تهدید تلویحی عربستان توسط روحانی یک روز پس از کشته شدن صالح

سه شنبه, 14ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

رئیس جمهوری ایران، با توجه به حملات هوایی عربستان سعودی به صنعا، ریاض را تلویحا تهدید کرد. روحانی یک روز پس از کشته شدن علی عبدالله صالح به دست حوثی‌های مورد حمایت ایران گفت: «ملت یمن متجاوزین را پشیمان خواهد کرد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه (۱۴ آذر/ ۵ دسامبر) در رابطه با حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی به صنعا پایتخت یمن، به شکل تلویحی ریاض را تهدید کرد و گفت: «یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت فداکار یمن متجاوزین را پشیمان خواهد کرد».

روحانی این سخنان را یک روز پس از کشته شدن علی عبدالله صالح به دست حوثی‌های مورد حمایت ایران، در سی و یکمین “کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی” بر زبان آورد. کشته شدن صالح تشدید حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان به صنعا را در پی داشته است.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن، نقش مهمی در جنگ داخلی یمن داشت و تا چند روز پیش رسما در ائتلافی با شبه‌نظامیان حوثی، با نیروهای مورد حمایت عربستان سعودی در یمن می‌جنگید. ائتلاف میان او و حوثی‌های مورد حمایت ایران چند روز پیش از هم گسست و صالح شنبه گذشته برای مذاکره با عربستان سعودی اعلام آمادگی کرد.

حسن روحانی در بخشی از سخنان امروز خود، ضمن اشاره به “فرو ریختن پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه” گفت: «البته راه مسلمانان علیه تروریسم همچنان باید تا ریشه‌کن شدن عوامل آن‌ها در منطقه ادامه یابد».

“بی‌پروایی” نزدیک شدن به اسرائیل

رئیس جمهوری ایران همچنین به “برخی کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی” اشاره کرد که به گفته او “نزدیک شدن خود به رژیم صهیونیستی را با کمال بی‌پروایی آشکار می‌کنند”. مقام‌های جمهوری اسلامی در ادبیات خود اسرائیل را “رژیم صهیونیستی” می‌نامند.

روحانی ادامه داد: «اگر در سال‌های گذشته پنهانی با دشمنان اسلام در تعامل، همکاری و گفتگو بودند، حداقل در زبان منکر بودند و آنقدر این ارتباط زشت و قبیح بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید که اسرائیل دوست ما و مقاومت منطقه دشمن ماست». او افزود: «آنها امروز متاسفانه تلاش می‌کنند تا این منکر بزرگ را تبدیل به معروف کنند؛ البته من تردید ندارم که ملت‌های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم به ثمر برسد».ت

روحانی در ادامه سخنانش دوباره بر نکته‌ای تأکید کرد که اسرائیل از آن همواره به عنوان تهدید مستقیم جمهوری اسلامی علیه خود یاد می‌کند. او گفت: «یکی از آرزوهای مسلمانان آزادی قدس بوده، هست و خواهد بود».

در هفته‌های گذشته نشانه‌های زیادی از نزدیکی اسرائیل و عربستان سعودی برای مقابله با جمهوری اسلامی دیده شده است. مقام‌های اسرائیلی از تماس‌های محرمانه با عربستان و “نگرانی مشترک” تل‌آویو و ریاض بر سر ایران سخن می‌گویند و اعلام می‌کنند که برخلاف طرف مقابل، مشکلی با برملا کردن این مناسبات ندارند.

بحران یمن جنگی نیابتی میان ایران و عربستان سعودی ارزیابی می‌شود؛ جنگی که در درجه اول بر سر تثبیت یا گسترش نفوذ دو کشور در منطقه در جریان است. این جنگ جلوه‌ای از رقابتی است که به‌خصوص پس از سرنگونی صدام حسین در عراق و خلأ قدرت در منطقه، میان این دو قدرت منطقه‌ای پدیدار شد. رقابت میان ایران و عربستان در کشورهایی چون سوریه، عراق و لبنان نیز به دامنه‌دارتر شدن تنش میان دو کشور و فرسایشی شدن هر چه بیشتر جنگ یمن کمک می‌کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.