رضا آقاخانی فعال سیاسی ملی-مذهبی برای تحمل ۳ سال زندان راهی اوین شد

پنجشنبه, 18ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

وکیل رضا آقاخانی، فعال سیاسی ملی-مذهبی به کمپین حقوق بشر در ایران گفت موکلش که به اتهام فعالیت‌های مسالمت‌آمیز سیاسی و مدنی به ۳ سال حبس محکوم شده، پس از دریافت احضاریه و معرفی خود در روز سیزدهم آبان ۱۳۹۶، به بند هشت این زندان منتقل شده است.

حسن آقاخانی، وکیل دادگستری ساکن ایران، روز هفدهم آبان به کمپین گفت روند رسیدگی به پرونده موکلش مانند همه پرونده‌های سیاسی بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی و بدون حضور هیات منصفه طی شده و پس از صدور حکم سه سال زندان در دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر نیز حکم را عینا تایید کرده است: «مثل همه پرونده‌های سیاسی، دادگاه بدون هیات منصفه بود و به اعتراضات ما پس از صدور حکم هم توجهی نشد، حتی درخواست اعاده دادرسی هم یک بار پذیرفته شد ولی دادگاه مجددا همین حکم سه سال زندان را صادر کرد.»

رضا آقاخانی، ۵۶ ساله که به فعالیت در زمینه تولید مفتول اشتغال داشت، اوایل اردیبهشت ۱۳۹۲ به همراه سه فعال ملی-مذهبی دیگر (نصر الله لشنی، علیرضا اکبرزاده و حسین بحیرایی) از سوی وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و پس از یک ماه و نیم با قید وثیقه آزاد شد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در پنجم بهمن ۱۳۹۲ رضا آقاخانی را با اتهاماتی مانند «عضویت در گروه ملی مذهبی»، «عضویت در شورایی به نام یاران رنگین کمان»و همچنین «مالکیت تجهیزات ماهواره ای» به ۳ سال زندان و سیصد هزار تومان جریمه نقدی محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد.

وکیل رضا آقاخانی به کمپین گفت فعالیت‌های موکلش مسالمت‌آمیز و مدنی بوده ولی دادگاه صرف حضور در نشست‌های دوستانه یک گروه سیاسی را نیز جرم محسوب کرده است. حسن آقاخانی به کمپین گفت دیوان عالی کشور به دلیل نقایص و ایرادات پرونده درخواست اعاده دادرسی آن‌ها را پذیرفته ولی حکم صادر شده پس از ارجاع به دادگاهی بدوی، مجددا در دی ماه ۱۳۹۴ تایید شده است.

حسن آقاخانی به کمپین گفت همسر و یک پسر موکلش به دلیل بیماری شدید به مراقبت او نیاز دارند و زندانی شدن رضا آقاخانی مشکلات روانی زیادی را به او و خانواده‌اش تحمیل می‌کند.

یک منبع مطلع نیز روز هفدهدهم آبان به کمپین گفت اجرای احکام دادسرای اوین روز ۲۶ مهر ماه، رضا آقاخانی را با ارسال احضاریه‌ای برای تحمل حبس به زندان اوین فرا خوانده است. این منبع به کمپین گفت علیرغم آن که این فعال سیاسی حکم صادر شده را غیرقانونی می‌داند ولی برای جلوگیری از «یورش ماموران به خانه و ترساندن بچه‌ها» خود را به زندان اوین معرفی کرده است.

این منبع به کمپین گفت: «آقای آقاخانی اعتقاد داشت حکم غیرقانونی است ولی از تکرار تجربه بازداشت قبلی‌اش ترسید، در بازداشت قبلی در سال ۱۳۹۲ صبح زود هشت مامور به خانه هجوم آوردند و پسرشان که در سه سالگی ضربه مغزی شده، از شدت شوک کبدش از کار افتاد و هفت ماه کل خانواده شب و روز درگیر آزمایش و دارو و دکتر بودند، همین تجربه باعث شد که آقای آقاخانی این بار گفت نمی‌خواهد پای ماموران به خانه‌ باز شود و روز سیزدهم آبان خودش را معرفی کرد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.