حشمت علوی: آیا ثبات خاورمیانه در گرو بیرون راندن ایران است؟

چهارشنبه, 15ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

یادداشتی از حشمت علوی در وبسایت العربیه

ادامه رویدادهای خاورمیانه از تحولاتی مهم در آینده نزدیک حکایت دارد و ایران با توسل به اقداماتی از سر استیصال می کوشد نقش رو به تقلیل خود را حفظ کند.

در حالی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی بیش از ۸۵ درصد یمن را باز پس گرفته است، شبه نظامیان حوثی تجهیز شده توسط ایران دست به حملات موشکی نافرجام به خاک عربستان می زنند.

نبرد مرگبار میان شورشیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح به شکلی چشمگیر منافع آتی تهران را به خطر انداخته است.

تهران در برابر دولت یمن که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، از شورشیان حوثی حمایت می کند. با این وجود ایران نمی تواند به طور مستقیم از طریق زمین، هوا یا دریا در یمن حضور داشته باشد. پرتاب موشک از ایران به خاک یمن علیه ائتلاف تحت رهبری سعودی هم امکان پذیر نیست.

تنها گزینه باقی مانده قاچاق سلاح و قطعات موشک از طریق عمان و دیگر راه ها به مقصد حوثی ها در یمن است. سیستم دفاع موشکی عربستان موشک های شلیک شده حوثی ها را در هوا ساقط کرده است. با این اوصاف ایران راهی جز ادامه این اقدامات یا چشم پوشی از یمن و قبول شکست ندارد.

پارلمان اروپا اخیرا با تصویب قطعنامه ای با ۵۳۹ رای موافق در برابر ۱۳ رای مخالف از ایران خواستار توقف حمایت از حوثی ها شد.

گزارش محرمانه ناظران تحریم سازمان ملل متحد از مطالعه لاشه موشک های ساقط شده در عربستان سعودی نشان می دهد که موشک ها طراحی و ساخت ایران است.

منافع رژیم ایران که در گرو ناآرامی در بیرون مرزها برای انحراف از مشقات داخلی است، پس از هفت سال کشتار با نشانه های پایان تخاصم در سوریه به خطر افتاده است.

این واقعیت غیر قابل انکار است که ایران پس از صرف ده ها میلیارد دلار هزینه و مرگ صدها هزار نفر و نابودی کامل سوریه سخت می کوشد موقعیت خود را در آن جا حفظ کند. پخش تصاویر تبلیغاتی از پسر سیزده ساله بسیجی در سوریه فریب افکار عمومی است.

مقام های عربستان حزب الله لبنان را متهم می کنند که از بانک های آن کشور برای قاچاق و پولشویی به منظور تامین هزینه فعالیت های تروریستی استفاده می کند.

«شورای ملی مقاومت ایران» سال ها است که خواهان اتخاذ تدابیر سخت به منظور بیرون راندن ایران از منطقه به ویژه عراق و سوریه بوده است.

نیروهای مورد حمایت ایران در یمن به سرعت میدان جنگ را از دست می دهند. حزب الله در لبنان و عراق زیر فشار فزاینده ای قرار گرفته است و ایران پس از داعش نمی تواند حضور نیروهای وابسته اش در آن کشورها را توجیه کند.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در دیدار با رهبران کردستان عراق در پاریس از عراق خواست شبه نظامیان مورد حمایت ایران موسوم به حشد شعبی را منحل کند.

رژیم ایران البته ساکت ننشسته است. جمهوری اسلامی می کوشد در انتخابات مجلس عراق در دوازدهم ماه مه نفوذ بیشتری به دست بیاورد؛ در پی تاسیس کارخانه های زیرزمینی موشک سازی و ایجاد پلی زمینی برای لبنان است.

تخریب بی پایان یمن و مانع تراشی های پیاپی در مذاکرات سوریه در دستور کار ایران قرار دارد. این امر مستلزم واکنش محکم و یکپارچه بین المللی در برخورد با جاه طلبی های تهران و توقف آن یک بار برای همیشه است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.