گزارشی از آخرین وضعیت محمد نظری؛ «من رهسپار بوکان خواهم شد، چه با آزادی و چه با مرگ»

پنجشنبه, 4ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

محمد نظری، زندانی عقیدتی در اعتصاب غذا، طی هفته جاری دو بار به بیمارستانی خارج از زندان اعزام شده است و پزشکان پس از معاینه وی در خصوص وضعیت قلبی وی هشدار داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد نظری پس از ۸۸ روز اعتصاب غذا برای رسیدگی به وضعیت پرونده‌اش، هم اکنون در وضعیت وخیمی به سر می‌برد؛ این زندانی عقیدتی در هفته جاری در روزهای شنبه و سه شنبه به صورت اورژانسی به بیمارستان امام خمینی منتقل شده و در هر دو مورد علیرغم هشدار پزشکان، از بستری شدنش در بیمارستان ممانعت به عمل آمده است.

پزشکان پس از معاینه محمد نظری گفته‌اند که «او به دلیل تحلیل رفتن ماهیچه‌های قلبی در معرض خطر فوری ایست قلبی است. فشارخون وی همچنان زیر ۹ و ضربان قلبش به شدت نامنظم است».

گفته می‌شود که وی امروز سوم آبان ماه نیز از بند خارج شده است و احتمال می‌رود که به بیمارستان منتقل شده باشد.

محمد نظری روز جاری بار دیگر در پیامی بر ادامه اعتصابش تا پایان تاکید کرده و گفته است: «من رهسپار بوکان خواهم شد چه با آزادی و چه با مرگ. بی‌اعتنایی به ۸۸ روز اعتصاب غذا نمی‌تواند من را از این تصمیم که انتهایش در هر حال رهایی است بازدارد.»

گفتنی است که محمد نظری طی این مدت تاکنون ۲۷ کیلوگرم از وزنش را از دست داده است و از درد شدید معده نیز رنج می‌برد.

روز دوشنبه اول آبان، گروهی از پزشکی قانونی کرج به ملاقات محمد نظری رفته‌اند و او را معاینه کرده‌اند. یکی از اعضای این گروه گفته است که «فارغ از این‌که خطر ایست قلبی نظری را تهدید می‌کند، با توجه به وضعیت فعلی محمد نظری اگر ایشان به اعتصاب خود به همین شکل ادامه دهند احتمالاً بیش از دو هفته دیگر دوام نمی‌آورند.»

گفتنی است؛ وکیلی که تعدادی از همبندان سابق محمد نظری برای او استخدام کرده‌اند و موفق شده است به پرونده محمد نظری در دادگستری ارومیه دسترسی پیدا کند. وی در هفته جاری چند بار به زندان رجایی‌شهر مراجعه کرده و درخواست کرده است تا با محمد نظری ملاقات کند و وکالت‌نامه‌اش را به امضای او برساند اما مقامات زندان ضمن این‌که به وکیل اجازه ملاقات با محمد نظری را نداده‌اند، حتی از قبول فرم وکالت‌نامه برای دریافت امضای محمد نظری هم خودداری کرده‌اند و امکان امضای برگه وکالت‌نامه و متعاقب آن ملاقات وکیل با آقای نظری را مشروط به شکستن اعتصاب غذای این زندانی عقیدتی کرده‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۵ مهرماه یکی از بازجویان وزارت اطلاعات در ملاقات با محمد نظری گفت: «آیا کسی را به عنوان ضامن تنی (خانوادگی) دارد که ضمانتش را بکند تا آزادش کنند؟» محمد نظری به او گفته است: «من کسی را ندارم و اعضای خانواده‌ام فوت کرده‌اند.» بازجوی اطلاعات هم در پاسخ داده که «اگر کسی را نداری، ما نمی‌توانیم آزادت کنیم.»

بازجو همچنین از محمد نظری خواسته است که اعتصاب غذایش را بشکند و گفت که «اعتصاب غذای تو هیچ تأثیری در وضعیت تو ندارد. تو می‌میری و دو سه روز سایت‌ها و رسانه‌ها درباره‌ات حرف می‌زنند و بعد هم تمام می‌شود. پس بهتر است اعتصابت را بشکنی. اما اگر اعتصابت را ادامه بدهی، می‌میری و آخرش هم هیچ!»

محمد نظری، زندانی سیاسی، ۲۴ سال است که بدون یک روز مرخصی در زندان نگهداری می‌شود و با درخواست اعمال ماده ۱۰ آیین دادرسی در پرونده‌اش در مردادماه به اعتصاب غذای اعتراضی زندانیان سیاسی رجایی شهر پیوست؛ اعتصاب وی تا به امروز به اعتصاب خود ادامه داده است.

محمد نظری، متولد ۱۳۵۰، در سال ۱۳۷۳ در بوکان به اتهام همکاری احزاب کرد بازداشت و در دادگاه ارومیه توسط قاضی جلیل زاده محکوم به اعدام شد. این حکم در سال ۷۸ به حبس ابد تقلیل یافت. وی محکومیت خود را بر اساس اعترافات دروغین اخذشده تحت شکنجه دانسته و اعلام داشته در هیچ تروری نقش نداشته است.

محمد نظری در مدت ۲۴ حبس خود، طی نامه‌های متعددی به سه رییس قوه قضاییه ایران، خواهان اعاده دادرسی شده اما تاکنون هیچ پاسخی نگرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.