دو ساعت سکوت، در نوزدهمین سالگرد قتل فروهرها، چهارشنبه یکم آذرماه ۱۳۹۶، ۴ تا ۶ بعدازظهر

دوشنبه, 29ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

داریوش و پروانه فروهر

دو ساعت سکوت،

در نوزدهمین سالگرد قتل فروهرها، چهارشنبه یکم آذرماه ۱۳۹۶، ۴ تا ۶ بعدازظهر

دروازه شمیران، خیابان هدایت، کوچه مرادزاده، شماره ۱۸، خانه و قتلگاه فروهرها

شرح ماوقع این روزها و یک درخواست از همه‌ی همراهان و همدلانی که با حضور خود در تداوم سنت دادخواهانه‌ی این سالگردها تلاش کرده‌اند و می‌کنند:

ده روز پیش که به تهران رسیدم در همان فرودگاه پاسپورتم را گرفتند و برگه‌ای به دستم دادند تا روز دوشنبه به دفتر نهاد ریاست‌جمهوری در اداره‌ی گذرنامه مراجعه کنم. گفته بودند پاسپورتم را در این روز پس خواهند داد که حالا موکول به روز دادگاهم در شنبه آینده شده است.

آنچه در این دفتر شنیدم نمایانگر آن تنگنایی‌ست که نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و قضایی در هماهنگی با یکدیگر برای من مهیا کرده‌اند؛ بنیانش بر وارونه‌نمایی و تهدید و ارعاب.

در همین جلسه به‌طور رسمی به من ابلاغ شد که برگزاری مراسم یادبود برای پدرومادرم در سالروز قتل سیاسی آنان مجاز است و هیچ منع قانونی ندارد و حق ماست، اما مأموران حاضر با «عناصر ضدانقلاب که قصد سوء‌استفاده از این مراسم را دارند تا قانون‌شکنی کنند و ناامنی پدید آورند و تحریک به ناآرامی کنند و مخل امنیت ملی و نظام شوند»* برخورد خواهند کرد. گفتند مسئولیت هرآنچه که هرکس که برای شرکت در این مراسم بیاید، در خانه‌ی ما و یا اطرافش، بگوید، به پای من خواهد بود و بر سنگینی پرونده‌ام در دادگاه انقلاب خواهد افزود.

این گفته نه بر منطقی استوار است و نه عادلانه است. اما برای جلوگیری از پاره شدن سنت نوزده ساله‌ی این مراسم، و برای گرفتن هر بهانه‌ای از آنان در سنگین‌تر کردن پرونده‌ی قضایی‌ام، از شما همراهان گرامی صمیمانه می‌خواهم که به مراسم یادبود بیایید تا این دو ساعت را در سکوت به یاد عزیزانمان که قربانی سرکوب و خشونت سیاسی شده‌اند کنار یکدیگر بایستیم. بیایید تا امسال داریوش و پروانه فروهر را در سکوت خود به یاد آوریم. بیایید تا ما و من را در سکوت همراهی کنید، که سکوت سرشار از ناگفته‌هاست و سکوت این روز نوید فرارسیدن روزی‌ست که حق آزادی گفتار خویش را بازپس‌گیریم.

آرش کیخسروی وکیل پرستو فروهر در اعتراض به ممانعت از برگزاری مراسم سالگرد داریوش و پروانه فروهر به کمیسیون اصل نود مجلس شکایت کرده

به زودی یکم آذرماه، نوزدهمین سالگرد قتل سیاسی داریوش و پروانه فروهر، فراخواهد رسید.

امسال نیز به رسم وفا و حکم وجدان برای برگزاری مراسم بزرگداشت پدر و مادرم به تهران آمده‌ام. هنوز نمی‌دانم آیا قفل ممنوعیت این مراسم امسال خواهد شکست یا نه. اما همچنان بر حق خود و دیگران در یادآوری و گرامی‌داشت آن جانباختگان گرانقدر پافشاری دارم. در بهار امسال برای احقاق این حق، تلاش تازه‌ای آغاز و به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی شکایت کردم. وکیلم در پیگیری این شکایت، آقای آرش کیخسروی، متن زیر را در اردیبهشت‌ماه به دفتر کمیسیون داد که در آنجا ثبت شد. از آن پس نیز بارها و بارها پیگیری کرده است. هنوز پاسخی به پرسش‌های طرح‌شده در متن نگرفته‌ایم اما در مهرماه جواب کوتاهی از این کمیسیون دریافت کردیم مبنی بر اعلام رسیدگی به شکایت. به پیوست نامه‌ی کوتاهی از مقام مسئول در دبیرخانه قوه قضاییه نیز فرستاده شده بود، که در آن عطف به یک نامه‌‌ی دیگر، که نه پیوست بود و نه توضیحی درباره‌ی محتوای آن داده شده بود، نوشته بودند: فعلاً اقدامی ندارد.

ما همچنان پیگیری می‌کنیم و امیدواریم به سرانجامی شفاف و عادلانه.

پرستو فروهر، ۲۸ آبان ۱۳۹۶

ریاست محترم و اعضای گرامی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی

موضوع شکایت: خودکامگی و قانون‌ستیزی ارگان‌های دولتی و قضایی جهموری اسلامی ایران در قبال حق قانونی سرکار خانم پرستو فروهر، موکل این‌جانب، در برگزاری مراسم یادبود برای شادروانان داریوش و پروانه فروهر.

سلام علیکم

همانگونه که نمایندگان محترم استحضار دارند بر اساس بند شش از اصل سوم قانون اساسی یکی از وظایف دولت جمهوری اسلامی در معنای عام آن به کار بردن همه امکانات موجود برای محو هرگونه استبداد، خودکامگی و انحصارطلبی است.

از آنجا که مدت دوازده سال است که برخی از ارگان‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی نظام در همسویی و همکاری با یکدیگر، بر خلاف نص صریح اصل بیست‌وهفتم قانون اساسی و با خودکامگی و قانون‌ستیزی آشکار به موکل اینجانب، خانم پرستو فروهر، اجازه نمی‌دهند تا برای پدر و مادر فقید خود، شادروانان داریوش و پروانه فروهر که از مبارزان بنام سیاسی با مواضع انتقادی بوده و در شامگاه یکم آذرماه ۱۳۷۷ توسط گروهی از کارمندان کژاندیش و مسئولیت‌نشناس وزارت اطلاعات به طرز فجیعی به قتل رسیده‌اند، آیین بزرگداشتی در خانه و قتلگاه آن‌ها برگزار نماید،

از آنجا که تلاش‌های پیگیر خانم پرستو فروهر برای برگزاری این مراسم در طی دوازده سال گذشته همواره مورد بی‌توجهی مسئولان حکومتی قرار گرفته و اعتراض‌های وی در این مورد نادیده گرفته شده است،

از آنجا که تأمین آزادی‌های فردی و اجتماعی، از جمله آزادی‌های سیاسی آحاد ملت، و تأمین امنیت قضایی عادلانه برای همه ایرانیان و نیز ایجاد شرایط لازم برای تساوی مردم در برابر قانون از جمله وظیفه‌های حاکمیت است،

و با عنایت به سوگندی که شما نمایندگان محترم مجلس در برابر خداوند قادر و عادل یاد کرده‌اید تا در حفظ حقوق ملت تلاش کنید، در جایگاه وکیل فردی از این مردم، از اعضای کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، به عنوان نظارت‌کنندگان بر قوای حکومتی و مرجع رسیدگی به شکایت‌های مردمی از عملکردهای مسئولان، درخواست می‌کنم تا وزیر اطلاعات و وزیر کشور و دادستان تهران را، به عنوان مسئولانی که موظف به تأمین امنیت و آزادی شهروندان هستند، مورد پرسش قرار دهید تا پاسخ دهند که بر چه اساسی و با کدام مجوز قانونی و با دستور چه مقامی به یک شهروند داغدیده اجازه برگزاری مراسم یادبود برای پدر و مادرش داده نمی‌شود و این بدیهی‌ترین حق فرزند را از او دریغ کرده‌اند.

نمایندگان محترم بی‌شک مستحضر هستند که بر اساس اصل نهم قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد، حتی به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، هرچند با وضع قوانین و مقررات، آزادی‌های مشروع را از شهروندان ایران سلب کند. با وجود این اکنون دوازده سال است که حق بدیهی و حداقلی سرکار خانم پرستو فروهر در برگزاری یک آیین ساده یادبود برای پدر و مادرش از سوی مقام‌های ذیزبط نادیده گرفته و پایمال می‌شود، بی‌آنکه هیچ مقام مسئول و مسئولیت‌شناسی پاسخگوی چرایی و چگونگی این روند ناحق و خلاف قانون باشد.

با توجه به مراتب پیش‌گفته از شما نمایندگان محترم، به عنوان شهروندانی که مسئولیت دیده‌بانی از حق و حقوق مردم را بر عهده گرفته‌اید، انتظار می‌رود که به دور از مصلحت‌اندیشی و آسوده‌طلبی به این دادخواهی رسیدگی و نتیجه را اعلام نمایید.

با سپاس فراوان از توجه و پیگیری‌تان،

آرش کیخسروی وکیل پرستو فروهر

۱۱ اردیبشت ۱۳۹۶
از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.