نامه محمد امین آگوشی؛ در مدتی که در انفرادی و حبس بودم دچار بیمارهای مختلف شده ام

پنجشنبه, 25ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

محمدامین آگوشی، زندانی امنیتی محبوس در زندان مرکزی تبریز طی نامه ای به مسئولین اتحادیه اروپا، کمیساریای عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران با برشمردن مصائبی که بر خود و خانواده اش در طی سالهای طولانی حبس رفته است خواستار آن شد تا برای پایان دادن به وضع غیرانسانی تحمیل شده بر خود، این افراد در گفتگوهایی که با مقامات ایرانی دارند تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدامین آگوشی، زندانی امنیتی محبوس در زندان مرکزی تبریز روز گذشته طی نامه ای به مسئولین اتحادیه اروپا، کمیساریای عالی حقوق بشر، گزارشر ویژه حقوق بشر در امور ایران نوشت و خواستار تلاش آنان برای آزادی خود شد.

در ادامه، متن کامل این نامه که جهت نشر در اختیار هرانا قرار گرفته است را می خوانید؛
مسئولین محترم اتحادیه اروپا، کمیساریای عالی حقوق بشر، گزارشر ویژه حقوق بشر در امور ایران

باسلام محترمآ به استحضار می رساند، اینجانب محمدامین آگوشی از سوی شعبه یک دادگاه نظامی ارومیه به مدت ده سال به تببعید در زندان محکوم شده ام.

در این مدت صدمات و خسارات جبران ناپذیری به خانواده ام وارد شده که خانواده کاملآ متلاشی گردیده است، بطوری که در ۱۳۹۳ همسرم به دلیل دوری از من و فشار روحی دچار سکته مغزی شد و شش ماه در حالت کما با مرگ دست و پنچه نرم کرده و در نهایت فوت شدند.

یکسال بعد دختر ۲۱ ساله ام سال ۱۳۹۴ به علت نداشتن مادر و دوری از پدر و سایر مشکلات زندگی اقدام به خودکشی کرد و او هم فوت شده است و در همان سال دختر و پسر دیگرم کشور و زادگاهشان را ترک کردند و اینک در دیار غربت و کشور آلمان به سر می برند، با انکه ۹ سال و چهار ماه تحمل حبس کرده ام تا به حال شامل هیچ گونه عفوی نشدم و حال که مسئولین قضایی ایران مدعی هستند در نظام ایران بخشش و عطوفت اسلامی حاکم است و گفته اند ما نمی گذاریم خانواده زندانیان تارو مار شوند و این ترحم، دلسوزی و عطوفت چرا شامل حال ما نشده است؟

نظر به اینکه تنها هشت ماه محکومیت زندانم باقی مانده است و در هفته آینده مسئولان اتحادیه اروپا جهت مذاکرات حقوق بشری به ایران خواهند آمد، تقاضا دارم به استحضار همه برسانم در مدتی که در انفرادی و حبس بودم دچار مریضی افسردگی، مغز و اعصاب، دیسک کمر، ناراحتی قلبی، بیماری کم خونی، بیماری مضمن لثه و دهان و نارسایی کلیوی شده ام و در این روزها بیماری هایم به شدت عود کرده و فعلآ به شدت مریض هستم، تقاضا دارم به ایران فشار آورده تا هرچه زودتر از زندان آزاد شوم.

۲۳ آبانماه ۱۳۹۶ / زندان مرکزی تبریز / محمد امین آگوشی

لازم به یادآوری است محمد امین آگوشی، نویسنده این نامه، در تاریخ اول مهرماه ٨۶ به اتهام جاسوسی و همکاری به نفع حکومت اقلیم کردستان بازداشت شد. ۷ ماه و ۲۰ روز در سلول های انفرادی قرارگاه رمضان وزارت اطلاعات واقع در شهرستان ارومیه جهت بازجویی بسر برد و پس از گدشت ۸ ماه از بازداشت خود با قرار وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی که از سوی شعبه ی ۲ بازپرسی دادسرای نظامی ارومیه توسط بازپرس پرونده آقای باغبان صادر شده بود، آزاد شد.
در اردیبهشت ماه سال ٨۶ با مراجعه به شعبه ی ۲ دادسرای نظامی شهرستان ارومیه به ریاست حافظ غفاری و قاضی پرونده آقای صمیمی، تفهیم اتهام و به اتهام محارب متهم شناخته شد و به زندان مرکزی ارومیه انتقال داده شد. پس از گذراندان ۴ ماه در زندان مرکزی ارومیه بعد از ۵ جلسه تشکیل دادگاه به ریاست حافظ غفاری با توهین حکم اعدام از طریق تیرباران صادر و اعلام گردید.

با اعتراض به حکم صادر شده، پرونده برای دادرسی به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ به ریاست محمد سلیمی انتقال داده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به استناد ماده ۱۰۹ قانون اساسی تایید گردید.

در سال ۱۳۸۹ پرونده برای اعاده ی دادرسی باز و به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ فرستاده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری در تبعید تغییر پیدا کرد.

وی درمرداد ماه ۱۳۹۱ به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده و بعد از یکسال موافقت دادستان دادسرای نظامی به مرخصی اعزام شد.

ایرج محمدی و محمد امین آگوشی، دو هم پرونده در فروردین سال جاری از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.