«آمدنیوز»: هواپیمایی ماهان نقش مهمی در انتقال نیرو و سلاح به مناطق مختلف در خاورمیانه را اجرا می‌کند و بازوی اجرایی سپاه برای تسلط بر کل منطقه خاورمیانه شده است

شنبه, 20ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

تأیید گزارش «آمدنیوز» توسط مراجع معتبر بین‌المللی: ماهان ایر؛ هواپیمایی ترور؟

اختصاصی «آمدنیوز»: هواپیمایی ماهان نقش مهمی در انتقال نیرو و سلاح به مناطق مختلف در خاورمیانه را اجرا می‌کند و بازوی اجرایی سپاه برای تسلط بر کل منطقه خاورمیانه شده است.

شبکه خبری فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد: یک گروه اپوزیسیون ایران در گزارشی به تازگی ادعا کرده که بزرگ‌ترین هواپیمایی ایران – ماهان- توسط سپاه پاسداران و بخصوص شاخه قدس این نیرو اداره می‌شود که تحت امر قاسم سلیمانی هستند.

هواپیمایی ماهان ایر هر چیزی بجز یک شرکت تجاری است و در راستای سیاست‌های گسترش قدرت سپاه در منطقه فعالیت می‌کند. نیروی قدس سپاه پاسداران تحت لوای یک شرکت تجاری فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. ماهان ایر با سپاه و نیروی قدس همکاری نمی‌کند بلکه کاملا تحت کنترل و مالکیت سپاه پاسداران قرار دارد.


سپاه قدس پیش‌تر نیز در سال ۲۰۰۷ به دلیل کمک‌های نظامی به طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه توسط آمریکا تحریم شده بود.

ماهان ایر نقش مهمی در انتقال نیرو و سلاح به مناطق مختلف در خاورمیانه را اجرا می‌کند و بازوی اجرایی سپاه برای تسلط بر کل منطقه خاورمیانه شده است.

هواپیمایی ماهان با داشتن ۶۲ خلبان به عنوان تجاری به ۴۱ مقصد در ۲۴ کشور جهان واقع در سه قاره پروازهایی را انجام می‌دهد. مقاصد مهم در اروپا پاریس، میلان و مونیخ و قاره آسیا و آفریقا هستند؛ جایی که شرکت‌های پوششی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده است.


قاسم سلیمانی فرمانده سپاه پاسداران با جمعی از فرماندهان دیگر در رده‌های مختلف سپاه همکاری می‌کند که در جنگ هشت ساله ایران و عراق حضور داشته‌اند. نکته قابل توجه اینجاست که اکثر این فرماندهان همزمان با حضور در سپاه در هواپیمایی ماهان نیز صاحب منصب هستند.

هواپیمایی ماهان در این سا‌ل‌ها وظیفه انتقال سلاح، تجهیزات نظامی و نیرو از جمله سربازان افغان و پاکستانی برای شرکت در جنگ سوریه و برای حزب الله لبنان را بر عهده داشته است.

«حمید عرب نژاد خانوکی» مدیرعامل هواپیمایی ماهان و قاسم سلیمانی هر دو اهل کرمان؛ جایی‌که هواپیمایی ماهان در آنجا بنیان‌گذاری شده است، هستند و «عرب نژاد» پیش از این از فرماندهان سپاه پاسداران بوده است.

هواپیمایی ماهان در سال ۲۰۱۱ به دلیل تامین تجهیزات برای سپاه پاسداران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده و مجددا به همین علت در سال ۲۰۱۶ نیز تحریم شد و با وجود خارج شدن نام چند شرکت هواپیمایی دیگر از لیست تحریم ها پس از برجام، همچنان در این لیست باقی مانده است.

پیش‌تر در اسفندماه ۱۳۹۵، «آمدنیوز» طی گزارش مبسوطی به نقل از «یک منبع آگاه در سپاه پاسداران»، اعلام کرد که هواپیماهای این شرکت، به وسیله‌ای برای پوشش لجستیکی جنگ‌های نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن تبدیل شده است.

این منبع آگاه در سپاه پاسداران به خبرنگار «آمدنیوز» گفته بود که «در پروازهای هواپیمایی ماهان به دمشق در سوریه و صنعا در یمن در قسمت بار مسافران، پالت‌های متعدد حاوی سلاح‌های جنگی بارگیری و به منطقه اعزام می‌شود.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.