پرستو فروهر همزمان با نوزدهمین سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای به اتهام دادخواهی محاکمه خواهد شد

جمعه, 19ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

پرستو فروهر، دختر پروانه و داریوش فروهر اعلام کرد همزمان با نوزدهمین سالگرد قتل سیاسی پدر و مادرش، به دلیل دادخواهی و پیگیری، با شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران مواجه شده و روز چهارم آذر ماه ۱۳۹۶ قرار است در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» محاکمه شود.

پرستو فروهر، هنرمند و نویسنده که در آلمان زندگی می‌کند، روز هفده آبان ۱۳۹۶ در یادداشتی در وبسایت شخصی‌اش نوشت به زودی عازم تهران است تا یکم آذرماه در سالگرد قتل پدر و مادرش، یاد آن دو را در خانه و قتلگاه‌شان گرامی بدارد و بر حق بزرگداشت و دادخواهی قربانیان سرکوب سیاسی پافشاری کند.

پرستو فروهر دختر داریوش فروهر و پروانه فروهر(اسکندری) دو تن از قربانیان قتل‌های سیاسی -موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای- در سال ۱۳۷۷ است. داریوش فروهر دبیر کل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران و همسرش پروانه اسکندری روز اول آذر ماه ۱۳۷۷ در منزل شخصی شان توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند. نویسندگان و هنرمندانی چون محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، مجید شریف، پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش کارون از دیگر قربانیان این قتل‌های سیاسی اند.

پرستو فروهر همه‌ساله برای گرامیداشت و دادخواهی ناتمام قتل والدینش به ایران سفر می‌کند، دادخواهی که تا کنون بی‌نتیجه بوده و منجر به شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و تشکیل پرونده قضایی علیه او شده است. خانم فروهر این پرونده قضایی را تاوان فعالیت‌هایش در راه دادخواهی و تلاش برای ساکت کردن او و دیگر بازماندگان قربانیان قتل‌های سیاسی خواند و نوشت: «برایم واضح است که این پرونده‌سازی تاوانی ا‌ست که برای پافشاری بر یادآوری و دادخواهی به من تحمیل می‌شود و نمونه‌ای‌ست از موارد مشابه افزایش فشار بر مادران و خواهران و بستگان جانباختگان جنایت‌های سیاسی که دادخواه و یادآور سرگذشت عزیزانشان بوده‌اند.»

دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی هر ساله از مراسم گرامیداشت قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای جلوگیری می‌کند، پرستو فروهر نوشت پیگیری قضایی‌اش در این باره نیز به نتیجه نرسیده است: «در رابطه با ممنوعیتی که سال‌ها است بر این بزرگداشت تحمیل می‌شود، چند ماه پیش از طریق وکیلم شکایتی به کمیسیون اصل نود مجلس کردم. پیگیری‌های او هنوز به نتیجه نرسیده است. در سفر پیش رو این شکایت را نیز دنبال خواهم کرد.»

خانه پروانه و داریوش فروهر که مکان یادآوری مبارزه و قتل سیاسی آنها است نیز در فروردین ۱۳۹۴ مورد دستبرد واقع شد و به تخریب وسایل خانه و یادمان‌ها از سوی سارقان ناشناس منجر شد، سرقت و تخریبی که پروانه فروهر در گفتگویی با کمپین آن را تداعی کننده صحنه تفتیش خانه پس از قتل والدینش خواند. خانم فروهر در یادداشت جدیدش اعلام کرد شکایتش درباره سرقت و تخریب خانه نیز به «بن‌بست دادرسی و صدور یک رای پوشالی» منجر شده است.

خانم فروهر نوشته است اگرچه روند دادخواهی قربانیان قتل‌های سیاسی در جمهوری اسلامی، به دلیل بی‌توجهی حکومت تا کنون ناتمام و گاه فرساینده و نفس‌گیر شده، اما یادآوری خواسته‌ها و تکرار فاجعه می‌تواند به ابزاری بر علیه بی‌تفاوتی و فراموشی بدل شود و استقامت را افزایش دهد. پرستو فروهر در انتهای یادداشتش نیز تاکید کرده دادخواهی مسئولیتی جمعی و مدنی است: «با این ‌همه همچنان باور دارم که تنها در تداوم ایستادگی و پافشاری بر دادخواهی می‌توانیم به شکستن این تله امید بندیم، و سهم خود را در ساختن زندگی به تحمیل‌های حاکمان و ترس‌ها و ضعف‌های خود وا ندهیم. دادخواهی مسئولیتی‌ست جمعی و مدنی؛ اما وقتی بار این مسئولیت بر زمین می‌ماند، ضرورت برداشتن آن هم بزرگ‌تر.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.