در ایران شصت در صد تجاوزات جنسی اعلام شده علیه کودکان و چهل در صد در مورد زنان انجام می شود

سه شنبه, 19ام دی, 1391
اندازه قلم متن

ماجرای تجاوز وحشیانه جنسی به یک دختر دانشجوی هندی ، که به مرگ این دختر جوان انجامید، در روزهای اخیر کشوری با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت را بشدت تکان داده است. خشم ناشی از این واقعه نه فقط هند ، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر را نیز فراگرفته و خبرگزاری ها تظاهرات متعددی را در هنگ کنگ، اسلام اباد ، لندن و کت ماندو (نپال) خبر می دهند.

خشم زنان هندی و البته بسیاری از مردان هندی که به این جنبش اعتراضی پیوسته اند ناشی از این واقعیت است که متاسفانه میزان تجاوزات جنسی در این جامعه آنقدر گسترده است که گفته میشود هر چند دقیقه یکبار در هند یک تجاوز جنسی انجام میگیرد.

یکی از اعتراضات پر اهمیت تظاهر کنندگان هندی بویژه علیه رفتار پلیس در قبال شکایات خانواده های زنان مورد تجاوز قرار گرفته است. بعقیده انها پلیس بسیاری از این شکایات را مردود اعلام میکند .

تنها ده روز پس از تجاوز به این دختر دانشجو ، یک دختر هندی روز ۲۶ دسامبر به دلیل این که شکایتش را مبنی بر تجاوز جنسی ، پلیس رد کرده بود ، دست به خود کشی زد.

معترضان همچنین به رویه های قانونی در هند اعتراض دارند و معتقدند که حمایت قانونی کافی از تجاوز شدگان در این کشور وجود ندارد.

براستی چه شباهت ها و چه تفاوت هائی میان ایران و هند در این زمینه وجود دارد؟

در یک گفتگو با سلیمان محمدی روزنامه نگار مقیم تهران ، او به این تفاوت ها و شباهت ها می پردازد.

سلیمان محمدی با اشاره به اماری که اخیراً از سوی پلیس اگاهی درباره موارد تجاوز اعلام شده است ، اظهار نظر می کند که بعقیده او “بطور قطع” این امار واقعی نیستند. اما البته بلافاصله توضیح می دهد که این حوادث معمولاً پنهان می مانند و موارد تجاوز – از ترس آبرو- اعلام نمی شوند.

محمدی از قول مقامات نقل کرد که امار تجاوز در ایران افزایش یافته است.

نکته دیگر در این گفتگو موضوع تجاوز به کودکان بود که در ایران با اصطلاح “لواط” توضیح داده می شود. آمار منتشر شده از سوی اداره آگاهی نشان می دهد که شصت در صد موارد تجاوز اعلام شده مربوط به تجاوز به مردان است که البته بیشتر شامل کودکان میشود ، و چهل در صد هم تجاوز به زن ها گزارش شده است. همین آمار نشان می دهد که در یکسال گذشته تنها ۹۰۰ پرونده تجاوز تشکیل شده است.

بعقیده سلیمان محمدی ، از نظر برخورد با متجاوز ، ایران شباهتی به هند ندارد که مقامات انتظامی و قضائی را به سهل انگاری متهم می کنند. او میگوید در ایران “ما باید از یک جائی ببعد ، مدافع حقوق متجاوز هم بشویم که مثلاً اعدام نشود. چرا که اعدام هم نوعی خشونت است.”

بعقیده سلیمان محمدی مشکل اصلی در جامعه ایران فرهنگ و عرف مرد سالاری در جامعه است. “ما جامعه مردسالاری داریم و در این جوامع حق همیشه با مرد هاست.”

از: رادیو فرانسه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.