خامنه‌ای در دیدار با پوتین خواستار حذف دلار برای «بی‌اثر» شدن تحریم‌های آمریکا شد

پنجشنبه, 11ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار روز چهارشنبه خود از ولادیمیر پوتین تعریف و تمجید کرد

رهبر ایران روز چهارشنبه ۱۰ آبان در دیدار با رییس‌جمهوری روسیه خواستار حذف «دلار» در مبادلات اقتصادی دو جانبه و چند جانبه شد تا به گفته وی، تحریم‌های آمریکا «بی‌اثر» شود.

ولادیمیر پوتین در سفر یک روزه خود به تهران برای شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه علاوه بر آیت‌الله خامنه‌ای با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، نیز گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار گفت که همکاری ایران و روسیه برای مقابله مشترک با تحریم‌های آمریکا بر ضد دو کشور «مفید» است و اینکه «می‌توانیم تحریم‌های آمریکایی‌ها را با روش‌هایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادی دو یا چند جانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم».

برای شنیدن مصاحبه با آقای مجید محمدی لطفا روی لینک زیر کلیک کنید:

رهبر جمهوری اسلامی یکی دیگر از محورهای همکاری روسیه و ایران را بحران سوریه دانسته که به گفته او، نتایج آن نشان داده است «تهران و مسکو می‌توانند در میدان‌های دشوار، اهداف مشترک را محقق کنند».

آیت‌الله خامنه‌ای، ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با گروه خلافت اسلامی یا داعش در سوریه ‌را «حامی تروریست‌ها» دانسته که «شکست» خورده است، «اما آنها همچنان مشغول طراحی و توطئه هستند، بنابراین حل کامل مسئله سوریه نیازمند تداوم همکاری‌های مستحکم است».

تهران و مسکو از متحدان اصلی رژیم بشار اسد در سوریه هستند که از سال ۲۰۱۱ تاکنون درگیر اعتراض‌های مسلحانه و جنگ داخلی است. اعتراض‌های مخالفان اسد که در ابتدا مسالمت‌آمیز بود پس از سرکوب آن توسط ارتش سوریه، به درگیری‌های مسلحانه و ورود گروه‌های افراطی به صحنه نبرد انجامیده است.

جنگ داخلی سوریه در شش سال گذشته نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. در حالی که غرب خواهان کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت برای حل بحران سوریه است، تهران و مسکو حامیان اصلی ابقای وی هستند.

رهبر ایران روز چهارشنبه بار دیگر به این مسئله اشاره کرد و گفت که مردم سوریه در این زمینه «تصمیم‌گیر نهایی هستند». آیت‌الله خامنه‌ای حتی تاکید کرد که نباید دولت سوریه را برای اجرای هیچ طرحی «تحت فشار» گذاشت.

وی در این دیدار از ولادیمیر پوتین تعریف و تمجید کرد و او را «دارای شخصیتی قوی و اهل تصمیم و عمل» خواند که به گفته رهبر ایران، به همین علت می‌توان با این کشور «به عنوان یک قدرت بزرگ درباره کارهای بزرگ و نیازمند عزم و تلاش، صحبت و همکاری منطقی کرد».

آن‌گونه که سایت رهبر جمهوری اسلامی گزارش کرده است، رییس‌جمهوری روسیه نیز گفته که دو کشور در بحران سوریه «با همکاری مشترک»، به «نتایج بسیار خوبی» دست یافتند.

آقای پوتین، «حفظ تمامیت ارضی سوریه» و «حمایت از بشار اسد» را از «اصول سیاست خارجی روسیه» خوانده و گفته است: «معتقدیم هرگونه تغییر و تحول در هر کشوری از جمله سوریه باید از درون شکل بگیرد».

وی به تحریم‌های آمریکا علیه کشورش نیز اشاره کرده و گفته که «تکیه بر توان داخلی» سیاست اصلی این کشور در مقابله با تحریم‌های آمریکا است.

رییس‌جمهوری روسیه افزوده است: «برخی تولیدکنندگان و صاحبان صنایع روسی دعا می‌کنند تحریم‌های آمریکا پایان نیابد، زیرا موجب شده به ظرفیت‌های آنها توجه شود».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.