فرانسه: برنامه موشکی ایران منشاء بی‌ثباتی منطقه است

پنجشنبه, 25ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

فرانسه برنامه موشکی ایران را منشاء بی‌ثباتی منطقه خواند و اعلام کرد که او جدا از توافق اتمی، در پی گفتگویی “صریح و سازش‌ناپذیر” با دولت ایران درباره برنامه موشکی این کشور است.

فرانسه روز چهارشنبه (۱۵ نوامبر/ ۲۴ آبان) اعلام کرد که خواستار گفتگویی “سازش‌ناپذیر” با ایران درباره برنامه موشک‌های بالیستیکی این کشور است و نیز می‌خواهد مذاکره احتمالی در این باره را جدا از موضوع توافق اتمی ژوئیه ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی نگاه دارد.

فرانسه پیش از این پیشنهاد کرده بود که کشورهای اروپایی با نظر به برنامه موشکی ایران به بحث درباره تحریم‌های جدید علیه این کشور بنشینند. این در حالی است که فدریکا موگرینی، رئیس کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با این پیشنهاد در روز سه‌شنبه مخالفت کرد و دلیل آورد که نباید توافق به سختی به دست آمده با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور را به خطر انداخت.

جمهوری اسلامی روز یکشنبه گذشته دعوت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه را برای گفتگو درباره برنامه موشکی‌اش رد کرد و بار دیگر اعلام کرد که این برنامه اهداف دفاعی را دنبال می‌کند و ربطی به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ندارد.

اگنس روماتت اسپاین، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت: «فرانسه نگران ادامه برنامه موشکی ایران است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد و منبعی برای بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه است.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به توافق اتمی می‌پردازد از ایران می‌خواهد که فعالیتی در زمینه موشک‌هایی که می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند، نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که فرانسه خواستار روی‌آوری به گزینه‌های دیپلماتیک است. او افزود: «فرانسه می‌خواهد گفتگویی صریح و سازش‌ناپذیر با ایران داشته باشد‌؛ خواستار بازرسی‌هایی است که به وسیله سازمان ملل صورت گیرد و اگر لازم باشد اعمال تحریم‌های جدید اروپا علیه نهادها و اشخاصی که در برنامه موشکی دست دارند. و بالاخره فرانسه خواستار گشایشی برای مذاکره درباره این موضوع است.»

اتحادیه اروپا که به طور معمول در هماهنگی با آمریکا تحریم‌های بین‌المللی را مقرر می‌کند، در تلاش است تا موضوع توافق اتمی با ایران را از مسائل موشکی و امنیتی منطقه جدا نگه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که موضوع توافق اتمی باید جدا نگه داشته شود. او همچنین گفت که دولت‌های اروپایی و کمیته سیاست خارجی موگرینی درباره موضوع موشک بالستیکی با هم بحث کرده‌اند.

هر گونه عملی در جهت افزایش تحریم‌های اروپا علیه ایران باید با توافق ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گیرد. موگرینی روز دوشنبه تصریح کرد که در حال حاضر اجماعی برای برداشتن گام‌های تنبیهی جدید علیه ایران وجود ندارد.

موگرینی با اشاره تلویحی به موضع مکرون پس از دیدار وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «ما درباره اینکه اروپا بخواهد تحریم بیشتری علیه ایران اعمال کند بحثی نداشته‌ایم، نه امروز و نه هفته پیش و پیش‌بینی هم نمی‌کنم که بحثی در آینده در این باره داشته باشیم.»

قرار بود که ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه، ‌تا پایان ماه جاری (نوامبر) به تهران سفر کند، اما به گفته منابع دیپلماتیک سفر او به دلیل مشغله زیاد به تعویق افتاد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.