درخواست همسر دانشجوی زندانی در ایران از دولت آمریکا: «او را نجات دهد»

یکشنبه, 12ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

همسر دانشجوی آمریکایی چینی‌تبار زندانی در ایران امید به آزادی شوهرش را اکنون در گرو اقدامی از سوی دولت پرزدینت ترامپ دانست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، همسر ژیائو وانگ، دانشجو و پژوهشگر چینی‌آمریکایی زندانی در ایران، از دولت ایالات متحده و رئیس‌جمهوری آن کشور خواسته‌است، آقای وانگ را «نجات دهند». خانم هوآ کو، می‌گوید خانواده او نباید «بار» مسائل میان ایران و آمریکا را بردوش بکشد.

تازه‌ترین اظهارات خانم کو چندی پس از آن مطرح شده که تلویزیون دولتی ایران یک فیلم کوتاه درباره اتهام‌ «جاسوسی» واردشده از سوی جمهوری اسلامی به دو شهروند ایرانی‌بریتانیایی و چینی‌آمریکایی، پخش کرد.

در این فیلم ژیائو وانگ، دانشجو و پژهشگر چینی‌تبار دانشگاه پرینستون، و نازنین زاغری، که با بنیاد خیریه تامسون رویترز همکاری می‌کرد، دیده می‌شوند.

همسر آقای وانگ به خبرگزاری فرانسه گفته است «اگر رئیس‌جمهوری [دونالد] ترامپ و کاخ سفید نتوانند او را نجات دهند، هیچ‌کس نمی‌تواند این کار را انجام دهد».

خانم هوآ کو می‌گوید «ما نمی‌توانیم تا ابد منتظر بمانیم». او افزوده است که هسرش به «گروگان سیاسی» تبدیل شده‌ و جمهوری اسلامی از او علیه سیاست‌های دولت ایالات متحده و رویکرد ترامپ به توافق اتمی میان تهران و شـش قدرت جهانی استفاده می‌کند.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفت که دولت آمریکا بارها خواستار آزادی فوری ونگ شده است.

او گفت: «آقای ونگ ناعادلانه بازداشت شده است. ما پرونده او را به دقت پیگیری می کنیم و کماکان از دولت ایران خواسته ایم زندانیانی را که ناعادلانه بازداشت شده اند، آزاد کند؛ به ویژه اتباع آمریکایی را.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما به شدت ایران را محکوم می کنیم که آقای ونگ و دیگر زندانیان را به زور مجبور به اعتراف تلویزیونی می‌کند. شرم آور است که اتباع ما را در چنین موقعیتی قرار می دهند.»

ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی و دانشجوی دوره دکتری رشته تاریخ دانشگاه پرینستون تابستان سال ۱۳۹۵ در تهران بازداشت شد با این حال مقامات ایرانی یک سال پس از بازداشت او و پس از حکم ۱۰ سال حبسش از سوی دادگاه انقلاب آن را رسانه‌ای کردند. این حکم در مرداد ماه ۹۶ از سوی دادگاه تجذید نظر نیز تایید شد و او هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.