ادامه مخالفت شورای نگهبان با عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد و اصرار بر نقض قانون اساسی

یکشنبه, 14ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

سخنگوی شورای نگهبان روز ۱۳ آبان ماه مجددا با اعلام این‌که انتخاب یک زرتشتی برای شورای شهر «مصلحت» نیست و خلاف شرع اسلام است، گفت اقلیت‌های مذهبی در مناطقی که اکثریت جمعیت آن‌ها مسلمان هستند نمی‌توانند نامزد شورا شوند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به انتقادها از شورای نگهبان گفت این شورا تابع قانون است: «اگر هر مرجع دیگری صلاحیت ورود به مساله آقای نیکنام را داشته باشد و طبق قانون مصلحتی را تشخیص دهد، شورای نگهبان نیز تابع است.»

پس از ورود قوه قضاییه، دیوان عدالت اداری، شورای نگهبان، رییس مجلس شورای اسلامی و رییس جمهور به این بحث و اعلام مخالفت یا موافقت خود برای حذف سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد، تنها مرجعی که تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده رهبر ایران است. مرجعی که احتمالا منظور شورای نگهبان بوده و تابع نظر او خواهد بود.

همچنین اکبر غفوری، نماینده شورای نگهبان در شهر یزد روز ۱۳ آبان ماه در دفاع از حذف سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد به دلیل مذهبش گفت اگر اکنون با ورود سپنتا نیکنام جلوگیری نمی‌شد ممکن بود در آینده همه اعضای شورای شهر اقلیت می‌شدند: «البته در این دوره فقط یک نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد داشتیم اما با جاری بودن تبصره مذکور، ممکن بود در آینده به جایی برسیم که همه اعضای شورای شهر از اقلیت‌ها باشند که با رای شورای نگهبان جلوی این روند گرفته شد.»

از سوی دیگر در همین روز غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد که پیش از این در نطق جنجالی خود با دفاع از سپنتا نیکنام گفته بود اگر حکم اخراج او قطعی شود او این حکم را اجرا نخواهد کرد، گفته است حذف او به دلیل مذهبش «با روح قانون اساسی در تضاد است.»

غلامعلی سفید در اعتراض به نظر شورای نگهبان گفت: «اگر قرار باشد فقهای شورای نگهبان در هر زمانی بتوانند قوانین را خلاف شرع اعلام کنند، اصلا نیازی به نهادی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست.»

رییس شورای شهر یزد با اعتراض به نظر شورای نگهبان که باید از «ولایت غیرمسلمانان بر مسلمانان »جلوگیری کرد، گفت: «در این موضوع اصلا بحث ولایت مطرح نیست. از یک طرف نمایندگان شورا بر مردم ولایت ندارند بلکه از طرف آن‌ها وکالت دارند، از طرف دیگر مسایل مربوط به شورای شهر مسایل تخصصی حوزه شهری است و به اعتقاد بسیاری از فقها، تصمیم‌‌گیری در این مورد، ولایت بر مردم محسوب نمی‌شود.»

پیش از این رییس شورای شهر یزد در تاریخ ۱۳ مهرماه گفته بود: «فردی عضو شورا بوده، چهار سال کار کرده و آن موقع هیچ بی‌دینی و خلاف شرع نبوده یکدفعه همه چیز تغییر کرده. مگر می‌شود ضوابط و قواعد تصمیم‌گیری یکدفعه تغییر کند.» او در ادامه گفته است: «بنده با عقل خودم و دین خودم می‌دانم این حکم با دین‌داری و آزادی و عقل سازگار نیست.»

اما اکبر غفوری، نماینده شورای نگهبان در استان یزد با اظهار این‌که «سپنتا نیکنام بیش از دو سوم آرای خود را از مسلمانان گرفته» گفت نمی‌توان اجازه داد یک فرد اقلیت نمایندگی مسلمانان را بر عهده داشته باشد.

با این حال ایشان هیچ توضیحی نداد که دو سوم مسلمانان شهر یزد که به سپنتا نیکنام برای دومین بار به عنوان نماینده خود رای داده‌اند در شرایط عقلی سالم بوده‌اند و آیا نباید به انتخاب آن‌ها احترام گذاشت؟

اکبر غفوری با انتقاد از اعتراض رییس شورای شهر یزد گفت: «رییس شورای شهر یزد با اعلام این‌که مجری این حکم نخواهد بود، هیاهوی رسانه‌ای به وجود آورد و موضوع را سیاسی کرد و در شرایطی که کشور مشکلات بزرگ داخلی و خارجی دارد، فضای بدی در کشور ایجاد کرد. بهتر بود در همان زمان ابلاغ حکم، آن را اجرا می‌کرد تا این همه جنجال در کشور ساخته نشود.»

با این حال این جنجال‌ها فراتر از یک اظهارنظر است. رییس مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس و رییس جمهور مخالفت خود را با حذف سپنتا نیکنام به دلیل مذهبش بارها عنوان کردند. علی لاریجانی، رییس مجلس در اردبیهشت ماه ۹۶ پس از ابلاغیه احمد جنتی مبنی بر مخالفت شرکت اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شورای شهر و روستا خواست تا طبق قانون عمل شود و به این ابلاغیه اعتنایی نشود.

علی لاریجانی روز ۲۶ مهرماه مجددا با مخالفت از اخراج عضو غیرمسلمان شورای شهر و روستا و نظر شورای نگهبان گفت: «از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست.» او همچنین با اشاره به مذاکره‌‌اش با آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان گفت: «در گفت‌وگوی خود با آیت الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز صحبت کردم و تاکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد.»

سپنتا نیکنام، شهروند زرتشتی ساکن شهر یزد برای اولین بار در چهارمین دوره انتخابات شهر و روستای ایران (سال ۹۲)در حوزه شهر یزد کاندید شد و با بیش از ۲۰ هزار رای منتخب چهارم این شورا از سوی مردم شد. او مجددا در پنجمین دوره (سال ۹۶) نیز مجددا کاندیدا شد. او هر دو بار در پیام‌های تبلیغاتی‌اش مذهب خود را ذکر کرده بود که زرتشتی‌زاده است. در دوره اول با مشکلی روبه‌رو نشد اما در دوره دوم با ابلاغیه احمد جنتی مبنی بر ضرورت حذف یک زرتشتی از شورای شهر و روستا مواجه شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.