نماینده شیراز: بی‌تدبیری، روز کوروش را امنیتی کرد

جمعه, 12ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، روز پنجشنبه ۱۱ ابان، از اینکه روز بزرگداشت کوروش در ایران٬ به‌دلیل آنچه «بی‌تدبیری و سوءمدیریت» نامید٬ به مسئله‌ای «امنیتی» تبدیل شد٬ ابراز تاسف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای پارسایی افزود تا جایی که اطلاع دارد٬ «با توجه به تمهیداتی که اندیشیده شد»٬ روز هفتم آبان٬ مصادف با روز کوروش٬ مردم در محوطه پاسارگاد و تخت جمشید حضور نداشتند.

وی به این «تمهیدات» اشاره‌ نکرد٬ اما گفت به همین دلیل٬ «تصور نمی‌کنم کسی بازداشت شده باشد».

منظور این نماینده مجلس از «تمهیدات»٬ میله‌زدن به دور پاسارگاد٬ مسدود کردن مسیرهای منتهی به این محل٬ حضور ماموران امنیتی در جاده‌های منتهی به این مکان تاریخی و نیز ارسال پیامک تهدید‌آمیز برای شماری از شهروندان مبنی بر عدم حضور در پاسارگاد در روز هفتم آبان است.

همزمان با روز کوروش نیز٬ تعدادی از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به نهادهای امنیتی ایران خبر دادند که «وزارت اطلاعات اعضای یک گروه را به دلیل ایجاد کمپین مراسم روز کوروش و کمپین بازگشت شاهزاده در شبکه‌های مجازی»، دستگیر کرده است.

وب‌سایت «دیده بان»، از وب‌سایت‌های وابسته به نهادهای امنیتی ایران، روز هفتم آبان افراد دستگیر شده را متهم کرد که در این روز قصد اقداماتی چون «آسیب به اموال عمومی» را داشتند و «منابع خارجی» آنها را «هدایت» می‌کردند.

به گزارش ایلنا٬ بهرام پارسایی با اشاره به آنچه «حواشی ایجادشده در سالگرد تولد کوروش» نامید٬ گفت: «به شدت متاسفم که یک مسئله فرهنگی و اجتماعی به علت بی‌تدبیری و سوءمدیریت به سمت امنیتی شدن پیش رفت و باعث لجاجت بیشتر مردم روی این موضوع شد».

نماینده مجلس اضافه کرد که «این مسئله را می‌شد به راحتی حل کرد و از حاشیه‌های ایجاد شده جلوگیری کرد».

وی همچنین «مهم‌ترین دغدغه‌» مسئولان کشور را «اشتغال» عنوان کرد و افزود به همین دلیل٬ «حساسیت ایجاد کردن روی مقوله‌های گردشگری درست نیست».

این نماینده مجلس از اینکه «ظاهرا هیچ برنامه‌ای برای پیشبرد صنعت توریسم» در ایران وجود ندارد٬ «جز اینکه فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کنیم و باعث نگرانی افکار عمومی، تشنج و تنش در سطح جامعه شویم»٬ گلایه کرد.

آقای پارسایی٬ مهرماه سال جاری در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد خواستار برگزاری مراسمی رسمی در روز کوروش، شاهنشاه هخامنشی شده بود.

وی در این نامه خطاب به عباس صالحی نوشته بود که کوروش، «بنیانگذار حقوق بشر و یکی از افتخارات بزرگ تاریخ و تمدن ما و حتی جهانیان است. هفتم آبان‌ماه به دلیلی به عنوان یادروز کوروش معرفی شده که می‌تواند به فرصتی برای ایجاد انسجام ملی، جذب گردشگر و معرفی فرهنگ غنی این سرزمین تبدیل شود».

در نامه این نماینده افزوده شده بود که تاکنون به دلیل فقدان «برنامه‌ریزی و نبود مدیریت از طرف مسئولین ذیربط»، از این روز «بهره‌برداری» درستی نشده و «سودجویی افراد انگشت‌شمار»، موجب «برخورد با تعدادی از مردم و جوانانی شده که ارتباطی با افراد فرصت‌طلب نداشته‌اند».

بهرام پارسایی همچنین برگزاری مراسمی رسمی در روز کوروش را در راستای «اقتصاد مقاومتی» مدنظر رهبر جمهوری اسلامی قلمداد کرده‌ بود.

درخواست وی در حالی مطرح شده بود که سال گذشته و به دنبال تجمع هزاران نفر برای شرکت در مراسم گرامیداشت کوروش در پاسارگاد، آرامگاه وی، شمار زیادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

دادستان شیراز سه روز پس از این تجمع، از دستگیری برگزارکنندگان تجمع روز کوروش خبر داد و گفت که «برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده و وفق مقررات برخورد قضایی لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.