بیانیه علیه ایران در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب

یکشنبه, 28ام آبان, 1396
اندازه قلم متن


وزیران امور خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست فوق‌العاده خود “مداخله‌های ایران” در منطقه را محکوم کردند. این نشست اضطراری روز یکشنبه به خواست عربستان سعودی در قاهره برگزار شده بود.

پس از استعفای سعد حریری تنش میان عربستان و ایران، دو قدرت بزرگ منطقه، افزایش یافته است. عربستان خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب شد. این نشست روز یکشنبه در قاهره برگزار شد و ایران را محکوم کرد.

هدف عربستان از فراخوان برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب، که با حمایت امارات عربی متحده، بحرین و کویت انجام شد، برخورد متحد اتحادیه با “مداخله‌های ایران” در منطقه اعلام شده است.

برگزاری این نشست در روز یکشنبه (۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر) در قاهره در حالی بود که ایران همواره اتهام دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، در این نشست گفت “ما خطر موشک‌های ایران را درک کرده‌ایم”. او گفت موشک بالستیکی که به ریاض شلیک شد، تجاوز ایران بود توسط حوثی‌ها.

عادل الجبیر در ادامه خطاب به کشورهای عضو اتحادیه عرب تاکید کرد که شکیبایی در برابر ایران تشویق این کشور و همدستان‌اش است برای ادامه فعالیت‌های تهدیدآمیزشان.

در بیانیه پایانی این نشست ایران و متحدانش، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌ به دخالت در امور کشورها و ناآرام سازی منطقه متهم شده‌اند. در بیانیه آمده است که کشورهای عضو اتحادیه عرب دخالت‌های ایران را رد می‌کند.

بیانیه اتحادیه عرب با محکوم کردن سخنان و اعمال تنش‌آفرین مقامات ایران اعلام کرده که این کشور تمامی فرصت‌ها را برای اعتماد‌سازی در جهان عرب از دست داده و موشکی که از یمن خاک ریاض را هدف قرار داد، ساخت ایران بوده است.

احمد ابولغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت که ایران تمامی خطوط قرمز را رد کرده و مقامات این کشور از شبه‌نظامیان مسلح در چندین کشور عربی حمایت می‌کنند. او افزود اتحادیه عرب اعتراض خود را در این باره با سازمان‌های جهانی چون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت.

اتحادیه عرب در پایان همبستگی کامل خود را با عربستان در کلیه اقداماتی که برای حفظ امنیت ملی خود در نظر گرفته، اعلام کرد و به ایران هشدار داد از حمایت شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی در یمن‌ و همچنین حزب‌الله لبنان دست بردارد.

معمای سعد حریری

سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، در پاریس با نوهاد مشنوک، وزیر کشور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. حریری ۴۷ ساله که دوهفته پیش با استعفای ناگهانی خود حتی نزدیکانش را نیز بهت زده کرد، در حال حاضر مشغول مذاکره با مشاوران سیاسی خود است.

شبکه تلویزیونی “فیوچر تی وی” متعلق به سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، روز یکشنبه (۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر) اعلام کرد که این اقدام حریری برای ادامه اتحاد لبنان که شرایطی شکننده دارد، ضروری بوده و هدفش آرام کردن شرایط موجود بوده است.

سعد حریری روز شنبه (۴ نوامبر/ ۱۳ آبان) استعفای خود را در عربستان سعودی اعلام کرد و از آن زمان تا عزیمت‌اش به فرانسه در این کشور باقی ماند. او درباره دلایل استعفایش ایران و گروه حزب‌الله لبنان را متهم کرد که “نه تنها در لبنان، بلکه در تمام دنیای عرب مایه بی‌ثباتی هستند.”
سعد حریری در عربستان همچنین گفت که در لبنان فضایی شبیه دوران قبل از ترور پدرش رفیق حریری پدید آمده و او نگران است قربانی یک توطئه تروریستی دیگر شود.

با اعلام استعفا، گمانه‌زنی‌های گوناگونی در مورد اقامت او در عربستان سعودی و سیاست عربستان در قبال حزب‌الله لبنان و ایران صورت ‌گرفت. عربستان پنج روز پس از استعفای غیرمنتظره سعد حریری از اتباع خود در لبنان خواست که بلافاصله این کشور را ترک کنند و به اتباع خود نیز توصیه کرد به لبنان سفر نکنند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.