وضعیت نامناسب دانش آموزان یک روستا/ برگزاری کلاس در زیر درخت

چهارشنبه, 15ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

مدیر کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان: ساخت مدرسه‌های بیشتر زمان می‌برد؛ صبور باشید.

به گزارش آفتاب یزد؛ یکی از شعارهایی که همه در دوره انتخابات فریاد می‌زنند، حمایت از معلمان و ساخت مدرسه در مناطق محروم است. مناطقی که یا کلاس ندارند یا اگر کلاس دارند قابل استفاده نیست و دانش‌آموزان و معلمان مجبورند در محوطه مدرسه یا زمینی بایر کلاس خود را برگزار کنند. همین رویه به بازماندن کودکان از تحصیل هم دامن می‌زند و خانواده‌ها نیز اجازه نمی‌دهند که بچه‌هایشان در جایی ناامن و یا مناسب که فاقد امکانات آموزشی و یا حداقل‌های آموزشی است مشغول به تحصیل شوند.

هنوز اقدام معلم فداکار حمیدرضا گنگوزهی از یاد و خاطره‌ها پاک نشده است. حمیدرضا گنگوزهی بلوچ معلم دبستان ۵۳ نفری در روستای نوکجوی سرحد بلوچستان بود و در زنگ تفریح به همراه معلم دیگر مدرسه متوجه ریزش دیوار اتاق مخروبه در همسایگی ساختمان مدرسه می‌شود و به ‌سرعت برای نجات دانش‌آموزان اقدام می‌کند اما سرعت و قدرت گردباد به حدی زیاد بود که سبب ریزش دیوار شد و معلم فداکار زیر آوار گرفتار و همچنین سبب زخمی‌شدن عبدالرئوف شهنوازی معلم دیگر نیز گردید.

علی‌ایحال چند روز پیش یکی از خوانندگان روزنامه (ابراهیم) از سیستان و بلوچستان برای روزنامه آفتاب یزد گزارشی تصویری از یک مدرسه فرستاده و در توضیح عکس‌هایش نوشته است: «تصاویری که مشاهده می‌فرمایید متعلق به مدرسه ابتدایی در یکی از روستاهای کنارک استان سیستان و بلوچستان است.

لازم به ذکر است که دبستان ابتدایی این روستا در حال حاضر دارای دو کلاس درس بوده و فضای آن برای تربیت و آموزش ۱۷۰دانش‌آموزش کافی نیست.» هرچند اگر از مناطق مرزی فاصله گرفته و به مرکز کشور بیاییم، وضعیت شاید بهتر از این نباشد. او در تماسی تلفنی هم می‌گوید: «این مدرسه دو شیفته است اما به دلیل آنکه کلاس‌ها جایی برای ۱۷۰دانش‌آموز ندارد، مجبورند کلاس را زیر سایه درخت کنار مدرسه برگزار کنند.»

برای پیگیری این موضوع با مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان تماس گرفتیم. او در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: «در حال حاضر بعضی از گزارش‌هایی که منتشر می‌شوند صحیح نیستند و بعضی موارد هم درست است. ما هم از این کلاس‌ها خبر داریم ولی ما برای جذب ۱۵۰هزار کودک بازمانده از تحصیل حدود ۱۰۰۰مدرسه جدید در دو، سه سال اخیر به مدارس استان اضافه کردیم.»

نخعی با اشاره به اینکه چاره‌ای نیست و ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا ساختمان استاندارد ساخته شود، می‌افزاید: «مجبوریم از امکانات محلی، فضاها و خانه‌هایی که مردم در اختیار آموزش و پرورش می‌گذارند، استفاده کنیم. تعلیم و تربیت را که نمی‌توان متوقف کرد. تقریبا یک سوم مدارس استان سیستان و بلوچستان نیاز به تعمیر، بازسازی و اضافه کردن کلاس دارند. این موارد کاملا روشن است و تلاش هم می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.»

وی با بیان اینکه این را هم بدانید که دولت و وزارت آموزش و پرورش برای مدرسه‌سازی در استان‌ سیستان و بلوچستان ردیف خاص در بودجه دیده شده است، تاکید می‌کند: «این ردیف بودجه برای آن است که روند ساخت و ساز تسریع پیدا کند و تسریع هم پیدا کرده است، چون خیرین هم به جمع مدرسه‌سازان اضافه شده‌اند. حدود ۳۰۰خیر به مدرسه سازی ورود پیدا کردند و حدود ۴۰۰واحد از ۶۰۰پروژه‌ای که در حال ساخت است را خیرین می‌سازند. در حقیقت می‌گویم که دولت و خیریه تلاش خودشان را می‌کنند اما نیازمندی‌های استان سیستان و بلوچستان همتی بیشتر از این است. زمان می‌برد و باید صبور باشیم تا مدرسه‌های بیشتری به مدارس استان اضافه شود. برای جذب دانش‌آموز جدید حتی بیشتر از این هم باید مدرسه بسازیم. احتمال دارد در روستاهایی که مدرسه نیست یا بچه‌ها بازمانده‌ از تحصیل هستند باز هم مدرسه خواهیم ساخت.»

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان این که واقعیت را باید نشان داد، می‌گوید: «نباید آن چیزی که هست را کم یا زیاد نشان داد. بعضی‌ها بچه‌ها را از کلاس‌های اصلی به جاهای دیگر می‌برند و عکس می‌گیرند تا انگیزه و توجه خیرین و مسئولان را برای تامین منابع جمع‌ کنند. اشکالی ندارد اگر که واقعی باشد ما استقبال می‌کنیم تا به آن منطقه رسیدگی شود.»

وی به مدارسی که طی ۳-۴سال اخیر ساخته شده اشاره کرده و می‌افزاید: «ما بیش از ۵۶۰۰ مدرسه داشتیم که در حال حاضر به بیش از ۶۶۰۰ مدرسه ارتقا پیدا کرده و بیشتر از ۱۰۰۰مدرسه طی سه سال اخیر اضافه شده است. ما صبر نمی‌کنیم که مدرسه‌های استاندارد و مطلوب ساخته شود بعد کار آموزش را شروع کنیم. اگر اینطور باشد که تا ۲۰سال آینده بچه‌ها از حق و حقوق تعلیم و تربیت خودشان محروم می‌مانند.»

نخعی درباره بودجه مورد نیاز استان برای ساخت مدارس تاکید می‌کند: «این‌ بودجه توسط اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس (که مستقل از اداره کل استان‌هاست) برآورد شده است. در اداره‌کل نوسازی سرانه فضای استاندارد و کلاس مورد نیاز دقیقا بررسی شده است. در استان سیستان و بلوچستان چیزی حدود ۴تا۵هزار کلاس درس جدید نیاز داریم. این بررسی منعکس شده و دولت هم آن را پیگیری می‌کند و کارگروهی در وزارتخانه تشکیل شده تا وظیفه تسریع و هم‌افزایی را به عهده بگیرد و این کارگروه خیرین (بنیاد برکت، افراد خاص، بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، نوسازی مدارس دولت و…) و وزارتخانه را هماهنگ می‌کند تا مشکلات حل شود. البته بار خیلی سنگین است و حداقل ساخت هر کلاس در استان سیستان و بلوچستان ۱۰۰ تا ۱۱۰میلیون تومان است. برای ۵۰۰۰کلاس درس، حداقل ۵۰۰میلیارد تومان نیاز داریم.»

وی به مدرسه‌سازی در دوره‌های قبل از دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرده و می‌گوید: «مدرسه‌سازی مختلف فراز و نشیب داشته است. یعنی در یک دوره‌هایی خوب بوده و روند تسریعی داشته و در دورانی هم اینگونه نبوده است. ولی ۴سال ۹۲ تا ۹۶ را با ۴سال قبل آن قابل‌مقایسه نیست. ما در این ۴سال رشد بسیار شتابانی داشتیم.»

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه به ویژه در جذب خیرین که بیش از ۵برابر شده است، تاکید می‌کند: «ما ۵۰-۶۰خیر مدرسه‌ساز بیشتر نداشتیم ولی در حال حاضر حدود ۳۰۰خیر داخل و خارج استان داریم. جالب است که در گذشته خیرین داخل استان فعال نبودند ولی در حال حاضر بومی‌های منطقه به فکر افتاده‌اند و مشارکت دارند و مجامع خیرین مدرسه‌ساز در ۲۲منطقه، شهرستان و ناحیه فعال شده‌اند که منابع مردمی را به سمت مدرسه‌سازی سوق می‌دهند به همین دلیل است که می‌گوییم ۴۰۰واحد از ۶۰۰پروژه توسط منابع خیرین در حال ساخت است. تقریبا ۲۱۰۰کلاس ساخته می‌شود که ۱۵۰۰کلاس در سطح استان به کمک خیرین ساخته می‌شود.»

نخعی با بیان اینکه این رویه اگر به همین شکل و شتاب ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهیم بود، می‌افزاید: «اگر این حرکت ۱۰سال پیش شروع می‌شد در حال حاضر دانش‌آموزان استان سیستان و بلوچستان با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم می‌کردند و مشکلات ما هم خیلی کمتر بود. امیدواریم که روند ۴سال (به ویژه با شدت۳سال اخیر) که پیش بردیم، در سه چهارسال آینده وجود داشته باشد تا چنین مشکلاتی را نداشته باشیم که تعداد دانش‌آموز زیاد و فضای آموزشی کم باشد یا فضای مناسبی در اختیار دانش‌آموزان نباشد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.