استان تهران در بستر زلزله مهیب قرار دارد/‌پیش‌بینی پدر زلزله‌شناسی ایران: ایمان دارم که تهران روزی نابود خواهد شد

چهارشنبه, 15ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

بهرام عکاشه صبح امروز با حضور در برنامه “حالا خورشید ” از وضعیت زلزله در ایران از جمله تهران گفت. همچنین معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ثبت سالانه ۱۰ هزار زمین لرزه در کشور خبر داد و گفت: استان تهران در بستر زلزله مهیب قرار دارد و ۱۰ ایستگاه لرزه نگار در استان تهران فعال است.

عکاشه صبح امروز با حضور در برنامه زنده حالا خورشید با اجرای رضا رشید پور به برررسی وضعیت زلزله در ایران پرداخت و عنوان کرد: من ایمان دارم که تهران یک روزی نابود خواهد شد. این را به این منظور نمی‌گویم که رعب و وحشت ایجاد شود و هنوز هیچ کشوری نتوانسته وقوع زلزله را در کوتاه مدت پیش‌بینی کند و وقوع زلزله در بلند‌مدت امکانپذیر است.
به گزارش آفتاب‌نیوز، بهرام عکاشه متولد ۱۳۱۵ در مسجدسلیمان، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی است.
۱۰ ایستگاه لرزه نگار در استان تهران فعال است
همچنین معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ثبت سالانه ۱۰ هزار زمین لرزه در کشور خبر داد و گفت: استان تهران در بستر زلزله مهیب قرار دارد و ۱۰ ایستگاه لرزه نگار در استان تهران فعال است.
بهزاد پورمحمد ظهر امروز در نشست ستاد حوادث شهرستان دماوند در سالن نشست‌های فرمانداری دماوند اظهار کرد: نگاه ما این است که جمعی از صاحب‌نظران جمع شوند و دغدغه مردم را برطرف کنند.
وی افزود: هم‌گرایی دو صفحه زمین باعث شده تا گسل‌های زیادی در کشور داشته باشیم و هر سال شاهد وقوع زلزله‌های بزرگ و کوچک هستیم که برخی اعلام و برخی‌های دیگر اعلام نمی‌شوند.
*ثبت سالانه ۱۰ هزار زمین لرزه در کشور/ متوسط هر ۱۰ سال شاهد زلزله ۷ ریشتری هستیم
معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: در سال گذشته، ۱۱ هزار زمین لرزه در کل کشور توسط این مرکز ثبت و تعیین محل شده است؛ آمار اطلاعاتی نشان می‌دهد که هر سال متوسط ۱۰ هزار زمین لرزه در کشور ثبت می‌شود.
پورمحمد ادامه داد: در این خصوص، یک روز در میان شاهد زلزله بیش از چهار ریشتری و در در یک سال شاهد یک زلزله بیش از ۶ ریشتری و نیز هر ۱۰ سال شاهد یک زلزله بیش از هفت ریشتری در کشور هستیم.
وی با بیان اینکه در کشور چهار پهنه زلزله‌خیز داریم که استان تهران در پهنه البرز – آذربایجان قرار دارد، تصریح کرد: استان تهران دارای گسل‌های خاصی است که این گسل‌ها در سال‌های گذشته زلزله هفت ریشتری هم به خود دیده است و گسل‌های شمال تهران، مشاء و ری از گسل‌های اصلی این استان هستند.
*استان تهران در بستر زلزله مهیب قرار دارد/ ۱۰ ایستگاه لرزه نگار در استان تهران فعال است
معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: در سال ۱۸۳۰ زلزله‌ای به بزرگی ۷٫۱ ریشتری در شهرستان دماوند به وقوع پیوسته است و استان تهران امروز در بستر حادثه بزرگ زلزله مهیب قرار دارد.
پورمحمد تأکید کرد: با توجه به اینکه زلزله‌های بزرگ در دوره بازگشت به وقوع نپیوسته است، این دلیل نمی‌شود که از احتمال وقوع آنها غافل شویم و سه زلزله تاریخی در حوالی شهرستان دماوند در سال‌های گذشته به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه ۱۲۵ ایستگاه لرزه نگار علاوه بر شبکه‌های محلی در کشور فعال است، افزود: در این راستا، ۱۰ ایستگاه لرزه در استان تهران وجود دارد که یکی از آنها در جنوب شهرستان دماوند در حوالی روستای هاشمک استقرار دارد.
*ثبت ۱۳۲۷ خرده زلزله در دماوند/ فعالیت گسل مشاء روی گسل شمال تهران تأثیر می‌گذارد
معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، رصد زمین‌ لرزه‌ها را یکی از کارهای این مرکز دانست و گفت: اگر ایستگاه‌های لرزه نگار در مناطق مختلف تقویت شود، باعث رصد دو چندان می‌شود؛ در این خصوص، افزایش ایستگاه‌های لرزه نگار در دستور کار قرار دارد.
پورمحمد با اشاره به اینکه اصلی‌ترین گسل یعنی مشاء در شهرستان دماوند قرار دارد، تصریح کرد: گسل‌های سربندان، زرین‌کوه و … از گسل‌های فرعی در شهرستان دماوند هستند؛ اگر گسل منطقه مشاء فعال شود، روی گسل شمال تهران تنش ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ تاکنون، یک‌هزار و ۳۲۷ خرده زلزله در شهرستان دماوند ثبت شده است، بیان کرد: بعضی از زمین لرزه‌ها که زیر دو ریشتر باشد را ثبت نمی‌کنیم و بعضی از ثبت‌ها ممکن است که بر اثر وقوع انفجار در مناطق باشد.
*نظارت بر ساخت و سازها تقویت شود/ آموزش نیروهای صنعت ساخت و ساز در اولویت قرار گیرد
معاون مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه باید برنامه‌های دقیق داشته و گام‌های منطقی برای حوادث احتمالی برداریم، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی دقیق مطمئناً در آینده بهتر از امروز خواهیم بود و ما این آمادگی را برای همکاری با ستاد مدیریت بحران در جهت تقویت کارها داریم.
پورمحمد با اشاره به اینکه زلزله‌ها زمانی به وقوع می‌پیوندند که از آنها غافل و فراموش کرده باشیم، بیان کرد: چرا باید تنها در زمان بحران همه توان دستگاه‌ها به کار گرفته شود؟؛ از کنار وقوع خرده زلزله‌ها نباید به راحتی گذر کرد و باید آن را به عنوان هشدار مد نظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرای باید در خصوص وقوع زلزله احتمالی احساس مسؤولیت داشته باشند و اگر هر دستگاه‌های به خوبی به وظیفه خود عمل کند، شاهد به هدر رفت منابع مختلف کشور نخواهیم بود؛ در بحث ساخت و سازها باید نظارت‌ها تقویت شود و آموزش نیروهای کار صنعت ساخت و ساز در اولویت قرار گیرد.
منابع: خبرگزاری فارس و سایت باشگاه خبرنگاران
از: آفتاب نیوز

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.