاهده خارج شود وجود دارد. سناتور کورکر اما از ترامپ خواسته تا در برجام با متحدان اروپایی همکاری کند.

تنها سه روز پس از سخنرانی درباره توافق اتمی با ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) مواضع قبلی‌اش را بار دیگر مورد تایید قرار داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت که آمریکا احتمال دارد به طور کامل از برجام خارج شود اما در عین حال این امکان هم وجود دارد که با رفع اختلافات از خروج آمریکا جلوگیری شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده در جریان مذاکرات دولت اوباما مورد سوءاستفاده قرار گرفته و او از این موضوع خسته شده است. به گفته ترامپ او به خاطر منافع ملی آمریکا توافق اتمی با ایران را تایید نکرده است.

علیرغم آنکه بسیاری از سیاستمداران آمریکا و حتی برخی از نزدیکان ترامپ تاکید کرده‌اند که به نفع آمریکاست که برجام را حفظ کند، دونالد ترامپ روز جمعه گذشته در نطقی گفت که برجام را تایید نکرده و نخواهد کرد.

او البته تصمیم‌گیری نهایی برای خروج از برجام یا تغییر آن را به کنگره واگذار کرد. کنگره ۶۰ روز فرصت دارد که درباره تشدید یا تمدید تحریم‌ها علیه ایران تصمیم‌گیری کرده و یا وضعیت کنونی یعنی تعلیق تحریم‌ها را ادامه دهد.

“خروج احتمالی آمریکا از برجام به معنای پایان این معاهده نیست”

ترامپ در جمع خبرنگاران همچنین گفت: «از اینکه به عنوان یک ملت مدام مورد سوءاستفاده قرار بگیریم خسته شده‌ام. این ملت سال‌های سال، برای دهه‌ها مورد سوءاستفاده قرار گرفته و صادقانه بگویم که از تماشای این وضعیت خسته شده‌ام. اما درباره توافق با ایران، این چیزی بود که من احساس کردم باید انجام شود.» او تاکید کرد از کاری که کرده احساس قدرت می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به مهلت ۶۰ روزه کنگره برای تصمیم‌گیری درباره توافق اتمی با ایران، آن را مرحله دوم دانست و گفت: «ببینیم مرحله دوم چگونه خواهد بود. این مرحله می‌تواند مثبت باشد و می‌تواند خیلی منفی باشد. می‌تواند یک پایان کامل [برای توافق اتمی] باشد که این خیلی محتمل است. بعضی‌ها می‌گویند این گزینه بهتری است. ببینیم چه پیش می‌آید.»

علیرغم مخالفت ترامپ با برجام، کشورهای اروپایی به اضافه چین و روسیه حمایت کامل خود را از این توافق اعلام کرده‌ و گفته‌اند این معامله دارد جواب می‌دهد و دلیلی برای توقف آن نیست. تنها فرانسه نشانه‌هایی ابراز کرده مبنی بر اینکه با تغییراتی در برجام موافق است.

“آمریکا بایستی با متحدان اروپایی‌اش همکاری کند”

سناتور جمهوری‌خواه، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز دوشنبه از دولت ترامپ خواست تا برای پیش بردن سیاست جدیدش در قبال ایران، با متحدان اروپایی آمریکا همکاری کند.

او گفته پیشبرد این دیپلماسی جدید تنها در صورت همراهی با متحدان اروپایی می‌تواند جواب دهد.

کورکر در رأس گروهی در کنگره است که تلاش می‌کنند تنظیمات قانونی جدیدی درباره نقش آمریکا در توافق اتمی با ایران تهیه کنند، به عنوان مثال تمدید خودکار تحریم‌ها در عرض یک سال در صورتی که ایران دست به توسعه سلاح ‌اتمی بزند.

جزئیات بیشتری از این طرح اعلام نشده است اما این نگرانی وجود دارد که تنظیمات جدید منجر به این شود که واشنگتن در نهایت توافقی را که در حقیقت با بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین، ایران و اتحادیه اروپا داشته نقض کند.

“لغو برجام یک پیام به کره شمالی است”

در حالی که بسیاری از جمله در اروپا معتقدند در صورت خروج آمریکا از برجام این پیام به کره شمالی داده می‌شود که آمریکا قابل اعتماد نیست و نمی‌شود وارد توافق با این کشور شد، نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل معتقد است کاملا برعکس است.

او ضمن دفاع از تصمیم ترامپ برای تجدیدنظر در توافق اتمی با ایران گفته است که این تصمیم می‌تواند به حل مناقشه با کره شمالی کمک کند.

هیلی که در مراسم شام سالانه بنیاد محافظه‌کار هریتج سخنرانی می‌کرد گفته توافق اتمی با ایران می‌تواند این پیام را منتقل کند که “ایالات متحده را می‌توان با یک معامله بد خرید” معامله‌ای که به گفته او در واقع تهدید اتمی را از بین نمی‌برد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.