کاخ سفید درخواست ترامپ برای دیدار با روحانی را تکذیب کرد

دوشنبه, 8ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

کاخ سفید در روز دوشنبه ادعای دولت ایران دایر بر اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در جریان نشست های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر خواستار دیدار با همتای ایرانی اش حس روحانی شده بود را رد کرده است.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید به شبکه ان بی سی آمریکا گفت که این بیانیه “کذب” است.

بهرام‌ قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه گفته بود که آقای ترامپ در آن زمان برای دیدار با حسن روحانی رییس جمهور ایران اظهار تمایل کرده بود اما آقای روحانی این درخواست را رد کرد.

آقای قاسمی گفت: “چنین تمایلی از سوی طرف آمریکایی مطرح شد که مورد موافقت حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران قرار نگرفت.”

در سال ۲۰۱۳ در جریان سفر آقای روحانی به نیویورک برای شرکت در همین مجمع، باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا تلفنی با او صحبت کرده بود که ظاهرا آخرین تماس از این نوع میان رهبران دو کشور بود.

تنش میان دو کشور از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

رئیس جمهور آمریکا می گوید تمایلی به حفظ برجام ندارد و اخیرا اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد آینده آن را به کنگره می سپارد. آقای روحانی هم گفته است که اگر آمریکا برجام را باطل کند “هزینه سنگینی” خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا در اولین نطق خود در مجمع عمومی در ماه سپتامبر شدیدا به ایران تاخت که با واکنش آقای روحانی مواجه شد.

او حکومت ایران را یک “دیکتاتوری فاسد” خواند که پشت نقاب دموکراسی پنهان شده و گفت که بعضی “کشورهای یاغی” از جمله ایران نه حقوق شهروندان خود را رعایت می‌کنند و نه به حق حاکمیت کشورهای دیگر احترام می‌گذارند.

او ایران را کشوری ثروتمند و دارای غنای فرهنگی توصیف کرد که حکومتش درآمد نفتی خود را به جای بهبود وضعیت زندگی مردم، صرف کمک به گروه‌هایی مانند حزب الله لبنان می‌کند که به گفته آقای ترامپ، تهدیدی علیه “همسایگان مسالمت‌جوی عرب و اسرائیلی خود” هستند.

رئیس جمهور آمریکا گفت که این کشور نمی‌تواند اجازه دهد این “رژیم جنایتکار” به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه ادامه دهد و بر توان موشکی خود بیفزاید. او بعدا در ماه اکتبر اعلام کرد که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند.

آقای روحانی یک روز بعد در نطق خود آن سخنان را “دور از شان” سازمان ملل دانست.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.