تلاش دو سناتور آمریکا برای وضع شروط جدید به موازات برجام

شنبه, 29ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

باب کورکر از جهموری‌خواهان برجسته سنای آمریکاست

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید به جزئیات طرحی که باب کورکر و تام کاتن در حال تهیه آنند دست یافته که نشان می‌دهد این دو سناتور جمهوری‌خواه در پی وضع شرایط جدیدی خارج از برجام هستند و در صورت “نقض” آنها ایران تحریم خواهد شد.

بنابر این گزارش که آسوشیتدپرس آن را روز جمعه (۲۰ اکتبر-۲۸ مهر) منتشر کرده سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و تام کاتن، سناتور جوان ایالت آرکانزاس، با توجه به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور، مبنی بر تایید نکردن پای‌بندی ایران به برجام و ‘نگرانی‌های’ کاخ‌سفید از ‘کاستی‌های’ این توافق بین‌المللی، کوشیده‌اند در طرح خود تدابیری با هدف مهار برنامه موشکی ایران پیش‌بینی کنند.

در این طرح که هنوز پیش‌نویس آن نهایی نشده و در اختیار اعضای مجلس سنا قرار نگرفته، در صورتی که ایران به هرگونه آزمایش، پرتاب، تولید یا استقرار موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک جنگی اقدام کند تحریم‌های لغو شده علیه این کشور دوباره فعال خواهند شد.

این شرط شامل هرگونه تلاش برای تغییر کاربری موشک‌های فضاپیما با مقاصد علمی به موشک‌های قاره‌پیما هم می‌شود.

اگر چه تصویب چنین طرحی به خودی خود توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی را لغو نمی‌کند اما چنانچه در کنگره به تصویب برسد و با امضای دونالد ترامپ به قانون تبدیل شود، آن وقت می‌تواند بستر انحلال برجام را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این طرح همچنین هرگونه مخالفت ایران با درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از هر پایگاهی، حتی مراکز نظامی این کشور، می‌تواند به نقض آشکار پای‌بندی ایران تعبیر شود.

علاوه بر این، سناتور باب کورکر و تام کاتن در طرح‌شان که قبل از به صحن علنی سنا رسیدن باید مراحل مختلفی را طی کند، خواستار لغو تمام محدودیت‌های زمانی برجام شده‌اند و مواردی چون حق دسترسی ایران به اورانیوم غنی شده و تغییر تعداد سانتریفیوژهای این کشور پس از اتمام مهلت‌های تعیین شده در برجام را هم نشانه گرفته و خواستار نامحدود شدن آنها شده است.

این دو سناتور جمهوری‌خواه همان طور که پیش‌تر هم گفته بودند فرجه زمانی لازم برای تایید پای‌بندی ایران به برجام را از ۹۰ روز یک بار به ۱۸۰ روز افزایش داده‌اند و همچنین آورده‌اند که چنانچه ایران “از هنجارهای جهانی حقوق بشر” عدول کند و یا از هواپیماهای مسافربری و تجاری ساخت آمریکا یا از قطعات ساخت آمریکا در آنها استفاده شده برای مقاصد نظامی استفاده کند، کنگره می‌تواند این اقدامات را در تناقض با تعهدات ایران تلقی کند.

پیش‌نویس این طرح در حالی تهیه شده که دموکرات‌های کنگره آمریکا در چند روز گذشته بارها تاکید کرده‌اند که با هرگونه اقدامی در جهت بر هم زدن برجام مخالفت خواهند کرد.

سناتور دموکرات کریس مورفی؛ از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، در همین رابطه به آسوشیتدپرس گفته: “از نظر من همیشه می‌تواند طرحی برای مقابله با رفتارهای نابکارانه ایران در منطقه (خاورمیانه) تهیه کرد اما در حال حاضر، من در میان دموکرات‌ها حمایت چندانی از تغییر یا بازنویسی شروط برجام نمی‌بینم.”

سناتور دموکرات تیم کین هم با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تایید نکردن پای بندی ایران به برجام گفته تصمیم رئیس جمهور آمریکا با توجه به بحران فعلی جهان با برنامه هسته‌ای کره‌شمالی، “خطرات غیرضروری جدیدی” به وجود می‌آورد.

این سناتور دموکرات از ایالت ویرجینیا تاکید کرده: “با عقب کشیدن از یک توافق دیپلماتیک که جامعه جهانی هم پشت آن است و آن طور که آشکار است ثمربخش بوده، ما عملا کارآیی دستگاه دیپلماسی خودمان را تضعیف می‌کنیم و در چنین شرایطی احتمال بروز جنگ به عنوان تنها راهکار باقی مانده افزایش می‌یابد.”

بن کاردن، سناتور دموکرات عضو کیمته روابط خارجی هم روز گذشته به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود اگر چه او پیش از امضای برجام با مفاد آن مخالف بوده اما اکنون که ایران به این توافق پای‌بند مانده او ماندن در برجام را به نفع کشورش می‌داند و نمی‌خواهد آمریکا بر هم زننده این توافق‌نامه شود.

سناتور بن کاردن‌: مخالف برجام بودم ولی حالا مخالف خروج آمریکا از آن هستم

در همین حال، روز گذشته ٢٧( مهر- ١٩ اکتبر)، سپاه پاسداران ایران در بیانیه‌ای به سخنان هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی و تصمیم دولت ایالات متحده به تحریم این نهاد نظامی واکنش نشان داد.

در این بیانیه که سپاه نیوز – سایت خبری وابسته به سپاه پاسداران – آن را منتشر کرده، ضمن قدردانی از “حمایت‌های آحاد مردم و مسئولان در پاسخ قاطع به اباطیل رئیس جمهور آمریکا علیه این نهاد انقلابی” آمده است که سپاه پاسداران “بر عزم و اراده خود در مبارزه بی‌امان با نظام سلطه و توسعه توان دفاع موشکی کشور تاکید می‌کند.”

حسن روحانی، رئیس‌جمهور این کشور هم اواخر ماه سپتامبر گذشته گفته بود برنامه‌های موشکی این کشور شدت بیشتری خواهند گرفت.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.