بازگویی قتلهای سیاسی زنجیره‌ای ۱۳۷۷ با پرستو فروهر: فیلمی از جمشید گلمکانی

چهارشنبه, 1ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

پرستو فروهر را اولین بار ماه دی ۱۳۷۷ در آلمان – محل زندگی‌اش – دیدم. آشفته بود، ولی مصمم. از مراسم خاکسپاری پدر و مادرش (پروانه و داریوش) که اول آذر در خانه‌شان وحشیانه با ضربه‌های چاقوی ماموران وزارت اطلاعات و امنیت به قتل رسیده بودند از ایران برگشته بود.

جلوی دوربین فیلمبرداری‌ام از زخمهای عمیقش حرف زد. در همین فاصله محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، از اعضای کانون نویسندگان نیز به دست ماموران وزارت اطلاعات و امنیت کشته شدند. دو سال تلاش‌های پرستو و خانواده‌های مختاری و پوینده را برای شناسایی دستوردهندگان قتل‌ها فیلم گرفتم. حاصلش فیلم مستند یک ساعته شد که چند پخش‌های تلویزیونی داشت. از آن پس با پرستو مدام در تماسم.

نوزده سال از قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای پاییز ۱۳۷۷ می‌گذرد. با پرستو، چند روز قبل از سفرش به ایران برای مراسم سالگرد ترور پدر و مادرش به گفت‌و‌گو نشستم. پرستو بخشی از چگونگی رسیدگی به د ادرسی محاکمه قاتلان را که از ماموران سابقه‌دار وزارت اطلاعات بودند را بازگویی کرد. برای پرستو فروهر و نزدیکان دیگر قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای دادخواهی ادامه دارد. آنها می‌خواهند تا مشخص شود چه کسانی به ماموران وزارت اطلاعات دستور قتل‌ها راد اده است.

فیلم را ببینید. اگر فکر کردید جالب است برای دیگران هم بفرستید. برای توضیح بیشتر درباره این فیلم می توانید به نشانی این ایمیل بنویسید.
جمشید گلمکانی
horizondoc@hotmail.fr


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.