آغاز بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان

جمعه, 26ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

بیست و چهارمین جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان از روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) آغاز شد. این جشنواره تا ۱۰ روز ادامه دارد و محل اجرای نمایش‌ها و رقص‌نمایش‌های گوناگون به زبان فارسی و آلمانی است.

۲۴ سال است که مجید فلاح‌زاده و بهرخ بابایی جشنواره تئاتر ایرانی را در شهر کلن آلمان برگزار می‌کنند. امسال اما این جشنواره بدون حضور بنیان‌گذارش، مجید فلاح‌زاده، برگزار می‌شود. فلاح‌زاده تابستان امسال در اثر ابتلا به دیابت درگذشت.

بهرخ بابایی، همسر فلاح‌زاده و همراه او در ۲۳ سال گذشته، امسال با کمک و همراهی دیگر ایرانیان تئاتری و غیرتئاتری شهر کلن و نیز دیگر شهرهای اروپا این جشنواره را بدون حضور فلاح‌زاده برگزار کرده است.

محل اصلی این جشنواره تا کنون تئاتر آرکاداش (صحنه فرهنگ‌ها) در شهر کلن آلمان بود اما به دلیل بسته شدن این سالن، برگزارکنندگان جشنواره مجبور شدند نمایش‌ها را در چند سالن و با فاصله زمانی اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: درگذشت ناگهانی مدیر جشنواره تئاتر ایرانی در کلن

در شب افتتاح این جشنواره کولاژی از کارهای مجید فلاح‌زاده به نمایش در می‌آید. همچنین گروه موسیقی “بانو” به سرپرستی مریم آخوندی نیز به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازد.

نیلوفر بیضایی با نمایش “در این مکان و در این زمان” که بر اساس قصه‌‌های مهشید امیرشاهی ساخته شده در این جشنواره شرکت می‌کند.

رضا علامه‌زاده، کارگردان ایرانی مقیم هلند نیز نمایش “جغد جنگ” را که برگرفته از شاهنامه فردوسی است به روی صحنه می‌برد.

محمدعلی بهبودی، کارگردان بنام ایرانی مقیم آلمان نیز نمایش “صندلی‌ها” از اوژن یونسکو را برای این جشنواره آماده کرده است.

اجرای رقص- تئاتری از سوریه با طراحی محمد دیبان نیز بخش دیگری از این جشنواره است.

بهرخ بابایی به دویچه‌وله فارسی می‌گوید: «مجید [فلاح‌زاده] به طور اخص، و فکر می‌کنم همه تئاتری‌ها، به این موضوع باور دارند که تئاتر فقط برای سرگرمی نیست، تئاتر باید مسائل اجتماعی را مطرح کند. بنابراین ما همیشه گوشه چشمی به مسائلی داریم که مسائل روز جامعه هستند؛ مثلا الان جنگی که در منطقه خاورمیانه است و پناهندگانی که به اروپا می‌آیند. به همین دلیل ما امسال نمایش‌هایی داریم با مضمون همین مسائل.»

میزگرد “تئاتر برای تسکین آسیب‌های روحی پناهندگان گریخته از جنگ” نیز در همین قالب در روز یک‌شنبه ۲۶ نوامبر در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.

چرا گروهی از داخل ایران در این جشنواره نیست؟

پیشتر در این جشنواره گروه‌هایی از ایران هم حضور داشتند. اما امسال و البته در یکی دو سال گذشته گروهی از ایران در جشنواره تئاتر ایرانی کلن شرکت نداشته است.

بهرخ بابایی می‌گوید دلیلش این بوده که آخرین بار یکی از اعضای گروه تئاتر ایرانی پس از پایان جشنواره به کشور سوئد رفته و در آنجا تقاضای پناهندگی داده است. از آن پس سفارت آلمان در تهران به گروه‌های تئاتری برای این جشنواره یا اصلا ویزا نمی‌دهد یا به برخی از اعضای گروه ویزا نمی‌دهد که این کار عملا باعث می‌شود کل گروه نتوانند کارشان را اجرا کنند. به همین دلیل چند سالی است که گروهی از ایران در این جشنواره حضور ندارد.

بابایی البته مشکلات مالی را هم مزید بر علت می‌داند و می‌گوید با آنکه کسانی که از ایران می‌آمدند تمام مخارجشان را خودشان پرداخت می‌کردند اما با این حال پرداخت بخشی از این هزینه‌ها هم برای ما سنگین بود.

هزینه مالی جشنواره تئاتر ایرانی کلن را اداره فرهنگ و هنر این شهر می‌پردازد. این جشنواره تا روز یک‌شنبه ۲۶ نوامبر ادامه دارد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.