نتایج بررسی کیفیت بنزین‌های داخلی اعلام شد: ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی ۳ برابر استاندارد!

سه شنبه, 19ام دی, 1391
اندازه قلم متن

aludegi hava

محیط زیست – تهرانی ها هفته چندان خوبی نداشتند ،در حالی یک هفته نیمه تعطیل را پشت سر گذاشتند که هر روز بر آلودگی هوا افزوده می شد و امید برای بارش باران و وزش باد و دست به دامان ابر و باد و فلک شدن هم تاثیری نداشت.
مریم صدرالادبایی : در این گیر و دار و در این اوضاعی که مجلس گناه آلودگی را به گردن محیط زیست و محیط زیست به گردن خودرو سازان و خودرو سازان به گردن سوخت می اندازند خبر بسیار مهمی منتشر شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه بدون تردید کیفیت نامناسب بنزین می‌تواند بر تشدید آلودگی هوا موثر باشد، گفت: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است.

در این بررسی مشخص شده که ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی ۳ برابر استاندارد است.

ایسنا به نقل از معاونت ترافیک شهرداری تهران، دکتر یوسف رشیدی نوشت: نخستین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفت، عدد اکتان بنزین‌های معمولی و سوپر تولید داخل است که به ترتیب ۸۳ و ۹۵ است در صورتی که استاندارد جهانی حداقل ۹۵ است.

وی با اشاره به این که عدد اکتان بنزین سوپر داخلی نیز کمتر از استاندارد جهانی است، اظهار کرد: البته عدد اکتان بنزین معمولی فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و این در شرایطی است که هر چه عدد اکتان یک سوخت بیشتر باشد، آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب فشار و گرما مقاوم‌تر است.

رشیدی دومین نکته این بررسی را میزان ترکیبات آروماتیک موجود در بنزین شامل بنزن، تولوئن و زایلین اعلام و تصریح کرد: این مواد سرطان‌زا که بسیار خطرناکند، بر اساس استاندارد یورو ۴ باید زیر یک درصد باشند که بر مبنای نتایج این آزمایش‌ها، در بنزین‌های داخلی دو تا سه درصد است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سومین نکته‌ای که در این بررسی مورد توجه قرار گرفته را میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین را بر اساس استاندارد یورو ۴ زیر ۵۰ ppm (قسمت در میلیون) عنوان و اضافه کرد: این رقم در بنزین‌های داخلی حدود ۱۸۰ ppm (قسمت در میلیون) است.وی با بیان این که میزان ترکیبات سرطان‌زای آروماتیک بنزین داخلی دو تا سه برابر میزان استاندارد است، اعلام کرد: میزان گوگرد و سایر ناخالصی‌های موجود در بنزین داخلی نیز حدود ۳.۵ برابر میزان استاندارد است.

رشیدی با تاکید بر این که خودروهای نسل جدید حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند و این در حالی است که اغلب رانندگان این گونه خودروها این اصل مهم را رعایت نمی‌کنند، عنوان کرد: از سوی دیگر خودروسازان داخلی ضریب تراکم باک خودروهای تولیدی خود را دست‌کاری می‌کنند و این فرآیند آلودگی هوا را تا۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان خاطرنشان کرد: هر چند می‌گویند اقدامات خوبی در زمینه ارتقای کیفیت بنزین‌های تولید داخل انجام شده اما آزمایش‌های به عمل آمده هنوز از ادامه روند فعلی خبر می‌دهد.

پتروشیمی مسئول تولید بنزین نیست
نتایج این آزمایش در حالی منتشر می شود که معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه با سرمایه‌گذاری ۱۶ میلیارد دلاری روزانه ۱۸ میلیون لیتر گازوییل و ۹ میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد‌های اروپا در کشور تولید می‌شود، گفت: متاسفانه تاکنون خودروسازان برای تولید خودرو دیزلی پایه سبک و یورو ۴ هیچ تلاشی نکرده‌اند.جلیل سالاری با تاکید کرد بر اینکه این شرکت فرآورده‌های نفتی را براساس استاندارد‌های تعیین شده از سوی سازمان استاندارد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عرضه می‌کند، تولید نشدن خودرو متناسب با سوخت یورو ۴ و ۵ در کشور را یکی از علت‌های توزیع نشدن گازوییل با کیفیت روز اروپا در جایگاه‌های سوخت کشور اعلام کرد.

از طرف دیگر مدیرعامل پتروشیمی جم که یکی از مجتمع‌های تولیدکننده بنزین است، در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: «بحث آلودگی هوای تهران به عوامل مختلف بستگی دارد و موضوع دیروز و امروز نیست و لازم است که براساس یک برنامه بلند مدت کلیه عوامل آلوده‌کننده هوای تهران مورد مطالعه قرار گیرد»

“حسن بیگی” در پاسخ به شائبه تشدید آلودگی هوای تهران ناشی از بنزین پتروشیمی‌ها می‌افزاید: «ما تنها خوراک تولید بنزین را به پالایشگاه‌ها تحویل می‌دهیم و پتروشیمی‌ها مسوول تحویل بنزین به خودروها نیستند.»

وی ادامه می‌دهد: «مواد اولیه تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی پس از تحویل در پالایشگاه‌ها تبدیل به بنزین می‌شوند. بنابراین تولیدکنندگان بنزین باید به این موضوع پاسخ بدهند”

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم افزود: «در حال حاضر در تهران حدود ۳ میلیون خودرو تردد می‌کند که قطعا در تشدید آلودگی هوای تهران نقش دارند. از سوی دیگر وجود کارخانه‌ها در اطراف تهران نیز یکی از عوامل آلودگی هستند. بنابراین عوامل آلودگی هوای تهران مختلف است که همه باید در مقابل آن مسوول باشند.»

تایید بعد از ۳ سال
اولین زمزمه ها در مورد غیر استاندارد بودن بنزین تولید داخل سال ۸۹ و بعد از آلودگی ۳۵ روزه تهران شنیده شد اواخر تابستان سال ۸۹ دولت در پاسخ به تهدید دولت های غربی در تحریم بنزین، اعلام کرد ایران در تولید بنزین خودکفا شده است و حتی اولین محموله بنزین ایرانی هم صادر شد. پیش از آن خبرهای مختلفی درباره کیفیت بنزین وارداتی از ونزوئلا به گوش رسید.

برخی رسانه های خارجی گفتند بنزین ونزوئلا، یکی از بی کیفیت ترین بنزین های دنیاست. این خبر زمانی منتشر شد که ونزوئلا اعلام کرد جانشین کشورهای صادرکننده بنزین به ایران می شود.

اما آلودگی هوای بی سابقه در پاییز ۸۹، هیچ متهم ردیف اولی غیر از بنزین نداشت. هرچند که در رده های بعدی، ترددهای زیاد و بی مورد مردم در کنار پایداری زجرآور هوا نشسته بودند، اما تا حدی شایعه بنزین بی کیفیت در شهر جدی بود که وزیر نفت و بخشی از مدیران دولتی وادار شدند از دستاورد جدید بخش نفت ایران، تمام قد حمایت کنند.

این درحالی بود که مردم در کنار مدیران شهری و بسیاری از کارشناسان غیردولتی، بنزین و بنزن موجود در بنزین تولیدی در پتروشیمی ها را مسبب نفس تنگی تهران می دانستند.اما حمایت های بی چون و چرای دولت از کیفیت بنزین ایرانی تا به امروز ادامه دارداما به هر حال بعد از ۳ سال و بعد از آلودگی هوای بسیاری از شهرهای کشور اعلام نتایج این بررسی بازهم جای سپاس دارد.

از: خبرآنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.