دادستان‌های آمریکا: رضا ضراب، تاجر ایرانی، و اردوغان با یکدیگر ارتباط داشته‌اند

یکشنبه, 14ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

رضا ضراب تاجر ایرانی- ترکیه‌ای

دادستان‌های آمریکا می‌گویند رضا ضراب تاجر ثروتمند طلا که به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران محاکمه می‌شود برای پیشبرد فعالیت‌های تجاری خود از نام رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر وقت ترکیه استفاده می‌کرده و حتی از او درخواست کمک کرده بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید جزئیات جدید اعلام جرم دادستانی روز جمعه تسلیم شده و قرار است در جلسه روز دوشنبه دادگاه فدرال در نیویورک مورد بررسی قرار بگیرد. اما روز جمعه پس از انتشار این خبر توسط خبرگزاری بلومبرگ ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا یک درصد کاهش یافت.

رجب طیب اردوغان در این پرونده به ارتکاب جرم متهم نشده، اما بررسی پرونده رضا ضراب مناسبات آمریکا و ترکیه را پیچیده کرده است.

وکیل آقای ضراب حاضر نشد در مورد این اطلاعات جدید واکنش نشان دهد و مقامات دولت ترکیه نیز تاکنون موضع‌گیری نکرده‌اند.

دادستانی آمریکا رضا ضراب، متولد ایران را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابجا کند.

در این پرونده ۹ نفر متهم شده‌اند ولی فقط دو نفر از آنها رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه در آمریکا در بازداشت هستند. قرار است جلسات محاکمه از روز ۲۷ نوامبر اغاز شود.

وکیل آقای آتیلا روز جمعه از دادگاه خواست تا محاکمه به ژانویه موکول شود. استدلال او این است که بخشی از کارهای مربوط به تنظیم دفاعیه باید در ترکیه صورت بگیرد و زندانی بودن آقای آتیلا در منهتن نیویورک این کار را دشوار می‌کند.

دادستان‌ها در آخرین شواهدی که به دادگاه تسلیم کرده می‌گوید «به نظر ما شواهد جدیدی که ارائه شده نشان خواهند داد که دولت ترکیه و مقام‌های بانک‌های این کشور عنصر غیرقابل تفکیکی از روند دور زدن تحریم‌ها بوده‌اند.»

به گفته دادستانی، مکالمات تلفنی ضبط شده و مدارک دیگر نشان می‌دهند که رضا ضراب در راستای منافع رجب طیب اردوغان فعالیت می‌کرده است.

در یکی از این مکالمات به تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۳ رضا ضراب به یکی دیگر از متهمان پرونده گفته بود به فکر تاسیس یک بانک برای انجام مراسلات بانکی ایران است.

دادستانی آمریکا می‌گوید رضا ضراب و رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود چهار روز قبل از این تاریخ در یک مراسم عروسی صحبت کرده بودند.

به گفته دادستانی رضا ضراب در مکالمه تلفنی ضبط شده به متهم دیگر می‌گوید: «موضوع را در مراسم عروسی توضیح دادم. من در ملاقات بعدی به او خواهم گفت آقای نخست‌وزیر اگر تأیید می‌کنید به من مجوز بدهید.»

وکلای محمد هاکان آتیلا گفته‌اند «رضا ضراب در این پرونده نقشی نداشته» و آقای آتیلا ممکن است تنها متهمی باشد که در دادگاه حاضر می‌شود.

این اظهار نظر باعث شده که برخی پیش‌بینی کنند رضا ضراب ممکن است ب با دادستانی همکاری کند و اتهامات علیه او تغییر کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.