بیکاری کمر آبادانی‌ها را شکسته/ هنوز در شهر جنگ‌زده زندگی می‌کنیم/مسئولان وضعیت آبادان را وارونه نشان می‌دهند

یکشنبه, 7ام آبان, 1396
اندازه قلم متن


جوانان آبادانی در اعتراض به وضعیت اشتغال در آبادان دست به تجمع زده زدند و خواستار آن شدند که مسئولان استان فکری به حال این وضعیت بکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جوانان آبادانی در اعتراض به وضعیت بیکاری در شهرستان آبادن به صورت خودجوش مقابل ساختمان فرمانداری این شهر دست به تجمع زده و مسئولان این شهرستان را واداشتند فکری برای برون‌رفت از وضعیت کنونی بکنند.

جنگ، بیکاری و عدم توجه به پتانسیل ایجاد اشتغال، بندر آبادان را که زمانی یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران بوده؛ به شهری تبدیل کرده است که جوانانش امروز می‌گویند هیچ روزنه‌ای برای بهتر شدن وضعیت نمی‌بینند. همین باعث شده موجی از جوانان تصمیم به مهاجرت بگیرند.

در حوزه اشتغال‌زایی با خان بازی روبه‌رو هستیم/وضعیت جوانان آبادان مطلوب نیست

غلامرضا شرفی (نماینده شهروندان آبادان در مجلس شورای اسلامی) در واکنش به تجمع چند روزه جوانان آبادانی در اعتراض به وضعیت بیکاری و عدم توجه مسئولان به اشتغال‌زایی، به خبرنگار ایلنا می‌گوید: اعتراض جوانان آبادانی باعث شد تا مسئولان استان برای اشتغال‌زایی تلاش بیشتری بکنند. یکی از مشکلات اشتغال در ایران مربوط به مناسبات “خان” بازی است و بدون هیچ زیرساختی دست به احداث پروژه می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: در شرایط ۸۰ سال پیش، آبادان توانست شغل جدیدی را در ایران به وجود بیاورد و در ادامه برای بسیاری در کل کشور ایجاد اشتغال کند ولی حالا وضعیت اشتغال در آبادان بحرانی است زیرا ما نسبت به سال‌های قبل از جنگ با کاهش چشمگیر جمعیت روبه‌رو شده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: جمعیت آبادان در سال‌های قبل از به حدود ۶۰۰هزار نفر می‌رسید ولی اکنون جمعیت این شهر که در گذشته بسیار شاد بود به ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. موج مهاجرت آبادانی‌ها بسیار نگران کننده است که نشان می‌دهد هرچه سریعتر باید برای اشتغال جوانان کاری انجام داد. بیکاری کمر آبادانی‌ها را شکسته است.

شرفی با انتقاد از عدم استفاده مسئولان از زیرساخت‌های اشتغال در آبادان خاطرنشان می‌کند: ما نمی‌گوییم که دیگر هموطنانمان برای کار به آبادان نیاید زیرا آنها سال‌های جنگ و در شکست حصر آبادان در کنار ما بودند ولی یکی از مطالبات اصلی آبادانی‌ها این است که از نیروهای بومی هم استفاده کنند.

شهرام ۲۸ ساله یکی از شهروندان آبادانی است که به گفته خودش دو سال است به دلیل بیکاری در مرکز شهر آبادان فلافل فروشی می‌کند، او به خبرنگار ایلنا می‌گوید: من لیسانس حسابداری دارم که چند سال پیش بعد از پایان خدمت سربازی در چند اداره دولتی و خصوصی فرم پرکردم ولی در نتیجه حاصلی در پی نداشت.

او می‌گوید: مشکل اصلی ما مسئولانی هستند که به وضعیت ما توجهی ندارند و این حال و روز ما است که هر روز بدتر می‌شود. ما جوانان آبادانی به هر دری که می‌زنیم بسته است. نباید فراموش کنیم که آبادان پتانسیل ایجاد اشتغال بیش از ظرفیت دارد. در فیلم‌ها و برنامه‌های صدا و سیما عمدتا تصاویری از چند محله آبادان را نشان می‌دهند ولی یک بار بروند به وضعیت مردمی که در ذلفقاری و جمشیدآباد مراجعه کنند تا ببینند بیکاری چه بر سر جوانان آورده است؟ مسئولان استانی وضعیت ما را به مقامات بالادستی گزارش نمی‌دهند تا شاید کشی از وضعیت ما خبردار باشد. آبادان هنوز وضعیت مانند وضعیت جنگ دارد که بهتر است برای آرامش این شهر بیشتر تلاش کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.