همایون خرم با همخوانی “رسوای زمانه” راهی خانه ابدی شد

چهارشنبه, 4ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

homayoun-khorram-irna-4

علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی که تصنیف “رسوای زمانه” به آهنگسازی همایون خرم را در قالب آلبوم خوانده است، این‌بار این قطعه را در مراسم تشییع این آهنگساز با نی‌نوازی محمد موسوی خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از صحبت‌های فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر پیشین ارکستر ملی و داوود گنجه‌ای عضو شورای عالی و هیات مدیره خانه موسیقی، علیرضا قربانی خواننده پشت تریبون رفته و خیلی کوتاه گفت: اخلاق‌مداری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی به ویژه نسبت به هنرمندان جوان از ویژگی‌های همایون خرم بود.

وی ادامه داد: این هنرمند در میان نسلی از موسیقی رشد کرد که راه هنر را از راه درست طی کرده بودند و اتفاقا در نسلی که از آن یاد می‌کنم اخلاق حرف اول را می‌زند و مطمئن هستم که تاریخ موسیقی دردانه ای چون خرم به خود نخواهد دید.

دوستداران خرم “رسوای زمانه” را همخوانی کردند

پس از آن محمد موسوی نوازنده نی در مخالف سه‌گاه تصنیف “رسوای زمانه” را اجرا کرد و قربانی هم آواز خواند و جمعیت حاضر در محوطه باز تالار وحدت این تصنیف را با این خواننده همخوانی کردند.

محمد اصفهانی یکی دیگر از خوانندگانی است که در آلبوم “غوغای ستارگان” با همایون خرم همکاری کرده بود. این خواننده پیش از خواندن این تصنیف گفت: یقین دارم که روح این هنرمند در این جمع حاضر است. به اعتقاد من این هنرمند در مسیر موسیقی یک سالک بود که با رفتن از میان ما به اصل خویش بازگشت.

رضا خرم پسر زنده یاد همایون خرم دیگر سخنرانی بود که طی صحبت هایی از حضور دوستداران پدرش در مراسم قدردانی کرد. پس از آن علی مرادخانی مدیرعامل موزه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در حوزه موسیقی خیلی از موزیسین ها اعتقاد داشتند که ساز ویلون را نمی توان در گروه های موسیقی ایرانی به کار گرفت. اما استاد خرم با حضور گرم خود تمام این سدها را شکست آمد و ساز ویولن را جاودانه کرد.

مدیرعامل موزه موسیقی در پایان صحبت های خود افزود: پیش از این قصد داشتیم با حضور خود ایشان نمایشگاه عکس پرتره‌ای از این هنرمند برگزار کنیم. اما متاسفانه فضایی که باید این کار در آن انجام می شد حاضر نشد و مرگ فرصت حضور هماین خرم را از ما گرفت.

باورم نمی شود که همایون خرم در میان ما نیست

پس از پایان صحبت‌های علی مرادخانی، محمدرضا شجریان خواننده موسیقی ایرانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تسلیت می گوییم و سپاس از شما حاضرین دارم که با وجود سرمای هوا اینگونه قدر هنر هنرمندان را می دانید و با مهر، نهالی که آنها کاشته‌اند آبیاری می کنید.

وی در ادامه افزود: آشنایی من با استاد همایون خرم به بیش از ۴۵ سال پیش برمی گردد که دوست و همکارم بود. من، فرهاد فخرالدینی و همایون خرم روزها و شبها هنگام ضبط آثار مختلف کنار هم بودیم و زندگی کردیم. هیچگاه چهره پر مهر این عزیز نازنین با اخلاق و صبور را فراموش نخواهم کرد. هنوز باورم نمی شود که استاد همایون خرم در میان ما نیست.

شجریان در ادامه افزود: دوستی پیشم آمد و گفت که تسلیت می گوییم و امیدوارم خاک خرم بقای عمرشما باشد. به این دوست گفتم عمر زیاد را برای چه می خواهم چون ارزش زندگی ما به انسان هایی است که در کنارشان زندگی می کنیم و حال اینکه اگر این دوستان از کنار ما بروند انصافا زندگی سخت می شود و زندگی بدون این عزیز برای ما لطفی ندارد.

محمدرضا شجریان پس از پایان صحبت های خود به عنوان حسن ختام برخی از رباعی‌های خیام را با آواز خواند.

در حاشیه مراسم چه گذشت؟

– جمعیت قابل توجهی از هنرمندان و دوستداران موسیقی ایرانی و همایون خرم از صبح زود به تالار وحدت آمده بودند که هریک از آنها با پوستر و تاج گلهایی که در دست داشتند ابراز همدردی خود را با خانواده وی اعلام می‌کردند.

– حضور هنرمندان در این مراسم قابل توجه بود. در میان این جمعیت احمد مسجدجامعی عضو شورای شهرداری نیز دیده می‌شد.

– علیرضا قربانی در میانه آواز خوانی “رسوای زمانه” گریه کرد و دست از خواندن کشید و محمد موسوی با صدای نی خود و همراهی مردم ادامه این تصنیف را اجرا کردند.

– در میان چهره‌های جوان موسیقی ، سالار عقیلی نیز حضور داشت که از بدو ورود خود مردم در گوشه ای از مراسم دور او را گرفته بودند و عکس یادگاری می گرفتند و سالار عقیلی هم امضا می داد.

– استاد همایون خرم که زاده بوشهر بود با سنج و دمام توسط نوازندگان بوشهری‌ها بدرقه شد تا در خانه ابدی خود در خانه هنرمندان آرام گیرد.

**********

homayoun-khorram-irna-1

تو ای پری کجایی

عکس های ایرنا از مراسم خاکسپاری همایون خرم
منبع: عصرنو


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.