استفاده مرگباراز مواد سمی و سرطان زا در تولید بنزین داخلی/ سانسورنتایج تحقیقات از سوی حکومت

جمعه, 22ام دی, 1391
اندازه قلم متن

aludegi hava

آلودگی شدید و بحرانی هوای تهران و بسیاری از شهرهای دیگر در سراسر کشور، این روزها از دستور کار مسوولان خارج شده و در حالی که بسیاری از مردم دچار بیماری و آسیب های جدی به سلامت خود شده اند، دولت و نهادهای مسوول نسبت به آن بی تفاوت برخورد می کنند. اینها در حالی است که علی رغم گزارش ها و اخبار بسیار درباره تاثیرات کیفیت پایین بنزین تولید داخل بر آلودگی، دولت همچنان از پذیرش این امر سر باز می زند و از انتشار گزارش ها نیز جلوگیری می کند.

از سوی دیگر، با آنکه دولت علنا از قبول کیفیت پایین بنزین تولید داخل سرباز می زند و آن را در آلودگی بی تاثیر می داند، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر کیفیت نامناسب بنزین تأکید می کند و می گوید: نمونه‌هایی از بنزین تولید داخل به منظور بررسی به یک مرکز پژوهشی در کشور آلمان فرستاده شده است. در این بررسی مشخص شده که ترکیبات سرطان‌زای بنزین‌های داخلی ۳ برابر استاندارد است.

به گزارش کلمه، در حالی که این روزها بسیاری از شهروندان تهران آلودگی هوا را به عنوان مهمترین مشکل زندگی در پایتخت پیش روی خود دارند و روزانه تعداد زیادی از مردم راهی اورژانس و بیمارستان ها می شوند، دولت و نهاد های مسوول اقدام مثبت و موثری در این زمینه انجام نمی دهند. سایت الف نیز در این باره نوشته در چند روز گذشته مراجعه الف به تعدادی از آزمایشگاه های صنعتی کشور که توان آزمایش و تجزیه بنزین را دارند با نتیجه همراه نبود و تمامی آنان با اظهار اینکه از این کار و ارایه اطلاعات مربوط به شاخص های کیفی بنزین، منع شده اند، حاضر به همکاری با الف نشدند. همانگونه که پیش از این نیز تلاش های ما برای کسب آمار واقعی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به نتیجه ای نرسیده بود.

مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزین تولیدی کشور به یورو۴ ارتقا یابد. بر اساس این استاندارد بایستی میزان ناخالصی گوگرد در بنزین به کمتر از ۲۰ ppm و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزین در جایگاه های سوخت کشور عرضه می شود دارای ۱۰۰۰ ppm گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است. علاوه براین موارد، وجود ماده شیمیایی و سرطان زای MTBE که در حال حاضر به استثنای یک یا دو پالایشگاه کشور، در تمامی پالایشگاه ها به جای کاتالیست مورد استفاده قرار می گیرد نیز بر میزان آلایندگی خودروها که عامل تولید ۷۰ درصد آلاینده ها در شهرها هستند، افزوده است، وضعیت تولید گازوئیل در کشور به مراتب از این نیز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال میزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ppm و ۳۵۰ برابر استاندارد یورو ۴ است.
نوشته: جمهوریت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.